Wat is de ideale gravelfiets? Wat is gravel eigenlijk? En hoe kun je die ondergrond het beste bedwingen? Allemaal existentiële fietsersvragen die bij Léon opborrelen tijdens de test van de Cube Nuroad C:62 Pro.

Zo langzamerhand begin ik wel een beetje fan te worden van Cube. De wegfietsen waar de profs van Intermarché (met onder meer de Eritreeër Biniam Girmay) mee rijden, zien er erg mooi uit en de Cubes die ik getest heb in de afgelopen jaren vielen nooit tegen. Dus toen ik hoorde dat ik een Cube Nuroad zou gaan testen, was ik heel benieuwd of die wederom een glimlach op mijn gezicht kan toveren. Meestal kijk ik van tevoren op de site van het merk welke types en kleuren er zijn. Het was toen nog niet duidelijk welke uitvoering ik ging testen.

Er zijn aluminium en carbon Nuroads, maar ook ‘fully equipped (FE)’ met spatborden en zelfs bagagedragers. Ik hoop stiekem op de carbon versie. Ik haal de fiets zelf op bij Cube in Nederland. Het nieuwe gebouw oogt chique. De showroom is nog niet helemaal af, maar het ziet er allemaal gelikt uit. Ik krijg een rondleiding en vanuit mijn ooghoek zie ik een Nuroad klaar staan om meegenomen te worden. Een grijze racer van carbon. En ja hoor, die is voor mij. Mooi! Dus mag ik je even voorstellen? De testfiets van deze maand is de Cube Nuroad C:62 Pro.

Cube Nuroad C:62 Pro

C:62 staat voor het gebruikte carbon. Deze Pro-versie is de goedkoopste uit de carbon reeks. Maar met Shimano GRX op de fiets en Newmen-wielen is dit zeker een leuke fiets. Het frame oogt strak, heeft mooie lijnen en een stevig bracket. De grijze lak, swampgrey, heeft een tintje moddergroen. Hoewel ik wel van een uitgesproken kleur hou valt deze mij honderd procent mee. De afwerking en details zien er goed uit. Op het frame zitten bevestigingspunten voor een standaard, een bagagedrager en/of spatborden. Je zou de nokjes op de bovenbuis kunnen missen, maar ik vind het prima zo. Je kunt 45 millimeter-banden monteren en volgens mij houd je dan nog voldoende ruimte rondom over. Er zitten nu 40 millimeter banden om.

De kabels lopen, zoals het hoort, door het frame op een elegante manier. De geometrie is passend voor een gravelbike: comfortabel, maar niet te log. Althans, dat belooft de fabrikant, we zullen zien hoe dit zich vertaalt in de praktijk. Al met al vind ik het een mooi frame en word ik al nieuwsgierig hoe de fiets zich straks gaat gedraagt in zijn natuurlijke habitat: gravelwegen. Mijn Nuroad is afgemonteerd met Shimano GRX, een mix van de 400-, 600- en 800-groep. Hij heeft één kettingblad: dat bespaart heel wat gewicht, maar het beperkt je wel in je bereik qua versnellingen. Waarschijnlijk zal dat in Nederland echter een probleem zijn, zelfs niet in ‘het Limburgse’. Het gravelstuur is van Cube zelf en de stuurpen is van Newmen. Newmen is een dochter van Cube, dus in feite komt het allemaal uit eigen huis. Ook de zadelpen is van Newmen, het zadel draagt dan gek genoeg weer gewoon de naam Cube.

De Newmen Performance X.R. 25 is een mooi setje wielen dat de fiets de juiste uitstraling geeft. De Schwalbe G-One Allround-banden van 40 millimeter hebben een licht profiel. Ik denk voor de meeste gravel in Nederland en België prima te doen, maar zodra het meer richting MTB-routes gaat, dan is iets meer grip misschien wel wenselijk. Ik ben blij hoe de fiets eruit ziet en is opgebouwd. Ik hoop dat ik straks tijdens de eerste kilometers net zo blij ben.

Perfect voor Nederland

Gravel is waarschijnlijk de breedste categorie in de fietsindustrie. Begrijpelijk, want wat is gravel nu eigenlijk? Daar begint de discussie al. Zijn dat eenvoudige grindpaden? Of mogen we singletracks die niet al te technisch zijn ook meetellen? De fabrikanten zetten in ieder geval zo breed mogelijk in: van allroadfietsen (die je zowel op grind als asfalt kunt inzetten) tot geveerde fietsen (die ook serieus ruig terrein aankunnen). Ook qua banden valt er van alles te kiezen: van licht profiel tot dikke noppen. De ultieme gravelfiets bestaat dus niet. Het hangt allemaal erg af wat je zelf verlangt van de fiets en waarvoor je hem wilt gebruiken.

Qua gravelen kan ik hier in Limburg alle kanten uit. Ik houd van een uitdaging en ik ben altijd wel op zoek naar nieuwe ‘spannende’ weggetjes. Maar het liefst blijf ik op de bredere grindpaden, om af en toe een stukje singletrack mee te nemen. Vanuit Maastricht ga ik zelden voorbij Gulpen, omdat het dan meer mountainbiken wordt. Dat is technisch lastiger en vaak is klei dan de ondergrond. Hiervoor heb je een serieus stevig bandenprofiel nodig. Dus blijf ik daar vaak weg, tenzij het kurkdroog is. Als ik kijk naar hoe de Cube is afgemonteerd, dan voldoet-ie materiaal prima aan mijn eisen. En dat zal opgaan voor de meeste mensen die in Nederland gravelen: voor ons land is de set-up van de Nuroad C:62 Pro uitstekend. Qua banden heb je genoeg mogelijkheden om de fiets aan te passen aan de verschillende ondergronden die je hier kunt tegenkomen. Over de grens is het gravelaanbod gevarieerder en zullen de eisen aan de fiets dus anders zijn.

Licht voor z’n gewicht

Ik zit qua lengte vaak tussen twee fietsmaten in. Welke kies je dan? Vaak kies ik in zo’n geval voor de kleinere, die is wat nerveuzer en wendbaarder. Ik houd daar van. Nadeel is dat de reach korter is, iets wat je eventueel kunt oplossen met een langere stuurpen. Een grote maat geeft iets meer comfort en rust. Als dat is wat je zoekt, dan moet je daar vooral voor gaan. Bij Cube komen de verschillende framematen ook nog eens met verschillende cranklengtes – dat zul je dus ook moeten meenemen in je keuze. Hoewel 170 millimeter kort is voor mij, kies ik toch voor een maat S.

De fiets is afgesteld en ik spring erop. Yihaa! Ik heb er zin in. Ik merk dat ik zoals verwacht wat kort zit, maar het eerste gevoel is vooral lekker. Laat dat gravel maar komen. Als ik een kort ritje doe, blijf ik vaak aan de westkant van de Maas. Een stukje België en dan rondom de Sint-Pietersberg. Dat is een heerlijk gebied vlakbij de stad, met mooie hellingen en prachtige vergezichten. Het is uitdagend door zijn hoogtemeters en speels door zijn prettige afdalingen. Als ik het eerste gravelpad op rij, voelt het als thuiskomen. Deze fiets hoort hier. Het is gelijk een flinke klim.

En hoewel de fiets niet licht is (9,4 kilo zonder pedalen), voelt hij wel zo. Als ik uit het zadel kom, klimt hij heerlijk soepel. Het zal te maken hebben met een combinatie van geometrie, banden en verdeling van het gewicht. Op de vlakkere stukken zit ik comfortabel in het zadel en cruise ik door de weilanden. De trillingen worden grotendeels opgevangen door de banden en ik kan vooral genieten.

Een welkome adrenalinestoot

Op een licht aflopend stuk duik ik een paar bochtjes in. Op gravel weet je nooit wat je te wachten staat. Ook al was je vorige week op dezelfde plek, het kan er nu anders bij liggen. Terwijl ik de bocht in stuur, bestudeer ik het wegoppervlak. In een fractie van een seconde heb ik mijn weg bepaald. Ik stuur nog iets meer in. De Cube doet goed mee en ik hoor het gravel schuren onder mijn banden. Met een flinke vaart kom ik de bocht uit. Ik zet aan, op weg naar de volgende bocht. De adrenaline stroomt door mijn aderen. Hoewel ik tijdens het gravelen vooral geniet van mooie lange paden, is een adrenalinestoot op zijn tijd altijd welkom. In een serieuze afdaling gooi ik me nog eens naar beneden.

De fiets voelt betrouwbaar en stabiel. Het blijft genieten. De wind in je haren en krakend gravel onder je wielen. Met een gecontroleerde slippartij, eindig ik onderaan en draai gelijk linksaf weer omhoog. Als het gravel plaatsmaakt voor klei heeft de Cube met de huidige banden wat moeite, vooral als de weg omhoog loopt. Ik kom er wel door, maar slip toch enkele keren door. Maar goed, dat is vooral een bandenkeuzedingetje, dat is altijd een compromis. Voorlopig houd ik deze bandjes, omdat ik toch ook vaak wel wat ‘wegkilometers’ moet maken om op de mooiste gravelstroken te komen. Daarbij zijn de meeste van die stroken goed te doen met deze banden.

Lang leve gravel

Zoals ik al aangaf, is het gravelspectrum erg breed en is de perfecte gravelfiets afhankelijk van je wensen. Met deze Cube Nuroad C:62 Pro heb ik een gravelfiets die aan al mijn wensen voldoet. Hij voelt wendbaar en snel, maar heeft genoeg comfort en rust om optimaal te kunnen genieten. Exact wat ik zoek in een gravelfiets. Ik denk dat deze Nuroad met zijn huidige montage perfect is voor 99 procent van de Nederlandse gravelpaden. Voor een nette prijs van 2199 euro krijg je een heel fijne fiets om eindeloos te genieten van al het gravelmoois dat ons land te bieden heeft. Eentje die best in mijn schuur mag blijven hangen en niet terug hoeft als de test erop zit. Want als ik alles afweeg, komt deze fiets toch dichtbij mijn ideale gravelfiets.

Specificaties Cube Nuroad C:62 Pro

Plus: ruimte voor brede banden, comfortabel
Min: aan de zware kant
Prijs € 2199,-
Frame/voorvork carbon/carbon
Gewicht 9,4 kilo (zonder pedalen)
Groep ShimanoGRX 600 & 400 1×12, 40, 11-42, 160/160mm
Wielen Newmen Performance X.R. 25
Banden Schwalbe Alround G-One 40mm
Zadel/zadelpen Cube Natural Fit Nuance/
Newmen Advanced Carbon
Stuur/stuurpen Cube Gravel Race Bar/
Newmenn Evolution
Maten XS, S, M, L, XL

Lees meer over Cube op de website.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."