Vandaag heeft Factor Bikes de vernieuwde OSTRO VAM aangekondigd. In 2020 werd de eerste generatie van de OSTRO VAM geïntroduceerd. Deze exclusieve, allround racer groeide al snel uit tot het vlaggenschip van het Britse merk. Wij vertellen je alles over hoe de ingenieurs van Factor de fiets hebben aangepakt. Natuurlijk hopen we binnenkort zelf de nieuwbakken fiets in de buitenlucht te testen.

De OSTRO VAM is destijds ontwikkeld als alleskunner. In samenwerking met de profs van Israël Start-Up Nation (nu Israël – Premier Tech) was het de bedoeling een racewapen te ontwikkelen dat geschikt zou zijn voor ieder terrein; voor klimmers en ook sprinters. Kortom: een fiets die zowel laag in gewicht is en aerodynamica met comfort combineert.

Onze Léon van Bon testte deze fiets onlangs nog voor Fiets editie 11-2023 en typeerde de fiets ook als ‘een alleskunner met schitterende onderdelen’. Toch viel er volgens de ingenieurs van Factor nog winst te behalen op het gebied van gewicht, stijfheid en aerodynamica.

Meer aero en minder grammen

Het frame is op verschillende punten aangepakt met behoud van het kenmerkende uiterlijk van de OSTRO VAM. Om de aerodynamische voordelen te vergroten, maar ook gewicht te verliezen is het frame stap voor stap aangepakt bij het balhoofdbuis, voorvork, bovenbuis, achtervork en zadelpen. Een belangrijk vertrekpunt was om te bepalen hoe de vorm van de fiets de luchtstromen gunstiger rond de fietser gestuurd kon worden, met als doel het verminderen van de luchtweerstand.

Daarbij heeft de voorkant van de fiets de grootste impact op het gedrag van de luchtstroom en hoe deze wordt geleid voor de onderdelen van de fiets die nog volgen. Daarom lag de focus bij het herontwerp van de fiets eerst op de voorkant en werkten ze vervolgens naar de achterkant.

Gedurende het ontwikkelproces is iedere aanpassing uitvoerig getest in de windtunnel en in de buitenlucht. Vanzelfsprekend konden de ingenieurs gebruikmaken van de feedback van de profs van Israël – Premier Tech. Dit alles heeft geresulteerd in een vermindering van het gewicht en de luchtweerstand met 70 gram (een besparing van zeven watt) vergeleken met het vorige OSTRO VAM-frame.

In het maniakale streven om aerodynamische winst te behalen, heeft huismerk ‘Black Inc’ ook een set OSTRO VAM bidonhouders ontwikkeld om de opening te overbruggen die ontstaat tussen het frame en de bidonhouders, waardoor de plaatselijke luchtweerstand wordt verminderd, zowel met als zonder bidon.

Een gespoten frame heeft nu een gewicht van 820 gram in maat 54. In combinatie met de nieuwe wielset van Black Inc is er een gewichtbesparing van bijna 268 gram ten opzichte van de vorige generatie. De nieuwe Black Inc 48/58 wielset weegt slechts 1270 gram en heeft een interne velgbreedte van 23 mm. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat een OSTRO VAM in maat 54 gemakkelijk kan worden opgebouwd als een complete fiets van minder dan 6,8 kilogram.

Droomdebuut

Rob Gitelis, oprichter van Factor Bikes en Black Inc, over de nieuwe OSTRO VAM: “Met de lancering van de nieuwe OSTRO VAM verleggen we de grenzen van het ontwerp en de productie van carbon fietsen om te verbeteren wat al een bewezen winnaar was. De eindoverwinning van Stevie Williams in de Santos Tour Down Under 2024 was een droomdebuut voor de OSTRO VAM, en we kijken ernaar uit om zowel professionele rijders als consumenten met deze fiets nieuwe hoogten te zien bereiken”.

Prijzen en beschikbaarheid

De nieuwe Factor OSTRO VAM is vanaf nu verkrijgbaar bij factorbikes.com en Factor-dealers. De OSTRO VAM kan worden gekocht als frameset, frameset met Black Inc 48/58 wielset, of als complete fiets in de maten 45, 49, 52, 54, 56, 58 en 61. Meer informatie vind je op factorbikes.com

IPT Team Blue
Pearl White
Gloss Chrome