De meeste gewoonten moet je afleren of maken je dik. Maar een fiets vol goede gewoonten, dat zien we graag. En dat is precies wat deze Cannondale Habit is. Op naar de bergen!

De RAL-kleurcode van de Cannondale Habit is 9001, ofwel gletsjerwit. Dat weet ik, want ik sta bovenop de Aiguillette des Houches en voor mij torent de Mont Blanc hoog boven de andere bergen uit. Diep beneden in het dal ligt Chamonix, en tussen het dorp en de bergtop ligt een indrukwekkende gletsjer. Het frame valt er mooi tegen weg. Tot dusver werd mijn relatie met de Habit van Cannondale gekenmerkt door slechte gewoonten.

Tijdens de introductie van het vorige model belandde ik door een stuurfout op de gipspoli en met de e-versie van dezelfde fiets – de Habit Neo – brak ik in winnende positie de hele aandrijving af. Tijd om die negatieve spiraal te doorbreken dus, en daarvoor heb ik een bijzonder project bedacht: zojuist heb ik ruim twee uur lang met deze dik veertien kilo wegende fiets in mijn nek omhoog geklauterd richting de top van deze Alp. Ik kan alvast melden dat de Habit een goede klimmer is. Loopt prima!

Gewoon simpel

Ook fietsend gaat de Habit prima omhoog, maar daarover later meer. In Nederland zien we de Habit niet veel: te zwaar, te lomp. Toch is het een erg leuke fiets met de focus op de juiste zaken, en dan bedoel ik een degelijk frame met uitstekende veereigenschappen, goede dempers en stevig rubber. De rest is niet bepaald luxe, maar altijd nog te upgraden. Ik kan deze aanpak wel waarderen. Fietsen blijven zo enigszins betaalbaar en de rijeigenschappen zijn er meestal niet veel minder om.

Het carbon frame is flink uit de kluiten gewassen. Het is stevig oversized, maar qua techniek behoorlijk simpel met een vierpunts veersysteem zoals we dat al jaren kennen. Geen flexstays of ingewikkelde constructies, geen moeilijke demperstandaarden, geen remote lockout – gewoon simpel. De RockShox Lyrik en Deluxe-dempers passen perfect in dit concept. Ze zijn zeer actief en heel precies af te stellen, waarbij opvalt dat de Lyrik supersoepel is en veel hoger in zijn veerweg blijft dan de voorganger. Dit zorgt ervoor dat de fiets bij de eerste pedaalomwentelingen niet aanvoelt als een slome slak.

De scharnierpunten zijn dusdanig geplaatst dat je bergop amper last hebt van negatieve trapinvloeden. Bergaf merken we vooral dat de fiets erg lichtvoetig is en makkelijk van de grond komt.

Degelijk alternatief

Natuurlijk hebben we niet alleen omhoog gewandeld, maar ook meer dan genoeg gefietst. De steiler zitbuis helpt daarbij om een fatsoenlijke zitpositie te vinden. Het balhoofd is fors, zeker met de bijbehorende spacers in de standaard setup. Wanneer we de boel wat laten zakken is de fiets direct een stuk levendiger. Een ander nadeel zit ’m de wielen, die behoorlijk zwaar zijn. De naven zijn prima: waar Cannondale voorheen eenvoudige exemplaren gebruikte, zien we nu een degelijk alternatief van DT Swiss. Perfect voor elkaar, al loont het dus de moeite om nog eens te investeren in een paar lichtere carbon velgen en deze samen met de DT Swiss-naven om te spaken.

Wij vervangen de wielen in ieder geval snel voor een lichter testsetje, en dat levert duidelijk een speelsere rijbeleving op. Als het klimmen erop zit, begint de pret: we mogen omlaag! De behoorlijk goed verstelbare dropper voelt traag en is zeker niet het meest hoogwaardige product op deze fiets, maar functioneert verder naar behoren. Met de vering rommelen we flink wat aan voordat deze volledig naar wens is, en ook upgraden we tijdens onze testperiode de remmen. De SRAM Code R-exemplaren doen het leuk in korte afdalingen, maar samen met de ‘slechts’ 180 millimeter grote remschijf achteraan is de remkracht wat beperkt voor de echte bergen.

In zijn nopjes

En echte bergen, dat zijn het hier. Chamonix is de berghemel! Vooral een wandelhemel eigenlijk want mountainbiken wordt hier niet veel gedaan, maar wanneer je de regio in een rustige periode bezoekt, liggen er duizend-en-één technische wandelpaden klaar om van te smullen. We rammen naar beneden over keien, wortels en veel meer van dat soort smalle, steile passages. Daarbij valt op dat zolang je je lichaam recht boven de fiets houdt het geheel zeer eenvoudig te controleren is: zowel op hoge snelheid als bij trage technische passages voelt de fiets zich prima in zijn nopjes.

Met 140 millimeter veerweg is dit geen diehard endurofiets, daar heeft Cannondale de Jekyll voor, en voor wie meer neigt naar racen ‘met karakter’ is er de Scalpel SE. Nee, deze Habit is eigenlijk precies bedoeld voor ritten zoals we nu aan het maken zijn: GPS-computer aan, een rechte streep omhoog en ook weer recht naar beneden, plezier vinden in de techniek en niet zozeer in de snelheid. De Maxxis-banden rollen niet echt vlot, maar hebben zich ruimschoots bewezen op het vlak van grip en lekbestendigheid. Daarmee passen ze uitstekend bij het doel van de fiets.

Volwassen

De SRAM-aandrijving wordt aangestuurd via kabels. Dat klinkt ouderwets, maar werkt natuurlijk gewoon prima. Het kleine 30-tands voorblad kunnen we goed gebruiken. In vergelijking met zijn voorganger is de Habit vooral in lengte gegroeid: het frame is 1,5 centimeter langer en 1,3 graad luier. De fiets is meer volwassen geworden en voelt degelijk aan. Ik kan het weten, want na een kleine valpartij moet ik mijn Habit uit een ravijn peuteren en hij blijkt redelijk ongeschonden. Vallen, nog zo’n slechte gewoonte. Zo merken we wél direct wat het voordeel is van die veel te dure nieuwe draadloze SRAM-groepset. Na deze val is de pat ietsje krom, waardoor de achterderailleur ontregeld is. Met de nieuwste groepset gebeurt dat niet meer.

Conclusie

Je kunt de Habit vergelijken met fietsen als de Canyon Spectral 125 of de Trek Fuel EX, relatief lichte fietsen met niet al te veel veerweg die behoorlijk sportief aanvoelen maar vooral bergaf amper grenzen kennen. Mini-endurofietsen met degelijke klimcapaciteiten, bikes die zich niet al te moeilijk omhoog laten tillen of trappen. Bij mij komt de Habit vooral in het lijstje ‘moet ik hebben’ door het speelse karakter en de degelijke kwaliteit van het frame. Of je nu met dit apparaat losgaat in het bikepark of over keien boldert, hij gaat je enorm veel plezier geven.

De afwerking is luxe, vol slimme details zoals een geïntegreerd spatbordje en bevestiging voor een tooltje of binnenband aan de bovenbuis. Ook de eenvoud maakt de Habit tot een aanrader. Gewoon een ‘gewone’ fiets! Door de universele ophanging kun je zelfs een coildemper monteren en dat zou hem weleens nóg leuker kunnen maken. Soms is het jammer dat we testfietsen niet nog wat langer kunnen houden, of kunnen toevoegen aan de collectie in de schuur. Over slechte gewoonten gesproken…

Specificaties Cannondale Habit

Prijs: 5.999 euro
Frame: carbon
Voorvork/demper: Rockshox Lyrik Select+ 150mm
Gewicht: 14,3 kg
Groep: SRAM X Eagle 10 – 52/30
Remmen: SRAM Coder 200/180
Wielen: WTB Kom Trail I30
Banden: Maxxis Minion DHF / Dissector 2.5
Zadel en -pen: Cannondale Scoop/Downlow 170mm
Stuur en -pen: Cannondale Hollowgram
Maten: S t/m XL
Website: cannondale.com