Deze matgrijze Cube Agree C:62 wordt met gejuich ontvangen in mijn fietsgroep. Eindelijk test Fiets weer eens een betaalbare racer! “Het is Cube wederom gelukt om een Agree op de markt te zetten die veel fietsers niet zal teleurstellen.”

In de afgelopen jaren was het, zoals we wel vaker schreven, niet eenvoudig om testfietsen te krijgen. We testten wat er te testen viel, en dat waren vooral de toppers. Natuurlijk gaan we graag met dat soort pareltjes op pad, maar mensen die geïnteresseerd waren in meer betaalbare racers, kwamen er wat bekaaid af. Maar dat lijkt nu te veranderen. De levertijden slinken en we krijgen bij Fiets alsmaar meer racers aangeboden. Ja, ook in de instap- en middenklasse. Deze maand ga ik op pad met de Cube Agree C:62.

De Agree gaat als modelserie al flink wat jaren mee. En omdat het Duitse Cube de fiets keer op keer wist te verbeteren, heeft hij een grote fanbase opgebouwd. De Agree die wij testen is de instapper uit de familie: de C:62, met een prijskaartje van 2899 euro. Alle Agree-modellen zijn nu voorzien van een elektronisch schakelsysteem. Daar scoort Cube punten mee. Deze testfiets is voorzien van de Shimano 105 Di2-groep, waarover later meer. Punten aftrek zijn er voor de oersaaie kleur. Als je geen grijze muis wilt zijn, dan kom je uit bij duurdere modellen, zoals de Pro en Race.

Cube Agree C:62

Het frame van de C:62 is er sinds 2022 en heeft de nodige aerotrekjes gekregen, wat overigens niet
wegneemt dat ik de fiets door zijn geometrie nog steeds in de categorie allround/endurance schaar. Een leuke gimmick vind ik de geïntegreerde opbergbox onder de bovenbuis, die door zijn vorm en oppervlak enige aerodynamische voordelen moet brengen. Het ziet er gestroomlijnd uit. Althans, op de foto’s, want op mijn testfiets ontbreekt de box. De aerobehandeling is doorgetrokken in onder meer de ‘geïntegreerde’ zadelpen uit eigen fabriek – in de praktijk kun je hem gewoon aanpassen in hoogte. Alle kabels lopen vrijwel geheel binnendoor, scheelt toch weer wat luchtweerstand. Alleen onder de (ook al zeer aerodynamisch gevormde) stuurpen zijn de kabels zichtbaar.

Eigen onderdelen

Veel onderdelen op Cube-fietsen komen van het eigen onderdelenmerk Newmen. Zo stuur je met de Newmen Evolution Wing Bar. Die is lekker breed aan de bovenzijde en uitgerust met een strakke fietscomputermount. Onder je rollen de Newmen Evolution SL R.32’s: aluminium wielen, met 32 millimeter hoge velgen en een keurig gewicht van 1650 gram. Ze zijn voorzien van degelijke 28 millimeter Continental Grand Sport Race-banden. Volgens Cube is 28 millimeter ook de maximaal mogelijke bandenmaat. Maar als ik de ruimte rondom zie, dan moet een smalle gravelband geen probleem zijn.

Solide rijgedrag

Het is tijd om de Cube eens stevig aan de tand te voelen. Ik kies voor een dikke 100-kilometerrit met fietsvrienden Oeds en Jurgen. We rijden richting de Veluwe, om de Cube ook te kunnen ervaren op glooiend terrein. De eerste kilometers moet ik nog wat wennen aan de geometrie. Ik zit aardig rechtop door het relatief hoge balhoofd, de korte stuurpen en het rijtje spacers – dat laatste is uiteraard aanpasbaar. Als we eenmaal goed op weg zijn, valt vooral het solide en voorspelbare rij- en stuurgedrag van de Cube op. Opvallend is dat je het stuur maar beperkt kunt draaien als je stilstaat. Hierdoor is het niet mogelijk om uit stilstand direct een scherpe bocht te maken. Wees gerust, tijdens het fietsen merk je hier niets van.

De Agree is ook geen fiets om vanuit stilstand gelijk mee weg te knallen, of om keihard door een bocht te jakkeren. De geometrie en het gewicht maken de fiets minder fel en wendbaar. Maar als je eenmaal op gang bent, kun je oneindig kilometers maken met de nodige snelheid. Dit ervaar ik ook tijdens het korte klimwerk. De eerste meters moet ik mijn best doen om de fiets in beweging te krijgen, maar al snel vind ik een fijne cadans. Voor het langere klimwerk zal de Agree dan ook prima functioneren. Ook over het verzet hoef je je geen zorgen te maken: de fiets komt standaard met een 50/34-crankstel en een cassette met maximaal 34 achter. Bovenkomen lukt dus altijd. De wielset loopt prima, en in combinatie met de 28 millimeter banden heb je voldoende grip en comfort, ook op de paar kasseienstroken van de Stakenberg. De flexende zadelpen helpt mee om de oneffenheden van de weg te elimineren.

Shimano 105

De 105 12-speed Di2-groep vind ik een feest. Het is de eerste keer dat ik deze elektronische groepset van Shimano mag ervaren. Hij schakelt uitstekend en snel. Het remgedrag is mede door de 160-millimeterschijven betrouwbaar en goed te doseren. Ik ben goed bekend met de Ultegra 12-speed Di2-groep, maar buiten het gewicht zie ik nog maar weinig reden om niet te kiezen voor zijn goedkopere broertje. De in zwart uitgevoerde 105-groep vind ik aantrekkelijker, en het geld dat je bespaart, zou je kunnen investeren in bijvoorbeeld een hoge wielset met Ultegra-remschijven. Het oog wil ook wat.

Conclusie

Het is Cube wederom gelukt om een Agree op de markt te zetten die veel fietsers niet zal teleurstellen. Voor het aantrekkelijke bedrag van 2899 euro krijg je een allround fiets met de uitstekende Shimano 105 12-speed Di2-groep. Samen met de prima Newmanonderdelen levert dat een fiets op waarmee je zorgeloos en comfortabel kilometers kunt maken. Wil je de fiets ook inzetten tijdens een clubkoersje of cyclo, dan kun je altijd nog kiezen voor een stijvere wielset met snelle banden. Samengevat: zoek je een complete, comfortabele racer en wil je niet je bankrekening leegplunderen, dan is de Cube Agree C:62 er een voor op je lijstje.

Specificaties Cube Agree C:62

Pluspunten: complete racer, betaalbaar
Minpunten: saaie kleur, overgewicht
Prijs: € 2899,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,6 kilo
Groep: Shimano 105 Di2 12s, 50/34, 11-34, 160/160 mm
Wielen: Newmen Performance SL R.32
Banden: Continental Grand Sport Race, 28 mm
Zadel en pen: Natural Fit Nuance/Agree C:62 Aero
Stuur en pen: Newmen Evolution Wing Bar/CUBE Aero Stem
Maten 50, 53, 56, 58, 60, 62

Meer over Cube vind je op deze website.

Heb jij de Tourgids van Procycling al? Bestel het magazine (los als gids of met pakket) hier!