Zonder goede en duurzame fietsverlichting hebben fietsers in de herfst- en wintermaanden vrijwel niets buiten te zoeken. Goede voor- en achterlichten zorgen voor de nodige veiligheid en zichtbaarheid in het verkeer. En helmlampen zorgen voor veel fietsplezier bij offroadtochten met mountainbikes of gravelbikes. Maar welke lamp is geschikt voor welk gebruik en vooral, wat mag ik op mijn fiets monteren?
Welke soorten fietsverlichting zijn er?
Naast permanent op de fiets geïnstalleerde verlichting, zoals dynamoverlichting, zijn er afneembare voor- en achterlichten met oplaadbare batterijen. Voor ritten op de mountainbike of gravelbike op onverharde trails zijn er speciale helmlampen.
Tekst in samenwerking met Sigma fietsverlichting
Wettelijk goedgekeurde fietsverlichting
Wettelijk goedgekeurde fietsverlichting in Nederland en België mag andere verkeersdeelnemers op de openbare weg niet in gevaar brengen en fietsverlichting mag niet knipperen. Zo’n niet-verblindende lichtbundel kun je vergelijken met het dimlicht van een auto, deze schijnt ook mooi op de weg en verblindt andere weggebruikers niet. In Duitsland is hier een speciale verkeerswet voor, de StVZO. In Nederland is er het RAI Keurmerk Fietsverlichting, gebaseerd op de strenge Duitse StVZO normen. De fietsverlichting van Sigma Sport uit de AURA-serie voldoet aan deze StVZO en RAI Keurmerk Fietsverlichting en heeft een niet-verblindende lichtbundel. De wettelijk goedgekeurde fietsverlichting wordt ALTIJD in Lux aangeduid.
Lux en Lumen
De lichtsterkte van fietsverlichting wordt aangegeven in Lux of in Lumen. Maar wat betekenen die termen eigenlijk?
Sigma biedt een breed assortiment fietsverlichting, de koplampen uit de AURA-serie worden aangegeven in Lux (met Duitse wettelijk goedkeuring StVZO en RAI Keurmerk Fietsverlichting), terwijl de sportieve BUSTER powerlampen in Lumen uitgedrukt worden.
Lumen is de lichtkracht van een LED zelf. De lens (optiek) bepaalt hoe het licht verdeeld wordt tot een ‘goede’ lichtbundel. Omdat er geen regelgeving of industriestandaard is, kan elke fabrikant zelf een lens ontwikkelen naar eigen inzicht. Powerlampen hebben meestal een rond lichtbeeld, waardoor deze vaak verblinden en dat is dus officieel niet toegestaan op de openbare weg. Doordat de lampen breder en hoger schijnen kun je je beter oriënteren in het bos en op onverharde paden. Deze fietsverlichting is met name ontwikkeld voor sportief gebruik bijvoorbeeld voor avondritten in het bos, 24-uurs MTB races e.d.
De Lux waarde is de effectiviteit van je lichtbundel, door de lichthoeveelheid te meten op 10 meter afstand. De wet heeft de Lux waarde en het niet-verblindende lichtbeeld als norm gesteld. De Sigma AURA-serie fietsverlichting voldoet aan deze strenge Duitse StVZO wetgeving en het Nederlandse RAI Keurmerk Fietsverlichting. In Nederland en België moet je als fietser natuurlijk ook aan de verkeersveiligheid voldoen en mag je tegenliggers op de openbare weg dus ook niet verblinden. Deze lampen zijn met name ontwikkeld voor gebruik op de openbare weg. Ze zijn daarmee zeer geschikt voor veeleisende wielrenners die de hele winter buiten blijven doortrainen. En voor forensen die dagelijks van slecht verlichte buitengebieden naar het werk in de stad fietsen.
Hoeveel licht moet mijn lamp geven?
De lichtsterkte van een lamp hangt af van het beoogde gebruik. Gebruik je een stadsfiets of een mountainbike, rijd je op een verlichte en verharde weg of ga je off-road? Wil je vooral gezien worden of wil je ook zelf iets zien? In de goed verlichte stad voldoet een lamp als de AURA 45 USB van SIGMA prima. De koplamp van 45 lux met een bereik van 55 meter en een goede spreiding zorgt ook voor meer veiligheid.
Als je ook buiten de stad fietst, in de schemering en in het donker traint, of lange afstanden aflegt, moet je kiezen voor een sterker voor- en achterlicht. De voor het wegverkeer goedgekeurde AURA 100 LINK bijvoorbeeld, die verlicht zelfs het donkerste pad met 100 lux en een bereik van 110 meter.
Bij achterlichten is “gezien worden” des te belangrijker omdat fietsers de verkeerssituatie achter zich zelf niet kunnen zien. Naast het klassieke achterlicht zijn er ook achterlichten met een remlichtfunctie, zoals de BLAZE van SIGMA. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid en veiligheid in het verkeer.
Hoe bevestig ik mijn lichten correct op de fiets?
De koplamp moet worden geïnstalleerd op een hoogte tussen 40 cm en 120 cm. Bovendien moet het licht zo worden gericht dat andere weggebruikers niet worden verblind. Als je je licht horizontaal richt, kan er niet veel misgaan. Je kunt het natuurlijk fijn afstellen, maar stel het niet naar boven af, anders verblind je andere weggebruikers en dat kan gevaarlijk zijn.
Wanneer heb ik een helmlamp nodig?
Als je in het donker of in de schemering op onverharde paden of trails rijdt, dan is een goede helmlamp aan te raden. Omdat de lamp op de helm is gemonteerd, volgt het licht de richting van de blik van de rijder en kun je beter ‘door de bocht’ heen kijken. Dit is zorgt voor meer veiligheid, want vooral bij het rijden op bochtige paden is de zichtlijn meestal anders dan de richting van de bocht.
Hoe zit het met de verlichting op de e-bike?
Conventionele e-bikes zijn meestal al volledig uitgerust met voor- en achterlicht. E-mountainbikes daarentegen hebben meestal geen permanent geïnstalleerde verlichting. Deze kunnen achteraf worden gemonteerd en op de accu worden aangesloten, maar dit kan meestal alleen door een gespecialiseerde werkplaats worden gedaan. Vooral mountainbikers maken daarom graag gebruik van praktische batterijverlichting voor off-road gebruik. Gewoon vastklikken en wegwezen!
Dus welke verlichting is de juiste voor mij?
Het vinden van het juiste voorlicht, is een kwestie van persoonlijke voorkeur. De AURA-Serie wettelijk goedgekeurde koplampen zijn aantrekkelijke lampen voor de veeleisende, intensieve gebruikers zoals forensen die dagelijks van en naar de stad rijden, alsook de fanatieke racefietsers en gravelbikers die ’s avonds blijven doortrainen op de weg. De BUSTER-Serie powerlampen bieden perfect zicht bij alle sportieve avond- en nachtelijk ritten en komen het beste tot zijn recht in op onverharde of bosrijke paden en op smalle MTB of gravel trails.
Zoals hierboven beschreven, hangt dit af van het toepassingsgebied en je behoeften. En natuurlijk hoeveel geld je wilt uitgeven. Goede en betrouwbare lichtsets voor de stad zijn verkrijgbaar vanaf 30 euro. Voor forenzen en sportieve rijders wordt een set met meer lichtsterkte aanbevolen, zoals de set AURA 100/ BLAZE LINK. De slimme set van voor- en achterlicht is verbonden via Bluetooth en wordt in- en uitgeschakeld vanaf het voorlicht. Buiten de gebaande paden, als je vaak op je MTB of gravelbike rijdt, moet je naast de StVZO-conforme verlichting altijd een helmverlichting dragen. Deze moet minstens 400 lumen lichtkracht hebben, zoals de BUSTER 400 HL. De beste combinatie is voor verlichting en een goede helmverlichting. Dan kom je niet alleen veilig van huis naar de trail en terug, maar heb je ook veel rijplezier.
Meer informatie vind je op Sigma.bike.