Het lijkt soms wel een uitstervend ras: de hardtail. Maar deze bikkelharde oermountainbike geeft zich niet zomaar gewonnen. We testten de nieuwe hardtail Lapierre Prorace CF 7.9 en Focus Raven 8.9. Vandaag is de Lapierre aan de beurt. Lees hieronder meer!
Jarenlang was de hardtail je enige optie als je door het bos wilde knallen. Tot halverwege de jaren 2000 de volledig geveerde mountainbike op kwam zetten en de hardtail al snel overvleugelde. Toch is zo’n eenvoudig karretje, met alleen vering aan de voorkant, helemaal niet onbruikbaar in Nederland. Verre van dat zelfs. Gelukkig lijken fietsmerken ondanks de lagere verkoopcijfers moeilijk afscheid te kunnen nemen van de hardtail. Zo presenteerden meerdere fabrikanten dit of afgelopen seizoen een nieuw ‘racepaardje’. Wij testten twee van die fietsen: de Focus Raven en de Lapierre Prorace. Beide voor ongeveer dezelfde prijs, maar wel met elk een eigen kijk op ‘hardtail’.
Lapierre Prorace CF 7.9
Bij het Franse Lapierre zijn ze lekker bezig. De volledige crosscountry-collectie is het afgelopen jaar vernieuwd, met behoorlijk wat mooie verbeteringen. Ook de Prorace, Lapierres sportieve carbon hardtailframe, is aangepakt. De driehoek onder de zadelpen is gebleven – maar daar is zo’n beetje alles mee gezegd. Zo is het frame slanker en vooral langer geworden. De geometrie is best wat opgerekt, zij het niet zo extreem als bij, pak ’m beet, de Cannondale Scalpel HT.
Dit lijkt bewust, want zo blijft de fiets mooi allround inzetbaar. De balhoofdhoek meet 68 graden, de zitbuishoek 74. Dat is behoorlijk gemiddeld in deze tijd. De voorvork heeft ‘slechts’ 100 millimeter veerweg en het balhoofd is met 100 millimeter (in de door ons geteste maat Large) lekker kort. Zo zit je al snel sportief op de fiets, ondanks de grote wielen. En dat is precies wat Lapierre voor ogen heeft bij dit frame: een racegerichte fiets.
Kopen, kijken, rijden
Deze uitvoering van de Prorace, de CF 7.9, kost net geen 3.500 euro. Hij is opgebouwd met louter betrouwbare onderdelen: SRAM GX Eagle-schakelcomponenten, een SRAM Level TLremset, Fox Performance-voorvork en een DT-Swiss X1900 Spline-wielset. Bekende namen, waarmee nauwelijks iets mis kan gaan. De Prorace is hierdoor een fiets uit de categorie ‘kopen, kijken, rijden’. Niet te moeilijk doen, gewoon rammen. Het frame geeft daarbij geen kik. Zowel het bracket als balhoofd houden zich braaf stijf wanneer we deze hardtail de sporen geven.
Het carbon frame is vormgegeven zonder te veel fratsen – behalve de al genoemde, van Lapierre bekende driehoek onder de zadelpen. Het Franse merk heeft bij deze fiets gekozen voor een pressfit-bracket. Ook zijn ze gegaan voor eenvoudige kabelvoering buiten de stuurpen en het balhoofd om – en dat laatste kunnen we zeker waarderen. Het maakt onderhoud en het doorvoeren van aanpassingen namelijk veel gebruiksvriendelijker en fietst even snel.
Lekker simpel
Op pad met deze groene gifkikker vallen een paar dingen op. Ten eerste: de fiets rijdt heel prima. Wel zouden we graag wat bredere velgen zien dan de gekozen X1900-wielset. Een velg met binnenbreedte van 30 millimeter in plaats van deze 25-millimetervelgen zou, in combinatie met bijbehorende brede banden, comfortabeler en stabieler aanvoelen tijdens het rijden. Want ga je hard door de bocht, dan voel je de band nu gewoon (te) snel over de velg rollen.
Hoewel Lapierre een derde gat bij het balhoofd heeft voorbereid, zodat je een dropperpost kunt monteren als je dat wilt, zit deze niet standaard op de fiets. Nu redden we ons in Nederland prima zonder. En eens, een hardtail moet eenvoud uitstralen. Maar dit langere frame komt wel degelijk beter tot zijn recht als dat zadel heuvelafwaarts omlaag kan. Over eenvoud gesproken: Lapierre kiest bij de rem aan de achterkant voor post- in plaats van direct mount. Net als een 31.8-stuur en een standaardmaat balhoofdlager. Allemaal lekker simpel, en daarom erg fijn! De Prorace is uiteindelijk gewoon een fiets. Geen sleutelpakket. Daardoor rijden we er lekker veel rondjes mee, in Brabant en op de Utrechtse Heuvelrug.
Sturen gaat al snel vertrouwd. De vork hebben we op allerlei andere fietsen al getest en is daardoor snel naar wens ingesteld. Deze Fox-vork met 32- millimeterpoten is niet overdreven stijf, maar de Prorace gebruik je normaal gesproken ook niet op terrein waar je met een dergelijke vork tekortkomt. De remote lockout gebruiken we trouwens veel. Als je rap aanzet na de bocht, is het toch wel erg prettig als die vork even zijn gemak houdt.
Volgende week lees je alles over de Focus Raven 8.9 en de conclusies.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."