Ondertussen zullen de meeste mensen al wel van de Classified naafversnelling gehoord hebben. Het systeen dat een dubbel voorblad overbodig maakt. Wij hebben er al een paar fietsen mee getest en dit keer kregen we een Officine Mattio OM1 te leen.

Deze fiets wordt met de hand gemaakt in Cuneo, in Italië. FIETS tester Léon van Bon ging er al eens op fabrieksbezoek. De OM1 is een prachtige allrounder met een frame dat slechts 920 gram weegt (mt.M) en is gemaakt met een combinatie van 3K, UD en T700 carbonvezels.

De fiets ziet er heel strak uit, mede dankzij de eigen aero cockpit waar de remkabels keurig doorheen gevoerd worden. Het meest opvallende aan deze fiets is eigenlijk het enkele (en dichte) voorblad. Dat verwacht je niet op een wegfiets, een enkel voorblad. Maar als je dan wat beter kijkt zie je dat de fiets een heel bijzonder achterwiel heeft. Op de achternaaf staat namelijk ‘Classified’, de kenners weten dan genoeg. Daar zit een versnelling in verstopt, dat werkt met een planetair versnellingssysteem. En die bedien je draadloos via een heel klein knopje op het stuur.

Klein knopje in de stuurbocht

Classified in de praktijk

Daarmee heb je op een fiets die lijkt op een 1×12, toch een 2×12 tot je beschikking. Hoe dat werkt? Nou, de shiftknop op het stuur stuurt draadloos een signaal naar de ontvanger die in de steekashendel verwerkt zit. Dat gaat trouwens via de zender die in het stuureinde zit.

De ontvanger alias steekas-hendel

Daar zit ook het statusledje waarmee je kunt zien hoe het met de batterijstatus is gesteld.

Het is even wennen om dat shiftknopje te vinden, maar na een paar keer schakelen weet je niet beter. 1x drukken is 1x schakelen, zwaarder of lichter. En dat gaat echt ongelooflijk snel. En ook nog eens onder volle druk, of als je helemaal niet trapt. Zo schakel je stilstaand bij het stoplicht even lichter en ben je in no-time weg. 1x drukken en je rijdt weer op ‘het buitenblad’, al zie je vooraan niets veranderen. De versnellingratio is 0.69ennogwat, zeg maar 0.7. Dus vergelijk het met een 50/35 voor, of een 53/37.

We testten de fiets tijdens een klein regenbuitje. Dan loop je gelijk tegen een ander mooi voordeel aan. Dit systeem is zo goed als onderhoudsvrij. De gearing is verstopt in de naaf en omdat het geheel draadloos is kan er ook niets verlopen of aan gaan lopen. Je moet er alleen aan denken om de accu op tijd op te laden, eigenlijk net als bij de elektronische schakelgroepen van Sram, Shimano en Campagnolo.

Op dit moment kun je de fietsen van Officine Mattio alleen kopen met de Classifieds eigen wielsets, als je dit systeem wilt kunnen gebruiken. In de testfiets zaten CF R50 wielen. Er is ook een R35, die dus 35mm hoog zijn. Tijdens de Eurobike (13-7-22) werd bekend gemaakt dat er nu ook een samenwerking is met diverse wielfabrikanten, waardoor de opties in wielen een stuk gevarieerder wordt. Dat geldt overigens voor alle merken die Classified aanbieden in hun fietsencollectie. Nu kan dan bijvoorbeeld Ridley er voor kiezen om een FFWD Drift wielset in hun Kanzo gravelbike aan te bieden.

Eigen 12-speed cassette

OM1 in de praktijk

De fiets hebben we niet heel lang getest, maar genoeg om er wat algemene indrukken over op het scherm te zetten. Dit is een heerlijke rappe comfortabele racer. Je kunt er behoorlijk dikke banden in kwijt (tot wel 36mm), wat hem heel allround inzetbaar maakt. Een gemiddeld Nederlands gravelpaadje daar wordt ie niet warm of koud van. Je voelt dat je met een licht fietsje op pad bent, daar doet de iets zwaardere achternaaf weinig aan af.

Het stuur ligt er fijn in de hand en de 50mm velgen passen mooi in deze fiets als je van doorrijden houdt. De iets lagere velgen zouden misschien beter bij een model als deze passen, maar dat is persoonlijk.

Eigen aero cockpit

Je kunt bij OM zelf kiezen welke kleuren je wilt. De importeur liet deze fiets half in de verf en half in de lak zetten. Zo kun je de carbonvezels nog mooi zien. Het ‘Classified’ logo zit er standaard gelukkig niet op, dat staat er nu op omdat dit een demofiets is.

Meerprijs waard?

We hebben veel gediscussieerd over of deze naaf het nu waard is om een meerprijs een paar honderd euro voor te betalen. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

Voordelen: Er zijn een aantal voordelen te benoemen: Onderhoudsvrij, schakelt sneller dan een voorderailleur, cleane look, een enkel voorblad is meer aero. Ook onder zware druk probleemloos te schakelen (Hoi Bauke Mollema, iets voor jou?). Ook een mooi voordeel is dat je met een enkel voorblad een rechtere kettinglijn hebt. Dat zorgt niet alleen voor minder slijtage, maar kan ook tot 1% meer efficientie opleveren.

Maar er zijn ook nadelen: Stevige meerprijs, je zit vast aan de vaste 0.7 verhouding (met een dubbel kun je zelf kiezen welke verhouding je wilt, ook al passen maar weinig mensen dat aan), iets meer gewicht in je achterwiel ipv in het midden vd fiets, minder keuzevrijheid in wielen. We laten de keuze aan jou, het is in ieder geval leuk om te zien dat steeds meer fietsmerken dit systeem optioneel aanbieden.

Meer info: Classified en Officine Mattio