Wat een feest, deze maand. De ene na de andere nieuwe racefiets wordt gelanceerd. Nadat Cube vorige week hun nieuwe Litening AIR C:68X toonde, Giant met de langverwachte nieuwe Propel op de proppen kwam, Canyon vanochtend de nieuwe Ultimate liet zien, toont Trek nu een flink onder handen genomen Domane.

Deze vierde generatie van de Domane SL en Domane SLR behoudt het comfort waar dit model om bekend staat, maar krijgt er ook een paar prestatieverhogende eigenschappen bij. Eigenlijk hetzelfde als waar alle fabrikanten op dit moment mee bezig zijn. Geen specifieke aero, comfort, of klimfiets meer, maar modellen die van alle markten thuis zijn.

Lichter dan ooit

De fonkelnieuwe Domane SLR Disc is de lichtste Domane die Trek ooit heeft gemaakt en zal ook verkrijgbaar zijn als racespecifieke RSL-frameset. Met dit frame reed Trek-Segafredo-rijdster Elisa Longo Borghini naar de overwinning tijdens de 2022 Parijs-Roubaix voor vrouwen. 

De Domane SL en SLR delen dezelfde techniek en het frameontwerp, waarbij het gewicht ongeveer 300 gram lager is dan de vorige generatie. Dit is de ingenieurs in Waterloo gelukt dankzij een frame dat minder toeters en bellen heeft, aangepaste IsoSpeed demping aan de achterzijde en een verbeterd gebruik van Trek’s mooie 800 Series OCLV Carbon (alleen SLR). 

Sneller

Verbeterde Kammtail buisvormen en een compleet nieuwe geïntegreerde cockpit verbeteren de aerodynamica en maken van deze generatie de snelste Domane tot nu toe. 

Nog meer comfort

Ruimte voor 38 mm brede banden en een stabiele, comfortabele endurance-geometrie zorgen ervoor dat je op elke ondergrond uit de voeten kunt, van glad asfalt en lichte gravel tot aan de beroemde kasseien uit Parijs-Roubaix.

Voldoende ruimte voor 38mm gravelbandjes

De IsoSpeed techniek aan de achterkant absorbeert vermoeiende hobbels in het wegdek zodat je langer fris blijft en is nu een stuk lichter dan in het oude model.  

Isospeed is wat lichter geworden

Slimme details

In de onderbuis zit de ondertussen bekende bergplek. Simpel een hendeltje omhalen en je haalt de deskel inclusief bidonhouder weg en komt bij het compartiment waarin je reservebandjes etc. kunt opbergen. Dankzij verborgen spatbordnokken en bevestigingen voor een bovenbuistas kun je zelf kiezen of je de Domane strak en simpel wilt houden of helemaal geschikt maken voor lange ritten. 

RSL frameset

De nieuwe Domane is ook verkrijgbaar als Race Shop Limited (RSL) frameset waarbij topsnelheid en prestaties meer prioriteit hebben gekregen dan comfort en veelzijdigheid. Deze frameset heeft een agressievere H1.5 racegeometrie, de interne opbergruimte ontbreekt en dit frame heeft minder bandenruimte (maximaal 35 mm breedte) om nog meer gewicht te besparen.

De Domane SL, SLR en RSL zullen in verschillende kleurstellingen verkrijgbaar zijn via trekbikes.com en het dealernetwerk van Trek. 

Prijzen en specs

ModelAdviesprijs ModelAdviesprijs
Domane SL 5€ 3499 Domane SLR 6 eTap P1€ 7999
Domane SL 6€ 4999 Domane SLR 7 P1€ 9999
Domane SL 6 eTap€ 5299 Domane SLR 7 eTap P1€ 10499
Domane SL 7€ 6999 Domane SLR 9 P1€ 12999
Domane SL 7 eTap€ 7699 Domane SLR 9 eTap P1€ 13999
Domane SLR 6 P1€ 7499 Domane RSL Disc Frameset€ 4999

Trek gaf de volgende gewichten op (alles maat 56):

Domane RSL Frameset: 1,60 kg
Domane SL5: 8,93 kg
Domane SL6: 8,90 kg
Domane SL6 eTap: 8,89 kg
Domane SL7: 8,26 kg
Domane SL7 eTap: 8,48 kg
Domane SLR6 P1: Volgt nog
Domane SLR6 eTap: 8,25 kg
Domane SLR7: 7,89 kg
Domane SLR7 eTap: 8,38 kg
Domane SLR9: 7,25 kg
Domane SLR9 eTap: 7,80 kg
Domane SLR frameset: Volgt nog

Geometrietabel