FIETS bestaat 40 jaar! We kijken de komende weken terug op de imposante carrière van ons magazine. Dan doen we door oude nummers te bekijken en te zien wat er van sommige merken en onderdelen terecht is gekomen.

‘High Tech Handwerk’ stond er groot op de cover. En ook: overzicht vouw- & deelfietsen, salon van Brussel en een reisreportage in de Franse Gorges. We hebben het over FIETS nummer 2 van 1990. 115 pagina’s, 5,95 gulden.

‘High Tech Handwerk’ sloeg op twee modellen van het Amerikaanse Kestrel. Kestrel bestond in 1990 pas drie jaar en was een van de eerste producenten die vol inzette op carbon. De inzet was vooral triatlon -en dan met name die van Hawaï, altijd al een blikvanger- en de Race Across America. Op pagina 28 en verder werden de Kestrel 200 SC en de Lestrel MX-Z mountainbike besproken. Een los 200 SC frame koste 3380 gulden, de MTB met starre voorvork 3580 gulden. De importeur was Vertex Cycle Systems in Zandvoort. Reed je een Kestrel? Dan was je het mannetje (M/V) in het peloton… te vergelijken met een Specialized S-Works SL7, Cannondale SystemSix Evo en een Cervélo S5. Kestrel is er nog steeds, maar maakt sinds 2008 deel uit van Advanced Sports. Het maakt nog steeds carbon frames, maar is duidelijk veel minder zichtbaar. De markt is ook beperkt tot de VS, al kun je nog steeds een fiets bestellen. www.kestrelbicycles.com.

Vertex was ook verantwoordelijk voor de Merlin Titanium op pagina 40 en verder. Compleet met Dura-Ace koste deze fiets 7475 gulden. Zwakke punten ‘geen’. Duidelijk. Dat gaat ook op voor Merlin: nog steeds actief, nog steeds titanium -en nog steeds een lust voor het oog. Officieel is het Merlin Metalworks. Door de opkomst van eerst Russisch titanium en later titanium uit China werd het lastig om hoofd boven water te houden. Het merk is een aantal maal verkocht. www.merlinbikes.com.

En Vertex? Dat is in 2013 ter ziele gegaan. De familie Versteege was de drijvende kracht achter Vertex. Regelrechte liefhebbers en zeer begaan met high end fietsen en onderdelen. Vader Jacques is al enige tijd met pensioen, Pieter Versteege werkt bij Cosmic Sports.

Suntour 1990. Accushift Plus, Self Energizing cantilever rem, X-press stuurcommandeurs. In die tijd vocht Suntour een soms felle strijd uit met Shimano -en Campagnolo. Die strijd betrof de nieuwe markt, die van de All Terrain Bikes. Shimano heeft deze ‘battle’ glansrijk gewonnen. Suntour verdween halverwege de jaren ’90 van de markt, maar kwam later terug als SR-Suntour.

Het is nog steeds gespecialiseerd in componenten voor sportieve fietsen, maar maakt geen draaiende delen meer. Nu vooral veerelementen en verende voorvorken. Onder andere Tom Pidcock maakt gebruik van SR-Suntour… Ook geen racegroepen meer trouwens: ‘er is geen betere groep dan de GPX’. Nou… ook hier veel concurrentie van Shimano. De GPX zat op het niveau van 105. Het uitblijven van gecombineerde schakel en rem hendels heeft Suntour geen goed gedaan…

Ultima

Drie lachende gezichten bij de advertentie van Ultima op pagina 26. Daniëlle Overgaag, Nico Verhoeven en John Vos. ‘Goed…Beter…Ultima!’. Ultima maakte deel uit van Rentmeester wat later onder Veltec viel. Veltec was dan weer een bedrijf van Manfred Krikke. Hij was het ook die achter het ontstaan van de PDM wielerploeg zat. Het gaat hier te ver om alles te bespreken, maar als je naar de advertentie kijkt zie je duidelijk de link. Fietsen van Concorde, kleding van Ultima. Zowel John Vos als Nico Verhoeven hebben bij de PDM ploeg gereden. Nico is na zijn carrière sportbestuurder bij ondermeer Rabo en Jumbo-Visma geweest, maar is door de herstructurering zijn werk kwijt geraakt.

Vos zit nog steeds in de fietsen; eerst bij van de Meulenreek in Geffen, later voor zichzelf. En Daniëlle was ook coureur, al kreeg zij later meer aandacht door het werk als sportverslaggever. En door haar kortstondige relatie met Lance Armstrong. Ze is nu getrouwd met Reinout Oerlemans -Arnie uit Goede Tijden, slechte tijden.

Dikke banden

Begin van de jaren ’90 stond de ATB aan het begin. Ook in FIETS; traditioneel stond de racefiets centraal aangevuld met allerlei soorten toerfietsen. De kracht van de fiets met de dikke banden werd zeker onderkend, maar het even geduurd voordat de off road fiets een vaste plaats kreeg in Nederland en België. Jarenlang was er een rubriek die uitermate enthousiast gevuld werd door Hagenees Rob Schouten.

Van oorsprong vormgever, maar vooral fan van de ATB. Hij behandelde heikele kwesties en reviews (toen bestond dat woord nog niet) van typische mountainbike spulletjes. Daarnaast was er ruimte voor een wedstrijdkalender -waaronder wedstrijden in Baarlo en Kijkduin- en besprak hij onder meer boeken als ‘Die schönsten Mountain-Bike Touren’. Afijn: Rob is ondertussen 68 en nog alive and kicking.