Begin deze maand werd de Kask Elemento gepresenteerd, een nieuwe tophelm van het Italiaanse bedrijf. Zoals je al kon lezen op deze site mochten we de helm op het circuit van Monza uitproberen, maar hebben we inmiddels ook in eigen land genoeg kilometers ermee gereden. Tijd voor een review.
Mocht je meer willen lezen over de presentatie en over fietsen op Monza, dan raad ik je aan om even op onderstaande linkjes te klikken. Dit artikel gaat meer over hoe de helm aanvoelt tijdens het rijden, want daar gaat het uiteindelijk om. Op het Formule 1-circuit kregen we al een eerste indruk van de nieuwe helm, maar thuis konden we de Kask Elemento wat meer aan een goede test onderwerpen.
Misschien heb je de helm afgelopen weken in de Giro op de hoofden van Ineos Grenadiers-renners gezien. Grote kans, want zij rijden al het hele jaar met de Kask Elemento en zijn volgens de mensen van Kask groot fan. Het verzoek kwam ook vanuit de Britse ploeg aan het Italiaanse bedrijf om een nieuwe helm te ontwikkelen. Niet zomaar een helm, maar de meest veilige helm ooit gemaakt. Kask ging met die ‘eis’ aan de slag en voegde er zelf ook nog de componenten aerodynamica en comfort aan toe.
De geboorte van Kask Elemento
De roots van de nieuwe helm liggen op het Spaanse eiland Mallorca. Daar, in het begin van het jaar 2020, kwamen de ontwikkelaars samen om een ‘nieuwe Protone’ te maken. “Maar dat plan gooiden we snel de prullenbak in, want daarmee zou je een bestaand product aanpassen”, vertelde productmanager Luca Viano tijdens de presentatie. “We schreven op of er nieuw materiaal en software beschikbaar was. Daarna gingen we aan de slag.”
Geen nieuwe Protone en dus ook geen nieuwe Valegro, maar een nog niet bestaande helm. Het was tijd om met de prototypes aan de slag te gaan. De prullenbak stroomde langzaam maar zeker over met mislukte ontwerpen, maar uiteindelijk was het ideale ontwerp na veel getest in de windtunnel daar. De Kask Elemento is volgens Kask de snelste, veiligste en meest comfortabele aerohelm ooit. 100 procent gemaakt in Italië en een echte ‘gamechanger’ in de helmenindustrie.
Maar wat is er anders? Allereerst is er aan de dikte van de helm gewerkt. In de schaal is er Fluid Carbon 12 geïnjecteerd. Omdat carbon sterker is dan foam, is er minder foam nodig en is er meer plek voor extra ventilatie zonder dat het ten koste gaat van de aerodynamica. Kortom: meer carbon, minder gaten en dus verbeterde ventilatie én aerodynamica.
Kask heeft gewerkt aan iets wat er nog niet was: een aerodynamische én comfortabele helm. Ik moet eerlijk toegeven dat ik best vaak een helm heb gedragen die volgens de cijfers aerodynamisch was en ik best comfortabel vond zitten, maar ook vaak heb ik meegemaakt dat je beide werelden inderdaad niet kunt combineren. Of het gewicht is te hoog, of het comfort is ver te zoeken of in een ander geval heb je het idee dat de helm niet helemaal de snelste op de markt is.
Bij deze Elemento zijn de verwachtingen na de lovende presentatie hooggespannen. Deze helm is voor iedereen die het beste in zichzelf naar boven wil halen, en dan het liefst ook nog een beetje op niveau. Voor fietsers die één keer in de week 30 kilometer fietsen is deze helm niet helemaal geschikt, maar als je wedstrijden rijdt of zelfs een prof bent waarbij elk grammetje telt, dan pas je helemaal in de doelgroep. Zowel op de wegfiets, gravelbike als op de crosser; dat hebben dragers als Tom Pidcock, Geraint Thomas en Pauline Ferrand-Prévot inmiddels wel bewezen.
Dat zie je ook terug aan het prijskaartje; 375 euro is een boel geld. Na afloop van de presentatie krijg ik de mogelijkheid om de ontwikkelaars van de helm een paar vragen te stellen. Ik vertel dat ik nog niet eerder een normale helm heb gezien die zoveel kost. In plaats van eromheen te draaien, krijg ik een eerlijk antwoord: aan al die uren van ontwikkeling en investering hangt simpelweg een prijskaartje. Dat snap ik. Wil je, zoals Kask dat zegt, iets ontwikkelen wat er nog niet is, dan is dat gewoon prijzig. Maar de belangrijkste vraag: is het voor de consument die 375 euro waard?
Hoe zit de helm?
Op Monza krijg ik de mogelijkheid om alvast aan de nieuwe helm te wennen. Ik zet hem op, pas het Octofit-verstelsysteem aan en stap na wat plichtplegingen op de fiets. Ik trap rustig, versnel en geniet van het mooie decor. Na ongeveer anderhalf uur fietsen loop ik weer de pitstraat in en vraagt een medewerkster van Kask wat ik van de helm vind Om heel eerlijk te zijn voelde ik ‘m amper zitten, vertel ik haar. Met andere woorden: ik heb helemaal geen vervelende plekjes gevoeld of ander ongemak. De eerste test is geslaagd.
Eenmaal thuis in Nederland trek ik de lijn door en zet ik bij elke fietsrit de Elemento op mijn hoofd. Ik hoop iets te voelen waar ik over zou kunnen schrijven, maar ook nu blijft het stil. Misschien het ietwat hogere gewicht van 260 gram bij een maat M? Ja, de helm is iets zwaarder dan bijvoorbeeld de Valegro en Protone, maar echt hinderlijk vind ik het niet. Ook het bandje onder mijn kin vind ik niet vervelend. Je kunt ‘m mooi wegwerken, waardoor ook daar weer een paar watt wordt bespaard (en een bungelend bandje).
Gelukkig is het de afgelopen weken prima weer geweest en kon ik ook direct testen of de helm bij warm weer niet vervelend gaat zitten. Door de 3D geprinte pads en het Multipod-systeem (soort MIPS maar dan van Kask) is ook de koeling perfect. Nogmaals: je voelt gewoon echt niet dat je een helm draagt, en dat is waar het bij mij bij een helm – naast de veiligheid, de helm heeft de WG11-test doorstaan – allemaal om draait. Comfortabel, aerodynamisch én veilig? Ja, het kan dus echt. Voorlopig gaat deze Kask Elemento écht niet van mijn hoofd.
Heb ik toch nog een minpuntje gevonden: de kleuren. Voor de presentatie koos ik voor de blauwe variant, maar eenmaal op het circuit van Monza zie ik vooral groene versies voorbij komen. Ik heb direct een beetje spijt: die groene versie ziet er echt fantastisch uit. Het is een beetje zoals dineren in een restaurant: het eten bij de buurman ziet er altijd lekkerder uit dan het eten op je eigen bord. Luxeproblemen. De helm is ook verkrijgbaar in het zwart, wit, zilver en rood.
De Kask Elemento is nu verkrijgbaar. Check de website van Kask voor meer informatie.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."