Eagle Transmission is de opvolger van SRAM Eagle. Hoewel het aantal versnellingen gelijk is gebleven, is verder alles anders. Eagle Transmission is ook niet voor elke mountainbike geschikt. We praten je bij.
In 2016 introduceerde SRAM de Eagle-lijn. Dit zijn schakelgroepen die onderling allemaal uitwisselbaar zijn. Het begon met topgroepen XX1 en X01 Eagle, maar later kwamen er ook GX, NX en SX Eagle bij. Het zijn allemaal 1×12 groepen waarbij je naar hartenlust kunt combineren. Een instap SX Eagle-groep met XX1-derrailleur? Kan gewoon. Enkele jaren terug werd de Eagle-familie uitgebreid met draadloos schakelende XX1, X01 en GX Eagle AXS-groepen. Uiteraard ook weer uitstekend te combineren met andere Eagle-onderdelen.
SRAM Eagle Tranmission is NIET uitwisselbaar met Eagle
Met de introductie van Eagle Transmission (ook wel T-Type genoemd) gaat de boel op de schop. Niet langer staat het woordje Eagle gelijk aan grenzeloze uitwisselbaarheid. Eagle Transmission verschilt namelijk op veel vlakken van Eagle en dat maakt dat geen enkel onderdeel uitwisselbaar is tussen beide onderdelenlijnen. Een volledig nieuwe naam was overzichtelijk geweest, maar kennelijk wilden ze de succesvolle Eagle-naam nog niet bij het grofvuil zetten.
Geleidelijk upgraden van je Eagle-groep naar Eagle T-Type is er dus niet bij. Je moet in één keer een volledige groep kopen met shifter, derailleur, cassette, crank en ketting. Wel kun je alle Eagle Transmission-onderdelen onderling uitwisselenm, je herkent ze aan het opschrift T-Type. Een GX Eagle Transmission-groep is dus prima te upgraden met een XX Eagle Transmission-derailleur. Niet dat daar heel veel reden toe is, maar daar komen we zo nog op terug.
Geen derailleurhanger meer
Eagle Transmission staat bol van de innovaties en dat is precies de reden waarom er geen compatibiliteit met eerdere Eagle-groepen is. De belangrijkste vernieuwing is dat de derailleur niet langer gemonteerd wordt op een derailleurhanger of achterpat, maar direct op het frame. Wie wel eens zijn derailleurhanger heeft verbogen met een valpartij (en welke MTB’er is dat nog nooit overkomen?) zal een wenkbrauw doen fronsen. Blijft dit heel?
Een overloadsensor zorgt ervoor dat in het geval van een harde klap of impact de derailleur volledig naar binnen kan bewegen, om schade aan het binnenwerk te voorkomen. Daarnaast is de constructie zo sterk, dat je er volgens SRAM met je volledige gewicht op kunt staan zonder dat je frame of derailleur er stuk van gaan. Net als veel moderne achterpatten klemt de derailleur namelijk aan beide kanten op het frame. Een reserve-patje mee tijdens het fietsen is dus niet langer nodig, SRAM belooft dat de boel heel blijft.
Bijkomend voordeel is dat een Eagle Transmission-derailleur super eenvoudig te monteren én af te stellen is. De beruchte B-schroef schittert door afwezigheid. Het enige waar je op moet letten is de kettinglengte, de hoeveelheid schakels die je voor jouw type en maat mountainbike nodig hebt vind je op de SRAM-website.
Lang niet alle MTB’s geschikt voor Eagle Transmission
Tegenover die voordelen staat ook een groot nadeel: niet elke mountainbike is geschikt voor SRAM Eagle Transmission. Je MTB moet uitgerust met of geschikt zijn voor een universal derailleur hanger (UDH). Dat is een -niet geheel toevallig-door SRAM ontwikkelde standaard die orde moet scheppen in het woud van honderden verschillende derailleurhangers. Om de derailleurhanger vervolgens zelf naar de geschiedenisboeken te verwijzen…
De UDH werd in september 2019 gepresenteerd en dat maakt dat Eagle Transmission zonder uitzondering bedoeld is voor zeer recente fietsen. En zelfs die zijn nog niet allemaal van een UDH voorzien. Op de website van SRAM vind je een handige zoekfunctie waarmee je kunt achterhalen of jouw fiets een UDH heeft en dus geschikt is voor Eagle Transmission.
Enkel elektronisch schakelen
Alle op dit moment verkrijgbare Eagle Transmission-groepen zijn elektronisch en een mechanische groep hoef je ook niet te verwachten. De naamgeving van de groepen ging iets op de schop. XX1 wordt XX SL en XX, X01 word X0 en alleen GX houdt zijn vertrouwde naam. SL staat voor Super Light en dit is door toepassing van veel carbon de lichtste groep van het geheel. XX en X0 bevatten meer aluminium onderdelen en zijn daarom marginaal zwaarder en ook iets minder prijzig.
De later geïntroduceerde GX Eagle Transmission-groep legt nog wat meer grammen in de weegschaal, maar is ook flink voordeliger. Zo weegt een XX SL-ketting 240 gram, versus 285 gram voor GX. Het prijsverschil is veel groter: 180 euro voor de XX SL-ketting (!) versus 60 euro voor de GX-ketting. Zulke grote prijsverschillen zien we eigenlijk voor alle onderdelen.
Voor sneller, soepeler of trefzekerder schakelen hoef je bovendien geen XX of X0 te kopen, de gebruikte elektronica is namelijk in alle derailleurs hetzelfde. Daar komt nog bij dat de GX-derailleur een slimmere plaatsing van de batterij heeft, waardoor deze niet langer achterop zit, maar juist verscholen tussen de pootjes waarmee de derailleur aan het frame vast zit. Zeker in competitieverband, waar een tegenstander nog wel eens achterin wil rijden, lijkt ons dat een welkome verbetering.
Hoe zwaar en duur is SRAM Eagle Transmission?
Hieronder het gewicht van de afzonderlijke onderdelen en de totale groep in grammen. Daarnaast de adviesprijs op het moment van schrijven van dit artikel. De grootste gewichtsverschillen zitten in de crankstellen en de cassette.
XX SL | XX | X0 | GX | |
Derailleur* | 440 g | 450 g | 466 g | 470 g |
Shifter** | 50 g | 50 g | 50 g | 50 g |
Cassette 10-52 | 350 g | 385 g | 385 g | 445 g |
Crankstel*** | 475 g | 560 g | 685 g | 740 g |
Ketting | 240 g | 247 g | 256 g | 285 g |
Totaalgewicht | 1555 g | 1692 g | 1842 g | 1990 g |
Adviesprijs groep | € 2.650 | € 2.450 | € 1.900 | € 1.300 |
** Er zijn geen groepspecifieke shifters, wel is er de keuze uit een iets duurdere, maar technisch identieke Ultimate-uitvoering
*** Bij XX, X0 en GX is het gewicht inclusief de bashguards. Deze kunnen verwijderd worden
Schakelen onder vollast
Door de bijzondere ophanging zou je bijna vergeten dat de Eagle T-Type-groepen nog meer innovaties herbergen. Misschien wel de belangrijkste is dat je kunt schakelen onder volle belasting, voorheen hoorde je de meest angstaanjagende geluiden uit je aandrijflijn komen als je dat probeerde.
SRAM heeft dit voor elkaar gekregen door een samenspel van cassette, ketting en derailleur. Elk kransje heeft bepaalde zones waarin de tandjes zo gevormd zijn dat je makkelijk kunt op-, dan wel afschakelen. De derailleur ‘weet’ of ‘voelt’ waar die zones zijn (SRAM doet dat verder niet uit de boeken) en wacht met schakelen tot de ketting op de juiste zone van het kransje is. Daardoor kan het lijken alsof er soms een fractie van een seconde vertraging tussen het indrukken van de schakelknop zit en het daadwerkelijke schakelen.
Volgens onze MTB-goeroe Rob Meeuwesen voel je dat overigens alleen als je heel langzaam rijdt. Hij roemt vooral het schakelgemak en de duurzaamheid van Eagle Transmission na een testperiode van vier maanden. Geen enkele keer weigerde de aandrijflijn dienst en nimmer hoefde er iets bijgesteld te worden.
Magic Wheels en reparatiemogelijkheden
Een andere nieuwigheid is het Magic Wheel in de XX SL- en XX-derailleurs. Het onderste derailleurwieltje bestaat uit twee delen, de kern en het gedeelte met de tandjes. Als een tak de boel door het derailleurwieltje steekt en de boel blokeert, dan kun je evengoed blijven fietsen. Je kunt overigens je X0- of GX Eagle T-Type derailleur upgraden met een XX SL- of XX-pulley kit.
Verder zijn de derailleurs voorzien van beschermplaatjes die je eenvoudig kunt vervangen. Zo kun je -bijvoorbeeld als je je fiets gaat verkopen- voor iets meer dan twee tientjes je derailleur weer als nieuw maken. Ook de complete kooi met derailleurwieltjes is als geheel te vervangen of te upgraden. Een XX-kooi past namelijk gewoon op een GX-derailleur.
Lees ook
14 april 2023 - MTB