In dit tweede deel van de gravelbandentest, nemen we de ‘allround banden’ onder de loep. We geven een cijfer en een beschrijving van onder andere de grip en rolweerstand. Lees hieronder het artikel en vind jouw ideale gravelband! De gravelspecial bestellen kan via onze shop, die je hier vindt.

In deel 1 leggen we uit hoe we getest hebben en wat ons in het algemeen opviel. In deel 3 (dat volgende week verschijnt) testen we de snelle gravelbandjes. Hieronder de resultaten van de geteste allround gravelbanden.


Bontrager GR2 Team Issue

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 40 mm
Gewicht (nagemeten): 416 gram
TPI (threads per inch): 120
Prijs: € 59,99
Website: trekbikes.com
Eindcijfer: 5,9

+Gewicht
Lekbestendigheid

De GR2 van het Amerikaanse Bontrager is verreweg de lichtste band in de test, en zelfs flink lichter dan opgegeven. Dat gewicht valt niet los te zien van iets anders: de allroundband van Bontrager scoort verreweg het slechtst in de doorprikkrachttest. Ook in de praktijk kon de GR2 ons niet direct overtuigen. De rolweerstand is voelbaar hoger dan die van andere banden en de grip enigszins beperkt. Pluspuntje wel voor de monteerbaarheid. Zonder bandenlichter zwier je het rubber zo om de velg. Handig!


Challenge Getaway

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 36, 40 mm
Gewicht: 454 gram
TPI: 260 TPI
Prijs: € 67,90
Website: challengetires.com
Eindcijfer: 6,9

+Rolweerstand
Montage

Deze Italiaanse band is eigenlijk de enige ‘open tube’ in deze test. Een unieke band die zeer soepel is. Hij komt dan ook als winnaar uit de rolweerstand. Dit merken we ook in de praktijktest, waarin de soepelheid terug te voelen is in het bochtenwerk. Tot zover de lovende woorden. De banden zijn namelijk zeer lastig te monteren en blijven moeilijk op druk. Pas na meerdere scheuten latex blijft de druk goed, en daardoor is de gewichtswinst direct om zeep. Kortom, kwaliteit komt met een prijs. En die doet de perfecte prestaties een beetje verbleken. Absoluut meer een niche-wedstrijdband voor de liefhebber dan een allroundracebandje.


Continental Terra Trail

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 40 mm
Gewicht: 450 gram
TPI: 60 TPI
Prijs: € 45,-
Website: continental-tires.com
Eindcijfer: 7,1

+Precies even breed als belooft
Betaalbaarder dan de rest

Een veel Duitsere band dan deze Continental Trail ga je niet vinden. Het is de enige band die in de praktijk tot na de komma zo breed is als op de verpakking vermeld staat. Ook aan het gewicht is niks gelogen en de montage gaat zéér soepel zonder hulpmiddelen. Eenmaal tubeless blijven ze moeiteloos op druk. De doorprikkracht is meer dan goed terwijl de band qua rolweerstand gemiddeld scoort. De Terra Trail behoort tot de betaalbaarste banden uit de test en mag absoluut een goede allround band genoemd worden.


Goodyear Connector

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 35, 40, 50 mm
Gewicht: 535 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 54,90
Website: goodyearbike.com
Eindcijfer: 7,1

+Allrounder
Rolweerstand

Goodyear is bij bijna iedereen bekend als fabrikant van autobanden. In de fietsenbranche en zeker de gravelscene zijn ze vrij nieuw. De band scoort zeer goed op luchtdichtheid. In de rolweerstandtest zien we de Connector juist aan de onderkant van de lijst. In de praktijk voelen we vooral een heel gemiddelde band die behoorlijk bol is. Qua grip merken we nogal een ‘aan-uitgevoel’ op. Bij het insturen, met name op lossere ondergrond, is het inschatten van de hoeveelheid grip niet evident. De Connector is heel allround, maar zeker geen uitblinker.


Hutchinson Tundra
Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 40, 45 mm
Gewicht: 502 gram
TPI: 127 TPI
Prijs: € 44,90
Website: cycling.hutchinson.com
Eindcijfer: 6,0

+Grip
Maximale druk

De Franse Hutchinson Tundra ziet er behoorlijk grof uit. Deze band, die zeer eenvoudig te monteren is, blijft met behulp van een beetje latex goed op druk. De flinke (zij)noppen zorgen ervoor dat de Tundra de band is met de meeste grip in natte omstandigheden. Ook bij droog weer kun je moeiteloos insturen, grip is er eigenlijk altijd. De keerzijde is dat hij duidelijk minder snel rolt dan andere banden. Houd er rekening mee dat Hutchinson een maximale bandendruk van 2,5 bar hanteert. Dit kan een belemmering zijn.


Maxxis Rambler

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 40 mm
Gewicht: 455 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 67,-
Website: maxxis.com
Eindcijfer: 6,9

+Grip
Montage

Nagenoeg het hele MTB-segment van Maxxis hebben we door de jaren heen getest. Eigenlijk zijn we altijd positief. Bij deze Rambler is het enthousiasme een stuk minder. De maatvoering is erg ruim, waardoor het de lastigste band uit de test blijkt om luchtdicht te monteren. Eenmaal op de velg houden ze perfect druk, met en zonder vloeistof. In de praktijktest hebben we al snel een ‘mountainbikegevoel’. Bakken grip, zeer voorspelbaar. De flinke noppen spelen hierbij mee. Ben je op zoek naar een snelle allrounder, dan is de Rambler niet geschikt. Voor een stevige gravelrit op ruig terrein, of als je op zoek bent naar zeer veel controle, kan de Rambler uitkomst bieden.


Panaracer Gravel King SK+

Breedte getest: 43 mm
Beschikbare breedtes: 32, 35, 38, 43 mm
Gewicht: 538 gram
TPI: 126 TPI
Prijs: € 55,99
Website: panaracer.co.uk
Eindcijfer: 6,4

+Lekbestendigheid
Zwaarder dan beloofd

De opkomst van gravel lijkt de redding voor Panaracer te zijn. Het merk timmert opnieuw aan de weg met een uitgebreid aanbod banden. Hoewel veel mensen ze mooi, gaaf en goed vinden, scoren ze vrijwel overal gemiddeld. De lekbestendigheid is een positieve uitschieter. In de praktijk scoren ze op alle vlakken goed, maar blinken nergens in uit. De Gravel King SK+ is een heel degelijke allrounder. De band is in liefst vier verschillende breedtes te krijgen. De opgegeven waarden kloppen niet helemaal, de band is flink zwaarder dan beloofd.


Pirelli Cinturato M

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 35, 40, 45, 50 mm
Gewicht: 530 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 71,-
Website: pirelli.com
Eindcijfer: 6,0

+Rolweerstand
Grip

Nog een ‘automerk’ dat zijn weg probeert te vinden in de fietsenbranche. De band heeft een enigszins eigenaardig, opvallend breed profiel. In de praktijk rol je hierdoor op hardere ondergrond veelal op de brede rubberbaan in het midden van de band. Ondanks dat de banden er behoorlijk grof en agressief uitzien, breken ze makkelijk uit in de bochten. Bij natte omstandigheden doen ze het prima. Is het droog, dan voelen ze niet erg snel aan, ook al scoren ze in onze rolweerstandtest behoorlijk hoog. Zo sluiten cijfers en gevoel niet altijd op elkaar aan.


Ritchey Megabite

Breedte getest: 38 mm
Beschikbare breedtes: 38 mm
Gewicht: 479 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 70,50
Website: ritcheylogic.com
Eindcijfer: 6,0

+Oneindig grip
Rolweerstand

In onze aanvraag stond vermeld dat we enkel banden tussen de 40 en 45 millimeter zouden testen. Deze band voldoet daar eigenlijk niet aan, maar hij valt breder uit dan opgegeven en schurkt daardoor tegen onze ondergrens aan. Dat smal zeker niet altijd snel betekent, zien we in de rolweerstandtest. De Ritchey scoort het laagst van allemaal. In de praktijk voelen we dit ook én we zien het op onze snelheidsmeter. Bochten nemen kan wel op hoge snelheid, de band heeft oneindig grip onder alle omstandigheden. Het taaie rubber zal vooral tot zijn recht komen op hardere ondergrond. Pure gravelband voor het buitenland.


Specialized Tracer Pro

Breedte getest: 42 mm
Beschikbare breedtes: 33, 38, 42, 47 mm
Gewicht: 558 gram
TPI: 60 TPI
Prijs: € 50,-
Website: specialized.com
Eindcijfer: 7,8

+Lekbestendigheid
Maatvoering

Specializeds Tracer Pro is beschikbaar voor cyclocrossers, maar ook in drie bredere versies. We testen de 42 millimeter, die in de praktijk bijna 45 millimeter meet. De Tracer wint onze doorprikkrachttest. De score is verdacht hoog, waardoor we de Tracer tot twee keer toe opnieuw testen – met hetzelfde resultaat. De band is niet alleen lekbestendig, hij fietst ook nog eens zeer prettig. De rolweerstand is dik in orde en de ronde band heeft overal een behoorlijk gelijk profiel waardoor hij goed te voorspellen is. Al met al een compleet plaatje en dat zien we terug in de eindscore. Enige nadeel is de hoeveelheid grip als het nat is.


Schwalbe G-One R

Breedte getest: 45 mm
Beschikbare breedte: 40, 45 mm
Gewicht: 554 gram
TPI: 67 TPI
Prijs: € 74,90
Website: schwalbe.com
Eindcijfer: 7,7

+Allrounder
Blinkt nergens in uit

De G-One-range van Schwalbe is zo uitgebreid, dat we er een hele pagina mee zouden kunnen vullen. Deze R versie is de snelle allrounder van het merk. We meten hem iets zwaarder en smaller na dan opgegeven. Eigenlijk overal scoort de band bovengemiddeld goed, maar nergens blinkt hij echt in uit. De bijna-winnende grijze muis. De R rolt soepel, is voorspelbaar in de bochten en doet het ook in nat weer prima. De G-One R is de enige band in onze test waarbij de draairichting voor en achter afwijkend is. Opletten bij montage dus.


Vittoria Mezcal III G2

Breedte getest: 44 mm
Beschikbare breedtes: 35, 44 mm
Gewicht: 464 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 54,95
Website: vittoria.com
Eindcijfer: 7,3

+Grip
Past niet in alle fietsen

Het profiel van Vittoria’s Mezcal kennen we al als mountainbikeband. Deze smallere versie voelt een beetje vergelijkbaar aan. Oneindig veel grip, ook bij nat weer. Het vrij hoge profiel maakt een duidelijk hoorbaar gezoem op de weg. Montage van de Vittoriabanden is zeer eenvoudig, ook blijven ze direct goed op druk. De Mezcal sluit goed aan bij de Schwalbe G-One: het is geen opvallende band, hij is niet echt heel rap of uitzonderlijk lekbestendig, maar het is wel een zeer degelijke allrounder die breed inzetbaar is.


Vredestein Aventura

Breedte getest: 44 mm
Beschikbare breedtes: 38, 44 mm
Gewicht: 489 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 57,95
Website: vredestein.nl
Eindcijfer: 8,1

+De beste allrounder
Die moeten we nog ontdekken

Vredestein heeft maar één gravelband in het assortiment. Maar wel de juiste. De Aventura is beschikbaar in twee maten en we testen de breedste. De band is lichter dan opgegeven, rolt als een van de beste en scoort hoog qua lekbestendigheid. Ook tijdens het fietsen merken we dat de band vooruit wil. Ook in de bochten houdt het rubber zich goed. De band is voorspelbaar, houdt goed grip op alle ondergronden en schiet eigenlijk in geen enkele test tekort. Bij Vredestein mogen ze tevreden zijn. De Aventura is de beste allrounder in onze test.


WTB Resolute

Breedte getest: 42 mm
Beschikbare breedtes: 42 mm
Gewicht: 497 gram
TPI: 60
Prijs: € 54,95
Website: wtb.com
Eindcijfer: 7,2

+Zacht rubber
Behoorlijk grove nop

Alle merken mochten zelf bepalen welke banden het beste paste in welke categorie. De Resolute stond niet op onze shortlist maar heeft ons wel positief verrast. De band met misschien ietwat grove nop heeft een zeer zachte compound en dat resulteert in voldoende grip. De Resolute laat zich niet op alle velgen even makkelijk monteren. In de praktijk scoort de band goed. We voelen een voorspelbaar stuk rubber onder ons waarbij we snel weten waar we aan toe zijn. De band is zeker niet de snelste uit onze test. Maar wel een degelijke band die veel grip geeft en daardoor goed bruikbaar is wanneer het altijd vertrouwd moet voelen.


Conclusie en deel 3

Uiteindelijk is de Vredestein Aventura de beste uit onze test. Met maar 1 gravelband in het assortiment doet Vredestein goede zaken op gebied van gravel. De Aventura is niet zwaar, rolt licht en heeft een hoge lekbestendigheid en is daarmee de winnaar van de allround gravelbanden. De Vredestein kopen kan voor €57,95.