De spiksplinternieuwe Basso Astra voldoet aan de nieuwe standaard: hij is geschikt voor van alles… en nog wat. We zouden alleen de kroegfiets nog niet wegdoen.

Het is nog niet zo lang geleden dat fabrikanten het liefst wilden dat we onze schuur vol zetten met allemaal verschillende fietsen: een klimfiets, aerobike, criteriumtijger, comfortbike. Voor je het wist had je vier dure fietsen aan de muur hangen, en meer keuzestress dan fietsplezier. Dat is rap aan het veranderen. In 2022 zagen we al dat veel merken met fietsen kwamen die het beste van de verschillende werelden probeerden te verenigen. Dan kom je uit op een racer met een aerodynamische voorkant, een achterkant met dunne vorkpootjes, plus een flexibele zadelpen die samen extra comfort bieden. En natuurlijk veel ruimte rondom de vorkpoten, zodat je er redelijk dikke banden in kwijt kunt.

Basso Astra

Het idee is dat de notoire hardrijder snelle wielen met lichtlopende 25 millimeter bandjes steekt. Wat spacers onder de stuurpen uit halen, handen onderin de beugel en gas erop. Ga je lange dagen in het zadel maken zonder haast, dan neem je dikkere banden voor extra comfort. In deze Basso Astra kun je sloffen kwijt tot wel 35 millimeter. Met de handjes op het stuur heb je een heerlijk ontspannen zithouding, daar helpt de vrij lange balhoofdbuis ook al bij. Laat maar komen die 250 kilometer. Maar werkt dat wel? Als je een raceauto en een gezinswagen wilt combineren, komt daar meestal niet veel soeps uit. Kan dat bij een racefiets dan wel? Het nieuwste lid uit de familie Basso lijkt een geslaagde poging.

We kregen deze glossy pop green Astra toegestuurd vanuit Italië, in een enorme doos. Daar staat hij gewoon rijklaar in, alleen de pedalen moet je er nog opschroeven – ik mag hopen dat je fietsenmaker hier geen rijklaarmaakkosten voor in rekening brengt. Ons testmodel is afgemonteerd met een Shimano Ultegra 12-­speed Di2-­groepset. Vooraan zit een compact 50/34 crankstel en op het achterwiel van het eigen merk Microtech is een 11-34 cassette gemonteerd.

Toch nog keuzestress

Een Basso kun je zelf samenstellen. We kregen deze Astra toegestuurd met de duurste wielset, de Microtech RE38, die carbon velgen heeft van net geen 4 centimeter hoog. Ga je voor de standaard MR Lite-wielen, dan bespaar je 1054 euro, dus dat is het overwegen waard. Naast de wielen kies je zelf je stuurbreedte, stuurpen- en cranklengte en of je een bijpassende fietscomputerhouder gemonteerd wilt hebben. Ook qua groepset kun je alle kanten op: SRAM, Shimano of Campagnolo, het kan allemaal. Gek genoeg kun je de banden dan weer niet zelf kiezen. Onze fiets staat op 32 millimeter brede Continental Ultrasports. ‘Ook geschikt voor e-bikes’, staat erop. We doen niet aan fatshaming, maar het had echt wel wat lichter gemogen: deze dingen wegen liefst 410 gram per stuk en zijn daarmee mede debet aan het fikse totaalgewicht van 8,77 kilo (zonder pedalen). Snel oprijden dus, die banden, en dan snel vervangen voor iets lichters dat een paar millimeter minder breed is.

Is het geen plaatje?

Hoewel… Dikke banden leveren wel lekker veel comfort op. Dat is het eerste dat ons testpersoon opvalt. ‘Hij is heerlijk comfortabel, zonder lomp te zijn’, zegt hij al na de eerste paar meter. Dat gevoel komt deels voort uit de ranke staande achtervork, maar voor het grootste deel toch uit die dikke rubbers. Voor we op pad gaan, zetten we eerst even het zadel op de juiste hoogte. De klem werkt vanaf de achterkant met twee ieniemienie boutjes, inbusmaatje 3. Wel een mooi systeem overigens, want door de uitsparing aan de achterzijde kan de zadelpen er maar in één stand in. Je zadel staat dus altijd recht. Goed, zadel op hoogte, het stuur laten we met rust. Tijd om te fietsen.

We kiezen een lekker hobbelig pad. Daar hebben die 32 millimeter dikke banden totaal geen moeite mee. En eenmaal op gang loopt de Astra lekker door. De fiets wil ook prima de bocht door: de 73,5 gradenhoek die de balhoofdbuis heeft meegekregen past goed bij de rest van het framegeometrie. Wel valt er een rammeltje op. Na even speuren is de dader gevonden. Het afdekkapje voor de stuurpen blijkt niet zo’n fan van keitjes. Nu staat Italië ook niet echt bekend om het beste asfalt, dus daar moet wel even een oplossing voor gevonden worden. Dat kapje pak je er simpel af als je iets aan het stuur wilt stellen, maar het hoort natuurlijk niet te rammelen. Het ziet er trouwens wel heel netjes uit, deze cockpit.

De fiets is sowieso een plaatje om te zien. De draadjes van de elektronische schakelgroep en de remleidingen lopen door het stuur en het frame. Basso noemt dit het Paradigma Integration System: klinkt al mooi! Omdat de spacers open kunnen, hoef je de remleidingen niet los te halen als je aan de stuurinrichting wilt knutselen of de vork wilt inkorten.

Gratis tip van Fiets

Wat mij nog steeds verbaast, is dat er nog geen fabrikant op het idee is gekomen om direct een tweede wielset aan te bieden tegen een leuke meerprijs. Ik zou mijn huidige renstal op dit moment nog niet willen inruilen voor één allroadfiets, maar mocht dat ooit zo ver komen, dan zou ik er toch minimaal een extra wielset bij willen hebben. Op de ene zet ik dan 28 millimeter racebandjes voor op de Nederlandse verharde weg. Op de andere een setje 35 millimeter gravelbandjes met lage noppen. Nu pak ik ook geregeld óf de racefiets óf mijn gravelbike. Zou ik maar één fiets hebben, dan heb ik echt geen zin om vier keer per maand banden te wisselen, dus die tweede wielset zou er hoe dan ook komen. Een gat in de markt?

Conclusie

Wat is de Basso Astra nu eigenlijk voor een fiets? Kun je hier echt alle kanten mee op? In principe wel. Met de hoge carbon wielset zou je criteriums kunnen rijden, maar dan wel met smallere en rappere banden. Met 35 millimeter banden kun je juist weer lekker ‘Nederlands gravelen’, voor grof gravelwerk heb je nog bredere banden nodig. Op vakantie naar de bergen kan ook prima dankzij de 34 voor en 34 achter. Hang er wat tassen op en in en je kunt er zelfs prima ‘bikepacking light’-ritjes mee maken. Als ik een nieuwkomer een bepaald type fiets zou moeten aanraden, dan zou het zoiets als deze Basso zijn, misschien zelfs wel precies deze Astra!

Specificaties Basso Astra

Plus: prima combi van comfort en snelheid, gebruiksvriendelijke kabelintegratie
Min: zwaar, rammelend afdekkapje
Prijs: € 5564,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,77 kilo (excl. pedalen )
Groep: Shimano Ultegra Di2 12s, 50/34, 11-34, 160/160mm
Wielen: Microtech RE38
Banden: Continental Ultra Sport III, 32mm
Zadel en pen: Selle Italia Novus Boost/Heart carbon
Stuur en pen: Microtech All Road/Paradigma
Maten: 45, 48, 51, 53, 56, 58, 61
Website: klik hier.