Giant toont de vernieuwde Defy, een serie endurance racefietsen op drie niveaus. Gemaakt voor lekkere lange ritten over divers terrein. In de Benelux komen er 7 modellen, oplopend van 2800 euro voor de Defy Advanced 2 naar 12000 euro voor topmodel Advanced SL 0, met van die vette Cadex wielen.

Dit is alweer de vijfde generatie Defy. De nieuwe frames zijn volledig opnieuw ontworpen en diverse componenten zijn op maat gemaakt voor dit frame. Ze zijn lichter dan de voorganger en zoals gezegd beschikbaar in drie verschillende series: Defy Advanced SL, Defy Advanced Pro en Defy Advanced.

Eenvoud is troef

Giant kiest er altijd voor het niet te ingewikkeld te maken. Geen schokdempers (zoals de nieuwe Specialized Roubaix bijvoorbeeld heeft) of elastomeren in het frame verwerkt. Het voegt volgens Giant vooral gewicht toe én kan kapot gaat. Dus bouwt Giant verder op het vertrouwde en eenvoudige concept om comfort aan een fiets te geven. Dus is de D-Fuse zadelpen gebleven en er is een nieuwe D-Fuse stuur/stuurpen combinatie bijgekomen. En dan is er nog extra flexibiliteit aangebracht in het frame op strategische punten, zoals in de verlaagde achtervork.

Die achtervork ziet er soepeltjes uit

Vlaggenschip

Het frame voor de Defy Advanced SL, het topmodel, weegt slechts 785 gram (maat medium), wat maar liefst 293 gram (19,9%) lichter is dan het frame van de vorige generatie. Ook de voorvork is 15 lichter, die weegt nu 350 gram. En dan is ook die nieuwe stuurpen nog eens 8% lichter. Eigen tests tonen aan dat het nieuwe frame 28% meer trapefficiëntie biedt. Toch knap hoe de fabrikanten er met iedere nieuwe generatie nog weer zoveel gewicht weten af te snoepen, waar zal dit eindigen?

Lichter, dus fijner klimmen!

Flexibel frame

Elk Defy-frame wordt met de hand gemaakt in Giants eigen carbonfabriek. Ze creëren daar ‘verticale flexibiliteit’, waarmee ze bedoelen dat de fiets van achteren trillingen en schokken absorbeert. Aan de voorkant is het de nieuwe vork, afhankelijk van de serie gemaakt met Giants Advanced SL of Advanced carbon, die schokken wegfiltert die omhoog komen via het voorwiel.

De nieuwe carbon voorvork helpt ook mee aan het comfort

D-Fuse

De D-Fuse techniek gebruikt Giant al 10 jaar. Het houdt in dat bijvoorbeeld de zadelpen flext, tot zo’n 7mm. Diezelfde techniek komt ook terug in de stuurpen en het stuur. Al die bewegingsvrijheid levert een fiets op die, naar eigen zeggen, 40% meer flexibiliteit levert. Door de d-vorm flext het stuur vooral naar beneden, terwijl hij naar boven juist stijf is. Schokken van de ondergrond filtert ie dus weg, terwijl je in een sprintje of op een klim nog wel vol aan het stuur kunt trekken zonder dat deze teveel meebeweegt.

Controle en comfort

De Defy is zoals gezegd een endurance fiets. Gemaakt dus voor lange ritten, die niet altijd over het beste asfalt hoeven te lopen. Maar dat wil niet zeggen dat het een fiets is waarmee je niet kunt doorrijden. Een oversized en taps toelopende balhoofdbuis zorgt voor extra stijfheid aan de voorkant, fijn voor scherp sturen en bochtenwerk. De dropbars helpen daar ook bij. Die zijn gevormd met een flare van 8 graden voor stabiel sturen.

Ook het nieuwe stuur is ‘D-Fuse’

De nieuwe stuurpennen – de Contact SLR AeroLight, Contact SL AeroLight of Contact AeroLight – zijn gemaakt van carbon en hebben aerodynamisch gevormd. Ze beschikken over interne kabelgeleiding.

Diverse wiel/band combinaties

Elk Defy-model wordt geleverd met wielen en banden die geschikt zijn voor endurance wielrennen. Het zijn brede, hookless carbon velgen op de Defy Advanced SL en Defy Advanced Pro fietsen. De ‘instap’ Advanced modellen hebben wielsets met aluminium velgen. Alle fietsen worden geleverd met 32 mm brede tubeless banden. Mocht je nog breder willen, er past 38 mm in!

Nokjes

Alle modellen bevatten geïntegreerde bevestigingspunten voor spatborden voor rijden in slechte omstandigheden. Daarnaast worden alle Defy-modellen geleverd met twee carbon bidonhouders, speciaal ontworpen voor het Defy-frame. Net als bij de Giant Propel, die we eerder al testten, passen die bidonhouders heel mooi in het frame.

Duidelijk te zien hoe de D-Fuse zadelpen is gevormd. Die geeft tot 7mm flex.

Modellen en prijzen

De nieuwe Defy-reeks is direct beschikbaar. In de Benelux worden zeven modellen aangeboden, waaronder een frameset. Maten lopen van S naarXL, met een M, ML, en L daartussenin.

  • Defy Advanced SL 0: adviesverkoopprijs € 11.999
  • Defy Advanced SL 1: adviesverkoopprijs € 8.999
  • Defy Advanced SL frameset: adviesverkoopprijs € 3.599
  • Defy Advanced Pro 0: adviesverkoopprijs € 6.399
  • Defy Advanced Pro 1: adviesverkoopprijs € 4.899
  • Defy Advanced 1: adviesverkoopprijs € 3.599
  • Defy Advanced 2: adviesverkoopprijs € 2.799

Voor meer informatie over de nieuwe Defy-reeks, ga je naar www.giant-bicycles.com/nl/defy

Foto’s: Victor Lucas en Cameron Baird