Tien jaar terug was het mainstream, nu is het haast niche: de luxe hardtail. Heeft deze eenvoudig ogende mountainbike nog toekomst? Wij gingen op pad met de Rose PDQ 2.
Voor wedstrijdrijders is een fully een must: hiermee heb je meer controle en comfort dan met een hardtail en ben je simpelweg sneller. Dat geldt ook voor de normale sterveling, maar die bepaalt zelf waar hij rijdt en als dat vooral op eenvoudig terrein is – zoals in Nederland – is een hardtail zo gek nog niet.
Wereldwijd is het type allang in de achterhoede beland. Dit zien we niet alleen terug in de verkoopaantallen en marketingstrategieën van merken, maar ook in het aanbod. Een merk als Specialized is volledig gestopt met high-end hardtails en bijvoorbeeld Trek biedt alleen nog ‘betaalbare’ modellen aan. Andere merken kiezen er dan weer voor om de hardtail om te vormen van nerveus, messcherp wapen tot een soort all-in-one fiets zonder achtervering. De Cannondale Scalpel HT is daar een voorbeeld van, net als deze Rose PDQ.
PDQ staat voor pretty damn quick. Of dat klopt vertellen we je zo, maar met zo’n naam heb je bij mij in ieder geval al een streepje voor. Een Rose bestel je bij de gelijknamige webwinkel of koop je in Bocholt, net over de Duitse grens. De fiets ziet er op het eerste oog vrij standaard uit. Kijken we beter, dan zien we allerlei details die ervoor moeten zorgen dat deze hardtail niet alleen damn quick is, maar ook lekker veelzijdig op technisch terrein. Zo heeft de PDQ een geometrie die we ook bij veel fully’s terugzien: lange reach, luie balhoofdhoek van 67,5 graden en 120 millimeter veerweg. Verder is de stuurpen kort en de zitbuis steil. Koop deze fiets dus vooral niet als je alleen maar over jaagpaden langs het kanaal wilt joekelen!
Harde kloenk
De zithouding is standaard ‘modern’. Dat wil zeggen: compact en behoorlijk rechtop. Een diepere of langere stuurpen monteren kan, maar dat beïnvloedt de rijeigenschappen behoorlijk. Daar komt bij dat de eigen geïntegreerde stuurpen, met aan de onderkant een opening waardoor de kabels in het balhoofd verdwijnen, niet zomaar uitwisselbaar is. Wanneer we eenmaal op de PDQ zitten en doorhebben dat de fiets niet aanvoelt als een racehardtail maar veel meer als een speelse fully zonder vering, neemt het plezier alleen maar toe.
De snelheid op de rechte stukken daalt een beetje en bergaf trappen we het gaspedaal in. Dat kan, want Rose monteert standaard een dropperpost met flink wat bereik en verder heeft de PDQ 30 millimeter brede velgen met brede Maxxis-banden en een 76 centimeter breed stuur. Al met al geeft dat flink wat controle. De aluminium Newmen-wielen zijn redelijk licht, maar de constructie van de body in de achternaaf laat te wensen over. Het aantal aangrijpingspunten is (te) klein, waardoor aanzetten vaak gepaard gaat met lichte vertraging en een bijbehorende harde ‘kloenk’.
Crashbestendig
Deze Rose is een van onze eerste testfietsen die is uitgerust met SRAMs nieuwe GX Eagle T-type groepset. Het verschil met de normale Eagle-groepset is groot. Het schakelen voelt eigenlijk precies hetzelfde als met de luxere XX-groepset die we inmiddels al bijna een jaar lang aan het testen zijn. De lichte vertraging tijdens het schakelen zorgt ervoor dat de ketting enorm soepel van het ene naar het andere tandwiel verloopt en gekraak en andere bijgeluiden verleden tijd zijn.
Een ander groot voordeel is dat de derailleur veel crashbestendiger is. Het elektronisch schakelen werkte voorheen al prachtig, maar bleek ook zeer gevoelig. Nu de derailleur rotsvast in dezelfde positie aan het frame hangt, zijn er echt geen nadelen meer. Zolang Shimano zijn nieuwe elektronische groepset onder de pet houdt, trekken de Japanners duidelijk aan het kortste eind.
Pretty prettig
In de wintermaanden zijn we veroordeeld tot het rijden van Nederlandse flowtrails. Op en rond de Heuvelrug voelt deze fiets zich prima thuis. Belangrijk is dat je voor de aanschaf goed naar de maatvoering kijkt, zodat je ook echt in de setup rijdt zoals Rose het bedoeld heeft: met korte stuurpen en breed stuur. In deze opzet is de fiets enorm speels en wendbaar, zonder dat dit ten koste gaat van de controle of een onveilig gevoel geeft. Wat airtime hier, wat airtime daar, veel rappe bochten – de flow is snel gevonden. Het comfort is voor een hardtail heel behoorlijk. De fiets is zeker niet zo stug als bijvoorbeeld de Cannondale Scalpel HT, een model dat rechtstreeks concurreert met deze PDQ. Dat Rose standaard 2,4 inch brede banden monteert, draagt hier zeker aan bij.
Onderhoudstechnisch valt er over de PDQ nog wel wat op te merken. Zo lopen de kabels door het balhoofd, wat er mooi uitziet maar verre van praktisch is op een verder zo eenvoudige fiets. Het onderhoud verloopt zo een stuk minder damn quick. Ook de flatmount achterrem heeft geen meerwaarde. Wat wel erg prettig is, is de nieuwe remote lockout-draaiknop van RockShox. In- en uitschakelen gaat zeer eenvoudig en snel. Dat vinden we dan weer erg pretty!
Conclusie
De Rose PDQ is qua onderdelen een complete fiets. De wielen zijn redelijk onderhoudsgevoelig, de rest kan probleemloos jaren mee. De standaard meegeleverde dropperpost is een enorme plus. Het maakt van een ‘normale’ hardtail een veelzijdig inzetbare fiets waar je behoorlijk rap mee naar beneden kunt stuiven. Met het lage bracket is het soms opletten geblazen voor een pedal strike – het raken van de grond met de pedalen.
De algehele insteek van deze fiets, namelijk een veelzijdige, speelse hardtail waarmee nog steeds behoorlijk geracet kan worden, kan ik wel waarderen. Op deze manier krijgt de hardtail een nieuwe invulling en opnieuw bestaansrecht. Zo fungeert de fiets niet langer meer als hardcore ruggenbreker, maar meer als opstap richting de rijeigenschappen van een fully voor wie een iets beperkter budget heeft.
Specificaties Rose PDQ 2
Plus: afmontage en geometrie
Min: kabelmalaise door de stuurpen
Prijs: € 3.862,86
Frame: carbon
Voorvork: Rockshox Sid 120 mm
Gewicht: 10,8 kg
Groep: SRAM GX AXS/32, 10-52
Remmen: SRAM Level 180/160 mm
Wielen: Newmen Evolturion A30
Banden: Maxxis Rekon Race 2.4
Zadel en -pen: Selle Italia/E-thirtheen Infinite 150 mm
Stuur en -pen: Rose
Maten: S t/m XL
Meer info op de website van Rose Bikes.