De e-bike is volkomen ingeburgerd. Zelfs van e-MTB’s kijken we niet meer op. Bij andere sportieve fietsen zien we nu ook steeds meer modellen met ondersteuning. Is dat wat? Wij testten Scotts nieuwe e-gravelbike Scott Solace Gravel eRide 10. Spoiler: het is wat.
De conservatiever ingestelde wielrenner zal zeggen: “Ik ga pas aan de e-racefiets als ik echt niet meer anders kan.” Best begrijpelijk, ook omdat de ondersteuning stopt bij 25 kilometer per uur. Die snelheid haal je ook zo wel – daar heb je dus geen e-racefiets voor nodig. Maar er is ook nog zoiets als de gravelbike. De snelheid die je daarop haalt als doorsneerijder, ligt lager dan op een racefiets. Is een motortje daarop dan wel de moeite waard? We werden onlangs uitgenodigd om in Zuid-Limburg de nieuwe Scott Solace Gravel eRide te proberen. De eerste indruk bij het zien van die fiets? “Ehh… waar is de motor?”
Scott Solace Grave eRide 10
Die zit in het bracket. Het is een HPR50 van TQ (Technologie in Qualität), een Duits bedrijf dat dezelfde motor ook levert aan merken als Pinarello, BMC en Trek. De HPR50 is erg compact – vandaar dat je hem bijna niet spot – en weegt slechts 1850 gram, de ingebouwde batterij is 2050 gram. De motor levert een maximaal koppel van 50 Nm en 300 watt ondersteuning. In de bovenbuis is een led-display met info over bijvoorbeeld de batterijcapaciteit, het aantal kilometer dat je nog kunt rijden, en de watts die zowel de motor als jijzelf leveren.
Van ondersteuningsniveau wisselen – er zijn drie standen – gaat via een knopje op de bovenbuis. Er is een bijbehorende app, waarmee je de aandrijving helemaal naar wens kunt afstellen, mocht je niet helemaal tevreden zijn met de standaard motorafstelling. Dezelfde motor zien we trouwens ook in de nieuwe Lumen e-MTB’s van Scott. De Solace heeft een 360 Wh interne batterij, die je kunt aanvullen met een externe range extender van 160 Wh – die eruitziet uit als een bidon, en dus niet opvalt.
Op pad
We vertrekken vanaf het Shimano Experience Center in Valkenburg. Vanaf daar gaat het eigenlijk meteen omhoog, over een zandpad bezaaid met stenen en overal boomwortels. Op dit toch behoorlijk lastige terrein doet de elektrische Scott het prima. De zithouding is lekker sportief en de afmontage is 100 procent passend bij het beoogde ‘ruige’ gebruik van de fiets. De carbon wielen geven geen krimp onder de ‘mishandeling’ die ze ondergaan, de brede Schwalbe-banden slokken veel ‘ellende’ op en het stuurgevoel is voortreffelijk. En de ondersteuning? Als je gaat klimmen, is standje 2 of 3 het meest logisch. Want dan voel je echt de hulp en rijd je soepel omhoog. Misschien kom je zonder ondersteuning ook wel boven, maar dankzij de hulp houd je wel meer energie over om bijvoorbeeld het juiste spoor te kiezen. Dat geeft een extra gevoel van vertrouwen tijdens het fietsen.
Ben je eenmaal boven? Dan kun je met een druk op de bovenbuis het ondersteuningsniveau verminderen. De TQ-motor is een zeer stille ‘gast’. En bereik je de grens van 25 kilometer per uur, dan is de overgang tussen wel en geen ondersteuning zo goed als onmerkbaar. Fijn! We hebben de accu trouwens niet leeggereden; een voorzichtige schatting is dat je ruim 125 kilometer aan ‘stroom’ hebt. Meer dan genoeg voor een leuke zondag op de fiets! Leuk detail: bij deze rit op mijn Strava-account plaatste ik een foto van de fiets, met daarbij de tekst ‘Altijd wind mee’. Lang niet iedereen die de foto zag, had door dat het een e-gravelbike was. Zo goed is de motor dus verstopt.
Hier heb je wat aan
De Solace-familie bestaat uit een achttal modellen, inclusief twee Contessa eRide-vrouwenfietsen. De modellen delen hetzelfde carbon frame. De belangrijkste verschillen vind je in de gebruikte onderdelen. Onze testfiets was de ‘10’, met onder meer SRAM Force XPLR eTap AXS 12-speed, Zipp 303 Firecrest wielen van carbon en 50 millimeter brede Schwalbe G-One Overland-banden. En met (standaard) range extender.
De verkoopprijs in deze uitvoering: 9.999 euro. Inderdaad, dat is een flink bedrag. Aan de andere kant: er worden ook racers en gravelfietsen aangeboden die nog duurder zijn. En met de toevoeging van de TQ HPR50 heb je een gravelfiets waarmee je nog meer fietsplezier kunt hebben dan ‘normaal’. Hier heb je echt wat aan, kortom. Ben je in de markt voor een high-end gravelbike mét, dan is de Scott Solace Gravel eRide 10 een aanrader.
Specificaties Scott Solace Gravel eRide 10
Pluspunten: degelijke Duitse motor, de fiets is breed inzetbaar
Minpunt: de prijs is hoog
Prijs € 9.999,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 12,5 kilo (excl. pedalen)
Groep: SRAM XPLR eTap 1×12, 42, 10-44, 160 mm
Wielen: Zipp 303 Firecrest
Banden: Schwalbe G-One Overland 50 mm
Zadel en pen: Syncros/Syncros Tofino Regular
Stuur en pen: Syncros Creston
Maten: XS, S, M, L, XL