Echte bergen hebben we niet in Nederland. Toch doet Herman zijn best om op de Veluwe zoveel mogelijk hoogtemeters te maken om de klimfiets van Cube te testen: de Cube Litening Air. Is deze lichtgewicht Marmotte-materiaal?
Dit is misschien wel de heerlijkste tijd van het jaar. Zomerse temperaturen, vakantie en bergen afvinken. Bovendien kun je in deze periode meedoen aan granfondo’s met flink wat hoogtemeters. Lekker kilometers wegtrappen, omhoog en omlaag. Dat geklauter gaat natuurlijk het lekkerst op een lichte klimfiets. Zoals de Cube Litening Air C:68X SLX. Ik pikte een exemplaar op bij de Nederlandse Cube-importeur Oneway. Eens kijken of ik nog een keer ga deelnemen aan de Marmotte, en zo ja, of deze fiets daarvoor geschikt is.
Nadruk op gewicht
Deze klimfiets van Cube, die eind 2022 het levenslicht zag, is een flink afgeslankte versie van de Litening Aero – de ‘dikke aerobak’ waarmee het merk al jaren succes heeft. De naam, Litening Air, moet wellicht associaties oproepen met ‘zo licht als lucht’ of ‘hoog in de wolken fietsen’. Dat deze fiets er is gekomen, is mede te danken aan de renners van het Belgische WorldTour-team Intermarché-Wanty. Zij wilden naast hun vertrouwde Litening Aero ook een echt goede fiets voor het steviger klimwerk. Natuurlijk moest deze wel het een en ander aan aerodynamische eigenschappen hebben, maar de nadruk moest toch vooral liggen op een zo licht mogelijk frame.
Minder chips eten
Dat laatste is de Duitse fietsenbouwers gelukt: het frame weegt slechts 799 gram in maat 56, dat is 271 gram lichter dan zijn ‘opgepompte broer’. Dit lage gewicht is onder meer te danken aan het hoogwaardige carbon dat Cube voor deze fiets gebruikt. Visueel is het frame ook overduidelijk aangepakt, hij is rank en met name de voorvork is aan de smalle kant. Wel zie je nog aerodynamische eigenschappen terugkomen zoals de lager geplaatste achtervork, zitbuis en zadelpen.
Natuurlijk weeg ik mijn testfiets (maat 54) zelf ook nog even. Zonder pedalen geeft het scherm 7,15 kilogram aan. Ter info: de UCI hanteert als minimumgewicht voor een koersfiets 6,8 kilo. Daar zit de Litening Air dus niet ver boven, wat gewicht betreft mag je deze Cube dus gerust een echte klimfiets noemen. Met een ander wielsetje of andere onderdelen kun je bovendien nog genoeg grammen winnen. Al kun je er ook voor kiezen om zelf wat minder chips of koeken op te peuzelen… Zonder gekheid: het gewicht is dik in orde voor een granfondo in de bergen.
Ongewoon ingetogen
Waar je een Cube normaal van grote afstand aan de goed zichtbare logo’s kunt herkennen, hebben de Duitsers het bij deze fiets over een andere boeg gegooid. Hij valt op door zijn flitsende, metallic lichtblauwe kleur, maar je moet je best doen om de logo’s en decals te zien. In combinatie met de veelal matzwarte onderdelen oogt het geheel best clean en aantrekkelijk. Natuurlijk zal niet iedereen vallen voor deze specifieke kleur, maar de Litening Air kun je ook in andere uitvoeringen kopen.
Cube heeft de afmontage goed voor elkaar. De fiets is voorzien van de Shimano Ultegra Di2-groep (12-speed) met 52/36 voor en 11-30 achter. In principe kun je hiermee alle kanten op. Mocht je ‘hoogtemetervrees’ hebben, dan kun je altijd nog kiezen voor een 11-34-cassette. De matzwarte zadelpen en de geïntegreerde cockpit zijn van carbon en van eigen merk. Wat opvalt, is dat de cockpit nogal compact is en dat de bovenzijde van het stuur vrij slank is.
Een beetje vreemd
Het frame staat op wielen van Newmen, om precies te zijn de Advanced SL R.50 CS Streem. Cube en Newmen zijn twee Duitse handen op één buik, daarom zie je veel Cubes rondrijden op een wielset van dit merk. Deze carbon exemplaren zijn 50 millimeter hoog, hebben een interne velgbreedte van 18 millimeter en wegen volgens de makers 1.490 gram. Volgens hen is de wielset allround en dus geschikt voor ieder terrein. Er is ruimte voor banden van maximaal 31 millimeter.
Mijn testfiets wordt standaard geleverd met opvallend rubber. Waar je tegenwoordig rekent op banden van (minimaal) 28 millimeter breed, is er nu gekozen voor 25 millimeter brede Continental Grand Prix 5000 TT-banden. Inderdaad, ‘TT’ staat voor time trial. Dit is volgens de fabrikant dan ook een band voor tijdritten en pure snelheid. Waarom Cube deze band monteert op hun klimfiets en niet kiest voor bijvoorbeeld de allround Grand Prix 5000, is mij eerlijk gezegd een raadsel.
Klimgeit op de Veluwe
Genoeg geschreven over de specificaties, het is tijd om de Cube uit te laten. Ik ben benieuwd hoe deze Duitse klimgeit zich gedraagt in mijn eigen habitat. Ik moet om te beginnen even wennen aan mijn positie op de fiets. Het frame is vrij compact en de stuurpen had een tikkeltje langer mogen zijn. Daarnaast had ik het stuur iets lager willen hebben. Niet zeuren, zeg ik tegen mijzelf: het is een testfiets, en als je maar eenmaal onderweg bent vind je je draai vanzelf.
Je merkt bij iedere trap dat het een lichte fiets is
Helaas is er geen tijd voor een weekendje Limburg (of nog verder), daarom probeer ik zoveel mogelijk hoogtemeters mee te pakken op de Veluwe. Ook geen straf, want hier is het altijd heerlijk fietsen. Ik voel mij na de eerste 30 kilometer al vertrouwd met deze Cube. Het frame voelt stijf aan en je merkt bij iedere trap dat het een lichte fiets is. Ik sla af voor een lange glooiende weg met de nodige bochten. Met de handen in de beugels merk ik dat de fiets prima vooruit wil. Ik trek wat door en duik met snelheid de bochten in. Hé, dit gaat lekker. De fiets geeft voldoende controle en het vertrouwen om niet te remmen.
Als de weg omlaag gaat, wil ik ondervinden wat de fiets doet met het gashendel vól open. Ik ga staan en zet goed aan – het frame blijkt stijf genoeg om je krachten erop los te laten. Ik versnel een aantal keren tot aan mijn limiet. Dit herhaal ik meerdere malen. Mijn conclusie? De Cube Litening Aero is toch echt een klimfiets. Zeker, je kunt heus wel snelheid maken en vasthouden op het vlakke, maar ik mis daarbij toch dat echte ‘aerodynamische gevoel’ dat zijn broertje Litening Aero kenmerkt. Deze fiets accelereert wel, maar is geen raket waarbij het aanzetten vanzelf gaat. Wat het aandeel van de wielset hierin precies is, kan ik op basis van deze test moeilijk beoordelen.
Omhoog, omhoog, omhoog
Als de weg weer omhoog loopt, voelt deze fiets zich echt senang. Het is geen opgave om steeds uit het zadel te komen of om langere tijd staand te klimmen. Dan merk je dat Cube een goede balans heeft gevonden tussen het lichte gewicht en de stijfheid van het frame. Staand trek ik aan het stuur, van links naar rechts, en visualiseer dat ik de Col du Galibier beklim, de voorlaatste klim in de Marmotte. Dit gaat lekker zeg… Helaas duurt mijn klim een stuk korter dan de Galibier en dient de afdaling zich al snel aan. Handjes in de beugel, hard meetrappen en opnieuw dezelfde klim omhoog. Dit herhaal ik een aantal keren om toch de nodige hoogtemeters te maken en te ervaren hoe goed deze fiets klimt.
Naast het klimmen is er trouwens nog iets waar deze fiets ruim voldoende op scoort: comfort. De banden zijn weliswaar slechts 25 millimeter breed, maar het frame en de flex-zadelpen zorgen ervoor dat de fiets nergens hard aanvoelt. Dit zal veel fietser aanspreken die flink wat uren moeten wegtrappen tijdens een granfondo.
Conclusie: welke Marmotte?
Voor 6.799 euro koop je met de Litening Air een fiets waar je heel wat jaartjes (klim)plezier aan kunt beleven. Dat is een competitieve prijs als je het vergelijkt met topmodellen van andere merken. Het is Cube gelukt om een lichte en comfortabele fiets af te leveren die gewoon goed is afgemonteerd, met als bonus een dubbele powermeter. Natuurlijk kun je met deze fiets ook heus meefietsen in een peloton tijdens een waaierkoers, maar het is geen pure ‘aerobak’ zoals zijn broer, de Litening Aero. Ga je regelmatig naar de bergen, dan heb je met deze fiets geen excuus als je prestaties tegenvallen. Dat ligt dan echt aan je eigen vorm.
Ik zou persoonlijk wel kiezen voor een ander bandensetje en een iets minder zacht zadel met een uitsparing. In ieder geval heb ik op deze fiets voldoende moraal gekregen om opnieuw mee te doen aan de Marmotte. De vraag is alleen welke van de drie ‘Marmotten’ ik kies: de Granfondo Pyrénées, de Granfondo Valais of nog een keer de Granfondo Alpes. Ik denk dat het maar eens tijd wordt voor de Pyreneeën. En ik ga denk ik ook nog even een belletje plegen naar importeur Oneway, met de vraag of ze misschien een zekere klimfiets te leen hebben.
Specificaties Cube Litening Air C:68X SLX
Plus: een lichte fiets met goed stuurgedrag, en als bonus een dubbelzijdige powermeter
Min: tijdritbanden op een klimfiets, het zadel is zacht
Prijs: € 6.799,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,15 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra R8100 Di2, 12-speed, 52/36, 11-30
Wielen: Newmen Advanced SL R.50 CS Streem
Banden: Continental Grand Prix 5000 TT, 25mm
Zadel en -pen: Natural Fit Nuance SLT (carbon)/Litening C:68X Aero (carbon)
Stuur en -pen: ICR Cockpit System (carbon)
Maten: 50, 52, 54, 56, 58 en 60
Meer informatie is te vinden op de website van Cube.