Van DJI kregen we deze Avata om eens mee te spelen. Een zogenoemde FPV (first person view) drone, die je bedient met een motion controller en een bril op je hoofd die je precies laat zien wat de camera in de drone ziet. Youtube en het internet staan vol met uitgebreide reviews van deze drone, ik focus me dus vooral even op het nut voor fietsers die graag video schieten.
Eerst naar school
Voor je met een drone als deze mag vliegen moet je eerst een vliegbrevet halen. Dat deed ik via noordzeedrones.be, daar kun je een online videocursus volgen die heel uitgebreid alle wettelijke en veiligheidsregels doorloopt. Ik weet dat veel drone gebruikers geen brevet hebben, pas daarmee op, de boetes zijn niet mals!
Ondertussen kun je wel alvast wat spelen met de Avata, want DJI heeft een toffe simulatie app gemaakt waarmee je binnen kunt leren hoe de Avata te besturen is met de Motion Controller. Je koppelt je telefoon of tablet aan de bril en de controller en dan zie je in de bril een virtuele wereld waar je doorheen kunt vliegen. Je echte drone blijft dan nog even aan de grond.
De bediening met de motion controller is vrij simpel. De trigger bepaalt de snelheid, er zit een grote knop op voor de noodrem, een tiltknopje waarmee je de camera bestuurt en dan nog wat knopjes voor diverse modi, en om de opname te stoppen of starten. Het is even wennen waar ieder knopje zit, want je kunt ze niet zien omdat je zelf die bril op hebt. Na een poosje pielen in de simulatie had ik het redelijk onder de knie. Genoeg om de drone eens op te laten stijgen in de huiskamer. Dat bleek ook perfect te werken om het stof onder de piano vandaan te blazen en de kat in de gordijnen te jagen.
De bril
De bril is behoorlijk goed instelbaar. Je kunt de lenzen in de breedte verschuiven zodat ze goed voor je ogen zitten. En dan kun je ook de dioptrie nog instellen. Eenmaal alles goed insteld heb je echt heel scherp beeld. De brede hoofdband zit behoorlijk comfortabel. Op de bril zitten twee antennes voor een verbinding met de drone. Een losse accu verbind je met een kabeltje aan de bril, om hem aan te kunnen zetten. Als je net begint met vliegen is het even wennen dat je eigenlijk door de ogen van de drone heenkijkt. Ik heb de eerste paar minuutjes vaak een beetje een zeeziekte gevoel. Maar dat trekt snel weg en schijnt erg persoonlijk te zijn. Sommige mensen worden er echt misselijk van, anderen hebben er helemaal geen last van.
Aan de rechterzijkant van de bril zit een touchpad waarmee je heel makkelijk allerlei instellingen kunt wijzigen. Je ziet voor je ogen het menu. Schuiven en klikken met een vinger om van alles te kunnen wijzigen. Resolutie, fps, wel of geen raster, foto of video, helderheid vd bril, belichting vd drone, reactiesnelheid, het is echt teveel om op te noemen wat je kunt instellen. En alles werkt super intuïtief, kudos voor DJI op dit vlak.
De Avata drone
Doordat je door de camera van de drone kijkt zie je heel precies waar je vliegt. De verbinding is superstabiel en snel en het beeld in de bril vlijmscherp. Je kunt met de Avata, ook omdat ie best compact is, dus door hele krappe ruimtes vliegen. Ik probeerde het uit door door het frame van een fiets te vliegen. Dat lukte me al snel, ook al heb ik nog maar weinig ervaring met dronevliegen. Met polsbewegingen bepaal je of je links- of rechtsaf wil, omhoog of omlaag. Je wijsvinger bedient de trigger die de snelheid bepaalt. Het tiltknopje aan de zijkant stelt de hoek van de camera in, met de geribbelde M knop wissel je tussen langzaam en snel vliegen en de grote grijze ronde knop is de noodrem.
Ik durfde al snel dichtbij de fietser te vliegen, dat levert leuke beelden op, vlak eroverheen, net voorlangs. Ik vind het wel moeilijk om zowel de vliegbewegingen als de hoek van de camera tegelijk te bedienen, maar oefening baart kunst. De drone heeft een aantal snelheidsmodi. Ik begon in de ‘normal mode’, dan gaat hij eigenlijk net iets te langzaam om een rappe fietser in te halen (rond de 30km/u). Op de ‘sport mode’ (50km/u) is dat geen probleem meer, maar dan wordt een stuurfoutje sneller afgestraft. De ‘noodrem knop’ is wat dat betreft een uitkomst. Als je daar op drukt hangt de drone binnen een tel stil in de lucht. Zet je hem in ‘manual mode’ dan haalt de Avata bijna de 100 km/u, om dat veilig te doen moet je wel wat meer vlieguren hebben, work in progress. Met de ‘home knop’ geef je de Avata opdracht om terug te komen naar de plek waar ie is opgestegen en daar zelf te landen. Kind kan de was doen.
Sowieso is het knap hoe eenvoudig DJI alles heeft gemaakt. Je krijgt twee reservepropellors bij de drone geleverd, maar hij is behoorlijk bulletproof gemaakt. De acculader is heel robuust, laden doe je met een usb-c aansluiting. Zowel de accu voor de drone, die voor de bril als de interne batterij in de controller. Ja, wel drie dingen om opgeladen te houden dus! Bril en controller gaan trouwens een stuk langer mee dan de accu van de drone.
Accuduur
Bovenop de Avata vind je de accu, op een volle lading kun je als je niet te gek doet een klein kwartiertje vliegen. Dat is niet veel, maar als je vooraf goed bedenkt wat je wilt filmen kun je toch heel wat shots maken. Je kunt ook extra accu’s meenemen natuurlijk, DJI heeft een speciale lader voor vier accu’s, de Fly More kit heet ie, kost je €249,95 inclusief twee extra accu’s.
Geheugen
De camera heeft intern geheugen, maar er past ook een MicroSD kaartje in. Die zit wel op een heel lastige plek, je moet een klein klepje openen waar met mijn dikke vingers de propellor steeds in de weg zit. Geen halszaak, maar als ik een verbeterpunt moet noemen dan is dit er één. Hoeveel je kunt opslaan op een kaartje is natuurlijk afhankelijk van de gekozen resolutie en de grootte van het kaartje dat je er in stopt. Een tweede puntje van kritiek is het geluidsniveau van deze drone, jongens wat een herrie maakt dat ding.
Iets voor fietsers?
Dan de hamvraag, is de Avata iets voor fietsers? Hmmm, lastig. Ik heb ook een gewone drone, waarbij ik geen FPV-bril nodig heb. Ik zie dan op mijn telefoon wat ik aan het filmen ben. Voordeel daarvan is dat ik de omgeving kan blijven zien. Want met de Avata Goggle op je neus zie je niets meer. Er moet dus eigenlijk altijd een spotter naast je staan die je waarschuwt als er iets aankomt waar jij rekening mee moet houden. Dat is wel een nadeel. Het grote voordeel is hoe precies je hiermee kunt vliegen. Tussen de bomen door, tussen twee fietsers door, onder bruggen, vlak langs een waterval, het is allemaal ook voor minder ervaren droners goed te doen. En het is verslavend leuk!
Drone, bril en controller wegen samen iets meer dan een kilo en passen makkelijk in een klein rugzakje of een frametas. Conclusie? Ja, een drone is voor fietsers erg leuk om bijzondere herinneringen aan je fietstochten vast te leggen. Of daarvoor deze Avata het meest geschikt is? Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ga hem zeker vaker gebruiken. Voor een lichtere drone (<250 gram) heb je geen vlieglicentie nodig, daar is ook iets voor te zeggen. Aan de andere kant is zo’n cursus leerzaam, kost niet de wereld en is het sowieso wel handig om een beetje te weten waar je mee bezig bent voordat je zo’n drone de lucht in stuurt. Meer info hierover vind je hier: rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/vliegbewijs-drone
De set zoals hieronder kost je €1495,-, die vind je onder de naam DJI Avata Pro-View combo. Dat is met de DJI Goggles 2, de Avata zelf, de DJI RC Motion2 controller, een accu en een acculader.
Waar mag je vliegen?
Ik weet dat veel mensen zich er weinig van aantrekken, maar je mag niet zomaar overal vliegen. Sterker nog, als je in de GoDrone app kijkt zul je schrikken van het aantal plekken in Nederland waar je niet mag vliegen. Dat heeft te maken met vliegvelden, hoogspanningsmasten, natuurgebieden, defensie en nog veel meer. Daarnaast zijn er nog de regels dat je, logischerwijs, rekening hebt te houden met de privacy van mensen. Je mag uiteraard niet zomaar over de tuin van je buren vliegen of even door het raam naar binnen gluren aan de overkant van de straat. Het is dus wel raadzaam om vooraf even te bedenken waar je precies wilt gaan filmen en te checken of dat wel mag.
Hieronder een kort filmpje met wat shots die ik maakte met de Avata, ik ga hem zeker vaker inzetten in de toekomst, bij reisverhalen en reviews van fietsen.