Van een uit de kluiten gewassen roofvogel naar een teruggetrokken zeeschildpad. KMC Racing Team, het enige professionele MTB-team van Nederland, wisselt dit jaar van fietsmerk. We testten de Ridley Raft om te zien of dit een goede zet is.

Tot dit jaar ging het KMC Racing Team jarenlang door het leven als het Brentjens Racing Team. De ploegbaas zelf, Bart Brentjens uiteraard, behaalde zijn grootste succes (olympisch kampioen in 1996) op een American Eagle. Het merk ging ter ziele, maar de Limburger kocht de rechten en blies het merk nieuw leven in. The eagle has landed again, dachten we. Na een snaarstrakke hardtail volgden echter een weinigzeggende fully en een niet erg geslaagde e-bike. American Eagle kreeg het lastig.

Een eigen frame ontwikkelen kost bakken met geld en racen op ‘open mal-frames’ is ook niet optimaal, zeker niet als je op wereldbekerniveau moet presteren. En dus maakte Brentjens de switch. De zeearend verliet het schip, de schildpad – jaja, een Ridley is (ook) een soort zeeschildpad – kwam aan boord. Het Belgische merk leverde op offroad-gebied jarenlang een achterhoedegevecht, maar komt nu terug met een hardtail en een fully.

Ridley Raft Trail

De Raft, het volgeveerde raspaardje van de Belgen, is beschikbaar in twee uitvoeringen: een 100 millimeter raceversie en een 120 millimeter trailvariant. Zelfde frame, andere dempers, lekker simpel. In theorie is die uitwisselbaarheid mooi, maar in de praktijk kleeft er ook een nadeel aan: omdat het frame en de link hetzelfde zijn (en blijven) verandert de geometrie van het frame wanneer je een vork met meer veerweg monteert.

Een ander aandachtspunt is de reach. Die van de trailversie is door de langere vork een centimeter korter dan die van de raceversie; andersom logischer zou zijn: een langer frame geeft meer controle en dat is precies wat je wilt als het harder en ruiger bergaf gaat. Ridley heeft hiermee vooral voor de goedkoopste manier gekozen om twee modellen uit te brengen, en daarin is het merk niet alleen. Prima, maar let dus goed op bij het kiezen van de juiste maat en uitvoering.

Standaard dropper

De geometrie van de Raft is in orde: degelijk, maar zeker niet extreem lui of lang. De vorkhoek van 67,5 graden is voor huidige begrippen heel gemiddeld en ook de reach is ‘gewoon’ volgens de huidige regels. Het enige dat opvalt is de lengte van het balhoofd: bij de grotere maten is die nogal fors, waardoor het lastig kan zijn om in racemodus een diepe zit aan te nemen. Het frame zelf oogt vrij doorsnee en heeft een vierpuntsveersysteem, waarbij het draaipunt bij de achteras is vervangen door buigbare carbon flexstays. De achtervorken zijn vrij breed en fors, waardoor we ze tijdens het testen meermaals met onze schoenen raken.

De voorste driehoek van het frame heeft veel hoekige vormen en randen, een lang doorlopende zitbuis (fijn!) en nieuwe kabelvoering door het balhoofd (minder fijn!). De trailversie heeft dempers zonder remote lockout, maar hiervoor is wel kabelvoering voorzien. De dropperpost is standaard en dat juichen we toe. Minpunt is dat Ridley gebruik maakt van een eigen dropper met kleinere diameter, wat betekent dat je een verloopstuk nodig hebt. Op langere termijn is dat een garantie op kraakjes.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Setup-switch

Eenmaal in het bos voelen we direct dat de zithouding van de Raft heel relaxed is. De korte stuurpen en bijpassende riserbar zorgen voor veel controle bergaf, maar werken juist tegen als je gas wilt geven bergop. Wanneer we een diepe negatieve stuurpen en flatbar monteren verandert het rijgedrag compleet. De fiets is nu veel reactiever en stuurt op vlakkere trails een stuk directer in. Het is duidelijk: de Raft is een breed inzetbare fiets die met wat kleine aanpassingen niet alleen lekker klimt en daalt, maar ook heel bruikbaar is voor wedstrijden. De rest van de tests doen we gewoon in de standaard setup met korte stuurpen.

De RockShox Sid-dempers zijn licht, snel en zeer responsief. We zijn direct verkocht: ze maken de Raft snel en met de juiste instelling en eventueel een extra spacer kan de fiets veel hebben. Heel veel zelfs, want ondanks het feit dat de fiets niet bijzonder lang is voelt hij in heftige afdalingen heerlijk rustig en stabiel, bijna als een mini-endurobike. De prestaties zijn écht goed. De stijfheid van de achtervork is niet enorm en ook dat voel je, maar dat is niet per se negatief. Het balhoofd is wel zeer stijf en draagt op die manier bij aan het prettige insturen.

Kopzorgen

Nadelen zijn er ook. Zo zijn de SRAM Level TLM-remmen op ons testmodelletje niet erg krachtig, zeker niet in langere afdalingen. Ook verbazen we ons over de flatmount achterremconstructie met adapter en 160 millimeter schijf. Zo te zien hoort er standaard een 140 millimeter schijf op, maar wie wil dat op een dergelijke fully? Verder komen de boutjes van de achtervork steeds los. Locktite biedt respijt, maar slechts tijdelijk. Ook zijn we geen fan van de routing van de dropper- en achterremkabel door het balhoofd. Hiervoor gebruikt Ridley een vrij hoge Deda-spacer, wat problemen oplevert wanneer je diep wilt zitten en zonder spacers wilt fietsen. De kabelvoering moet zorgen voor een mooi uiterlijk, maar levert voornamelijk kopzorgen op.

Wat betreft de afmontage kiest Ridley voor degelijkheid met bijna alleen maar merkonderdelen, zoals de Vittoria Syerrabandjes. Deze bieden zeer veel grip, wat perfect is voor rotsachtige ondergrond of modderige omstandigheden, maar iets te veel van het goede voor Nederland. Tijdens het testen hebben we daar echter geen last van. Hoe meer rondjes we rijden, hoe meer we de sterke klimprestaties van de Raft gaan waarderen. De fiets heeft dan wel geen remote lockout, maar die gebruiken we toch bijna niet. De antisquat-waarden zijn hoog, wat betekent dat de vering amper op trapkracht reageert en je dus zonder problemen en veel energieverlies uit het zadel kunt sprinten.

Wat dat betreft is de Raft zonder meer klaar voor de moderne (ruige) raceparcoursen. De stap om American Eagle in te ruilen voor Ridley lijkt een logische en goede keus. De Raft scoort de MTB-bingokaart zo vol: hij is strak, stijf en voorspelbaar. De daalprestaties zijn bovengemiddeld en de onderdelen zijn goed. Kleine verbeterpunten zijn de breedte van de achtervork en de relatief kleine boutjes voor de draaipunten. Daarnaast lijkt de enorme hoeveelheid bidonhouderboutjes ons wat overbodig, maar gelukkig is er ter compensatie die fijne standaard dropperpost. We kijken reikhalzend uit naar het wereldbekerseizoen en voorspellen dat de rijders van KMC met deze fiets hetzelfde zullen doen!

Specificaties Ridley Raft Trail 120 millimeter

Pluspunten: daalt als een endurobike, breed inzetbaar
Minpunten: brede achtervork
Prijs: € 5.799,-
Frame: carbon / RockShox Deluxe Select+
Voorvork: RockShox Sid Select 120 mm
Gewicht: 11,8 kg
Groep: SRAM X01 Eagle 32, 10-52
Remmen: SRAM Level TLM 180/160
Wielen: Forza Carbon
Banden: Vittoria Syerra 2.4
Zadel en -pen: Ridley Dropperpost / 4ZA
Stuur en -pen: Race Face Aeffect
Maten: S t/m XL
Website: ridley-bikes.com

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."