Soms kom je iets tegen waarvan je denkt: had ik het zelf maar verzonnen. Deze BBB Signal Brake is daar een goed voorbeeld van, want waarom was ik nog geen fietslamp tegengekomen die ook aangeeft dat je remt?
Ik mocht de BBB Signal Brake BLS-167, een hele mond vol, uitproberen. Om heel eerlijk toe te geven fiets ik nauwelijks in het donker, of eigenlijk nooit. Ik heb de luxe dat ik overdag de fiets op kan stappen en doe dat dan ook. ’s Avonds lig ik naar slechte series of sport te kijken en verlang ik al vanaf een uurtje of 20.00 naar mijn bed. Speciaal voor dit achterlicht van BBB maakte ik een uitzondering en maakte ik wél een avondrondje.
Want wat is er zo bijzonder aan de BBB Signal Brake? Zoals de naam al aangeeft verandert-ie van kleur als je remt. Het lichtje kleurt al goed rood en dient dus als gewoon achterlicht, maar als je tot stilstand komt dan verandert de kleur, net als bij de lampen van een auto. Handig, toch? Achteropkomend verkeer kan dus zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen zien dat jij rustiger rijdt of van plan bent om te stoppen.
Het verhaal is mooi, maar ik was benieuwd of het daadwerkelijk zo effectief is. Wanneer springt het lampje namelijk aan en gaat-ie niet al als je een paar kilometer per uur langzamer rijdt zomaar branden? En hoe lang duurt het voordat het lampje weer ‘gewoon’ rood kleurt? Is het ook op de gewone fiets te gebruiken, waarbij de snelheid sowieso al een stuk lager ligt dan op de racefiets?
De eerste stap is om het lampje op te laden. Volgens de website van BBB is de Signal Brake binnen 105 minuten volledig opgeladen met een simpele, meegeleverde USB-oplaadkabel (waterdicht door overkapping). Ik kon het niet zo lang volhouden om daarop te wachten en was direct benieuwd naar de kracht van het lampje. Ik druk op het knopje en word direct verblind door de felheid van het rode licht. Check: hij werkt prima. Ik druk nog een paar keer op het enige knopje van het hele apparaat en zie dat de Signal Brake ook nog een knipper- en een paar flash-functies. In totaal zijn er vier verschillende standjes. De totale hoeveelheid licht die wordt uitgezonden bij de vaste stand is 20 Lumen. Als je remt, wordt het 50 Lumen. Bij ‘steady’ 20 Lumen gaat het lampje zo’n 2,5 uur mee. In de flash-setting zelfs 40 uur.
BBB Signal Brake, lekker fel licht
Ik bevestig de Signal Brake aan mijn fiets, maar vanwege de beperkte lengte van de band kan ik ‘m niet om mijn aero-zadelpen zetten. Om een normale zadelpen (Ø5-42mm) past de strapmount wel. Ik plaats het achterlicht op mijn achtervork en bevestig ‘m daar zonder problemen. Ik stap op de fiets voor een testrondje en neem mijn vader mee, zo kan hij prima bij mij kijken of het lampje werkt en andersom. Voor het testen van dit lampje hoef je niet ver te rijden, want bij de eerste keer remmen weet je eigenlijk al meer dan genoeg. Mijn vader remt en ik zie het lampje feller worden. Ik had eigenlijk een wittere kleur verwacht, maar bij flinke vermindering van de vaart kleurt het lampje dus nog roder. Een heel duidelijk verschil als het nog niet volledig donker is zie je niet, maar voor iedereen gaat er waarschijnlijk wel een lampje branden dat je remt.
Na flink wat remmen kwamen we erachter dat het lampje inderdaad werkt. Maar ik was ook benieuwd wanneer het lampje detecteert dat het feller moet schijnen; is dat bij een fikse tempoverandering of ook als je geleidelijk je tempo verlaagt? Het blijkt – zoals het ook in een auto werkt – bij het eerste te gelden. Logisch, maar toch ook weer niet. In een auto is het een met het ander verbonden, bij dit lampje staat alles los van elkaar. Als je uitbolt gaat het lampje niet branden, maar ga je plots van pakweg 25 naar 21 per uur dan wordt het lampje door de geactiveerde g-sensor wel feller. Handig! Ook op een gewone fiets waarbij de snelheid een stuk lager ligt werkt het allemaal prima.
Conclusie? Als je vaak in het donker fietst dan is de BBB Signal Brake een veilige toevoeging. Het lampje brandt fel, is dus goed zichtbaar en – het belangrijkste – het werkt allemaal. Ik kan me best voorstellen dat als je regelmatig in een groep fietst dat het handig is om op zo’n manier aan te geven dat je moet remmen, maar: weet de rest dan wel dat het een remsignaal is? Het is namelijk niet zo dat het lampje plots wit kleurt in plaats van rood, en zo vaak heb ik zo’n lampje nou ook weer niet gezien. Als je vooral alleen fietst met niemand dicht in je buurt dan volstaat een gewoon lampje ook heus wel. Maar het rem-effect is een heel mooie toevoeging en het maakt je fietstocht toch weer een stukje veiliger, daar heb je wel €42,95 voor over, toch?
Ook proberen? Ga naar de website van BBB om ‘m alvast te bestellen. Binnenkort is het lampje verkrijgbaar.