Van thuis op de bank naar buiten in de natuur. Voor gezonde sportievelingen de normaalste zaak van de wereld. Totdat er een spaak in het wiel steekt en crossen door de bossen niet meer zo vanzelfsprekend is. De redder in nood: de e-MTB!

Vorig jaar hebben we in Fiets met een uitgebreide inkijk in de wereld van het e-bikeracen al laten zien dat fietsen met een hulpmotor veel meer is dan een fiets voor luie mensen. Maar toch, zodra er een e-bike uit onze auto komt, zijn de eerste blikken van een echte wielerfan nog steeds veelal afkeurend. Jammer, want een e-bike is niet alleen heel leuk om mee te rijden. Het opent ook deuren voor mensen bij wie die waren dichtgeklapt.

Zo gaven we een tijdje terug oud-collega en Fiets-lezer Corné Heijmans (29) uit Udenhout een e-bike mee. De liefde voor het mountainbiken zit diep bij hem. Lekkere tochtjes door het Brabantse land of avontuurlijke tochten in de bergen. Een bikepark-bezoek op zijn tijd en altijd knutselen aan de fiets. De nieuwste bandjes, pedalen of groepset, in zijn schuurtje is het te vinden. Of beter, was. Tien jaar geleden werd bij Corné reuma geconstateerd. Hij raakte niet in paniek en fietste lekker rustig door en zag wel waar het schip strandde. Maar al gauw zorgde dit voor allerlei complicaties en zakten zijn fietsambities net zo ver weg als zijn energieniveau.

Een periode van ups en downs volgde, maar altijd was er dat rondje fietsen als opleving na een mindere periode. Lekker buiten, de natuur, de techniek en het bochtenwerk. Corné leefde ervan op. En toen kwam corona. De beperkte weerstand die hij nog had zorgde voor de genadeklap. Corné kon nog maar halve dagen werken en lag verder op de bank. Normaal’ doen was al een hele uitdaging, laat staan mountainbiken. Een vergeefse poging op de lokale route resulteerde in een deceptie. En er stond nog een vakantie in Oostenrijk op het programma.

De downhill!

We bellen wat rond en staan de dag voor zijn vertrek naar de Alpen in Udenhout op de stoep met een gloednieuwe Cube Hybrid 140. Veel plezier ermee Corné! Na een week volgt een appje met een printscreen van het display met ritregistratie. Rondjes met bijna 2000 hoogtemeters en foto’s met stralend zonnig weer en prachtig uitzicht. De kracht van de e-bike! Vooraf was er twijfel. Zou zo’n lichtgewicht e-bike met enkel het spreekwoordelijke steuntje in de rug niet voldoende zijn? Nu is het volkomen duidelijk. Een grote motor! Dat is wat voor het plezier zorgt.

De Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX is een relatief eenvoudige fiets. Carbon frame, dat wel. Maar een veelgebruikt vierpunts-veersysteem, Shimano-afmontage en weinig poeha. Wel een Bosch Performance CX-motor met 85 Newtonmeter koppel en smart systeem. In de onderbuis zit een gigantische accu van 750 Wh.

De combinatie van de betrouwbare en simpele Bosch-motor met de grote batterijpack is wat deze fiets zo goed maakt, als we Corné mogen geloven. We bekijken samen de app en zien dat er na uren plezier amper gebruik is gemaakt van de eco-modus. Dat is verrassend. Wilde je tot voor kort 2000 hoogtemeters of meer in één ruk rijden in de Alpen, dan was het bijna uitgesloten dat dit in turbo-modus kon. Die turbo-stand is in dit geval broodnodig om überhaupt boven te komen. Het helpt om de hartslag laag te houden en zo energie te sparen voor de afdaling. Dat is tenslotte wat fietsen in de bergen zo leuk maakt. De downhill!

Opnieuw genieten

De ontwikkelingen van e-bikes en hun motoren gaan razendsnel. De laatste ervaring die we van Corné mogen noemen was nog met een eerdere generatie Shimano-motor. Inclusief het geklikklak, het horten en stoten. En het gewicht natuurlijk. Inmiddels worden alle e-bikes steeds een beetje lichter. Ondanks de enorme accucapaciteit. Dit zorgt ervoor dat de rijbeleving bergaf amper anders is dan met een normale MTB. Wanneer we samenkomen om te keuvelen over de geslaagde vakantie, staat er al bijna 400 kilometer op de teller. Inclusief wat rondjes rondom huis. Want ook die wereld is opnieuw opengegaan voor Corné.

En niet de helft van één van de twee vaste routes rondom huis, nee, alle twee achter elkaar en met plezier. Het tempo iets hoger dan voorheen, maar feitelijk nooit boven de limiet. Gaat het te makkelijk, dan schroeft Corné de ondersteuning gewoon een standje terug. Zo bepaal je zelf de mate van vermoeidheid en blijft het plezier de boventoon voeren. Dat is immers het allerbelangrijkste na zo’n periode.

Cube Hybrid 140

De Cube mag er dan volgens onze normen simpel uitzien, er zijn wel degelijk een paar hippe features die het benoemen waard zijn. Denk aan de mullet-setup. 27,5 inch achterwiel, 29 inch voorwiel. Ook lopen de kabels onder de stuurpen het balhoofd in. Mooi, vindt Corné. Maar wel als de kabels dan ook kort en strak zijn weggewerkt. Niet zoals nu. Van de slijtvaste stalen Deore-cassette zijn wij dan wel weer gecharmeerd. En de batterij is makkelijk uitneembaar, fijn met opladen.

Inmiddels surft Corné van website naar website. Een e-bike moet het worden! De fiets die de liefde opnieuw heeft aangewakkerd en een kleiner wordende wereld weer een beetje groter maakt. E-bikes rekken de horizon op voor velen die de wielersport vaarwel hadden gezegd. En anderen gebruiken zo’n elektrisch ondersteunde fiets juist om nóg gekkere dingen mee te doen. Eén ding hebben we allemaal gemeen. We zijn buiten in de natuur, we zijn actief en genieten van alles wat onze sport zo mooi maakt. Hulpmotor of niet, fietsen is wat telt!

Specificaties Cube Hybrid 140

Prijs: € 5.399,-
Frame: carbon
Wielen: Newmen Performance 30
Banden: Schwalbe Hans Dampf 2.6
Maten: S t/m XL
Bekijk hier de website van Cube

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."