Op zoek naar een e-mountainbike verdwaal je al snel in een brei van motorsystemen en accugroottes. Toch zijn de fabrikanten vrijwel altijd gelijk: Bosch en Shimano. Maar nu even niet. Wij testten de BH AtomX Lynx met een (op papier) geruisloze Brose-motor.

Afgelopen jaar testten we een lichte BH e-bike, met een motor uit de eigen Spaanse fabriek. Voor het grovere werk kiezen de Spanjaarden voor een krachtbron uit Duitsland. Met 90Nm is de Brose-motor in de BH AtomX Lynx sterk en betrouwbaar, en je kunt bovendien het nodige aanpassen: een goede uitgangspositie voor een allround inzetbaar e-monster. We slepen ons een ongeluk en nemen de fiets mee naar Oostenrijk, Italië en Frankrijk, waar we hem op alle mogelijke plekken testen. En dat gaat niet altijd zonder slag of stoot.

BH Atomx Lynx

De fiets, opgebouwd rondom een carbon voorframe, heeft een geometrie die redelijk allround is. Hij is niet extreem lang of uitgesproken. Ook het veersysteem is niet heel afwijkend van wat we gewend zijn. De demper is net als de motor horizontaal geplaatst. Hierdoor komt de bovenbuis een stuk lager uit dan gebruikelijk, en dat is prettig als je steil bergop plots van de fiets moet. De accu zit in de onderbuis. Daar is niks geks aan, wel dat je hem er via de ‘bovenkant’ in- en uitschuift. De extreem schuine onderbuis plaatst de accu in feite recht in het midden van de fiets – net als bij de eerder dit jaar geteste Lapierre Overvolt. Dit werkt. Het maakt de fiets wendbaar en prettiger stuurbaar.

Wel is het jammer dat frame en accu niet goed op elkaar aansluiten. We meten ruim 4 millimeter speling, de batterij rammelt hierdoor enorm. Een flinke hoeveelheid foam en bubbeltjeswrap maakt het geheel wat stiller. Vervelender is dat de connector van de accu in het frame met grote uitstekende ‘pinnen’ werkt. Door het rammelen beweegt de accu deze op en neer. Het duurde dan ook niet lang voordat de boel bij het demonteren kapotging, met wat soldeerwerk tot gevolg. Conclusie, de accu alleen uit het frame halen wanneer strikt noodzakelijk.

Stalen spiraalveer

Op pad dan maar. Het Brose-systeem is gesneden koek voor mij, aangezien eenzelfde soort krachtbron ook in mijn WK-fiets zit. Brose heeft een app, waarmee je de motorkarakteristieken kunt beïnvloeden. Een compacte shifter op het stuur bedient het systeem. De kleine lampjes geven het accuniveau aan. Dat is net even te minimalistisch, maar als je de fiets koppelt met je gpx-toestel, krijg je een mooi percentage in beeld. BH levert de fiets standaard met Fox-dempers, en niet de meest gebruikelijke: de DHX2 met stalen spiraalveer werkt erg prettig: hij is constant en betrouwbaar.

Wel maakt-ie de fiets een stuk zwaarder en lastig instelbaar voor een normale consument. Is de standaard veer te zacht of juist te stug, dan dien je een nieuwe te kopen om te proberen, en die dingen zijn niet goedkoop. De vork is er een met 38 millimeter dikke poten: fors en dus lekker stabiel. Bijzonder om te zien is dat een Fit4-cartridge is gemonteerd met lock-outknop. Een lock-out is op een e-bike zo’n beetje het minst belangrijke item.

Voortreffelijke daler

We rijden onze eerste meters vooral bergop over eenvoudige schotterpaden. We halen 1500 hoogtemeters in Turbo-stand. De Eco-modus brengt je ongeveer 2300 hoogtemeters verderop: dat is ruim voldoende en vergelijkbaar met andere systemen die een 700Wh-accu hebben. Eenmaal boven duiken we naar beneden over de trails. Zowel op Franse flowtrails als Italiaans rauwdouwterrein gedraagt de fiets zich erg prettig. De compacte bouw maakt sturen eenvoudig en de redelijk hoge voorkant geeft veel vertrouwen.

De coildemper geeft veel feedback en filtert schokken en trillingen moeiteloos weg. De achterkant is erg kort en dat merk je goed. De motor is zo ver als maar kan naar voren geplaatst, wat het mogelijk maakte om het achterwiel ook naar voren te schuiven. Korte bochtjes zijn dan ook geen enkel probleem voor deze fiets. Wordt het terrein ruwer, of gaat het tempo omhoog, dan voelt de achterband wat fragiel aan. Er mag dan gekozen zijn voor een Exo+ van Schwalbe, de band vouwt wel erg makkelijk om de velg. Maar buiten dit is de BH een voortreffelijke daler. Zeker als het terrein vriendelijk is en de snelheid lekker oploopt. De remmen zijn goed, de vering werkt en de speciale DT Swiss e-bikewielen kunnen tegen een stootje.

Gaan we weer bergop, dan blijkt het Brose-systeem minder geruisloos dan gedacht. De motor tikt erop los als een achtbaankarretje dat aan een takel omhooggetrokken wordt. Het is een vervelend en continu aanwezig geluid. Nog een irritatiepuntje: het frame is erg breed. Ook de bovenbuis. Een klimmer met spillebeentjes zal dit niet merken, maar met een, zeg maar, Hollandse bouw zul je zeker af en toe je knieën stoten aan de bovenbuis.

Conclusie

De BH AtomX Lynx blijkt minder futuristisch dan de naam doet vermoeden. Vooral het niveau van afwerking – losse kabeltjes, een batterij die alle kanten op schiet en lastig afleesbare ledlampjes –blijft achter op de concurrentie. Het Brose-systeem functioneert prima, al is de integratie ervan minder geslaagd. De range is ruim en de manier waarop het systeem ondersteunt is erg prettig. Fietstechnisch doet de BH zijn werk: zeker bergaf is het echt een prima machine. Het stuurgedrag is speels en de wendbaarheid is duidelijk beter dan bij veel andere zware e-bikes. Dit levert een ietwat tweeledig eindoordeel op. Technisch gezien is de fiets geen hoogstandje, rijtechnisch doet hij het meer dan goed, en kan hij prima mee met de betere e-bikes in dit segment. Hopelijk lukt het de Spanjaarden om alle kinderziektes eruit te halen, om zo de aansluiting met de top te kunnen maken.

Specificaties BH Atomx Lynx Carbon Pro 9.9

Pluspunten: wendbaar, coildemper
Minpunten: matige intergratie batterij
Prijs € 8799,- compleet
Frame carbon / Fox Float DHX2 160mm
Voorvork Fox 38 Factory 160mm
Gewicht 24,2 kilo
Groep Shimano XT 32/10-51
Remmen Shimano XT Trail 203mm
Wielen DT Swiss H1700 TR
Banden Maxxis Minion EXO 2.4
Zadel en -pen Prologo Proxim/RaceFace DP Aeffect
Stuur en -pen Race Face Aeffect
Maten S t/m XL

Meer informatie op de website van BH.