Vier jaar geleden figureerde de Sensa Romagna Gravel in een test in dit blad met de titel ‘Gravel voor iedereen’. Is de nieuwe SE net zo lekker no-nonsense als zijn voorganger, of misschien zelfs nóg lekkerder?

In de genoemde graveltest schreven we onder andere dit: ‘Een lekkere no-nonsense fiets’ (…) Een aluminium geovaliseerd 6061 butted frame, carbon vork en standaard wielset, niet tubeless ready. Van het hele stel oogt de Sensa het meest als een normale racefiets’. Nauwelijks vier jaar later is de markt voor gravelbikes geëxplodeerd, zijn er allerlei nieuwe typen gravelfietsen ontwikkeld, is er alweer drie keer een WK gravel georganiseerd en lijken ook steeds meer fietsers over te stappen van de mountainbike of racer naar een gravelbike.

En Sensa? Ook het Almelose merk onderkent de toegenomen populariteit. De producent heeft sinds vorig seizoen de carbon Giulia Gravel Pro en Giulia Gravel Elite in het assortiment en brengt dit najaar een nieuwe versie van de Romagna Gravel op de markt: de Romagna Gravel SE.

Meer ruimte

Binnen het aanbod van sportieve fietsen vormen de Romagnamodellen de opstappers. Het framemateriaal is aluminium: oversized en geovaliseerd 6061 butted, met een aflopende bovenbuis (nu met deels weggewerkte lasnaden) en een laag aangezette achtervork met nokjes voor dragers en spatborden. Uiteraard zijn er steekassen, en verder zien we een flatmountaansluiting, deels binnendoor lopende kabels en een klassiek BSA-bracket.

En, dat mag gezegd worden, de nieuwe SE zit niet alleen keurig in de lak, hij oogt ook heel lekker in zijn tweekleurige van olijfgrijs naar zwart verlopende jasje. Waar de oude Romagna Gravel banden tot 45 millimeter aankon, is de nieuwe standaard uitgerust met banden van 47 millimeter.

Daarvoor is er gewoonweg meer ruimte gecreëerd: de ruimte bij de achtervork is groter en ook is er een voorvork met meer tyre clearance gestoken. Vergelijken we de geometrie van de twee modellen, dan zien we dat de wielbasis van de SE een centimeter langer is. Daarnaast worden de maten nu ook weergegeven in letters (S, M, L en XL) en niet alleen meer in getallen. Check wel goed je maat voordat je van het oude op het nieuwe model overstapt. Waarschijnlijk denk je er niet snel aan, maar in de praktijk blijkt de nieuwe 53 eigenlijk de oude 55. Met mijn 1 meter 80 pas ik prima op maat M.

Lekker doorkachelen

Sensa kiest al jaren voor Shimano als onderdelenleverancier. Waar de oude Romagna Gravel nog was uitgerust met 11-speed, heeft deze SE de nieuwe GRX 12-speedgroep met twee kettingbladen vooraan – met 30-tands binnenblad – en achter een 11-34-cassette (zie ook pagina 66). Het grote voordeel van de GRX-onderdelen is dat je als fabrikant vrij makkelijk kunt mixen. Zo komen de derailleurs uit de 820- serie, de remmen uit de 400-serie en dragen de andere onderdelen het stempel RX-610.

Verder komen veel onderdelen van het huismerk Supra, zoals het stuur met net genoeg flare en de wielen met brede velgen (en Shimanonaven). Zitten doe je op het korte Selle Italia-zadel. De vorm daarvan is fijn, maar onder het dek zit een kunststof randje dat killing kan zijn voor je prijzige koersbroek… Nou ja, het is een onderdeel dat je eventueel makkelijk kunt vervangen.

In totaal weegt de fiets elf kilo. De eerste meters zijn even wennen – als je wilt wegrijden alsof je op een racefiets zit tenminste. Als je gewend bent aan je carbon racer van acht kilo maakt die extra drie kilo in combinatie met die dikke banden toch wel veel uit: het is in eerste instantie een kwestie van zitten en vaart proberen te maken. Onderweg pikken we een MTB parcours mee en daar toont de Sensa zich van zijn prettigste kant. Goed vaart houden, bochtje in hangen, beetje bijremmen en dóór. Gewoon lekker doorkachelen. Dat is mooi, want daar heeft Sensa deze Romagna Gravel ook voor bedoeld.

De nieuwe extra brede bandjes en heerlijke allround geometrie en zithouding zorgen ervoor dat jehet niet al te gedraaide stuur met nog meer vertrouwen dan de oude Romagna het Hollandse offroad-landschap instuurt. De GRX-shifters zijn altíjd een feest: het voelt alsof ze speciaal op maat zijn gemaakt voor je handen. De rubbers van de 12-speedhendels hebben net wat meer ribbels dan die van de 11-speedvariant. En ja, Shimano GRX 12-speed schakelt ook vlug en zeker en zonder enige wanklank. De 820-achterderailleur is net wat robuuster dan de 810 en heeft grotere derailleurwieltjes.

Even ter vergelijking voor de liefhebber: de vertanding van de 11-speedgroep is 11-13 15-17-19-21-23-25-27-30-34, die van de 12-speedgroep 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34. In de praktijk levert dit – tenminste voor mij – een iets breder bereik in het midden op. Ik rij veel op de 46 voor en de 21, 24 en 27 achter, maar uiteindelijk is het verschil in vergelijking met 11-speed natuurlijk ook weer niet zó groot.

Stevige allrounder

Is de Romagna Gravel SE beter dan zijn voorganger? Het antwoord is ja. De credits gaan naar Sensa voor de keuze voor bredere banden. Het Terreno Dry-rubber excelleert vooral in klapzand, maar je kunt bijvoorbeeld ook voor de Wet-versie gaan. Eventueel tubeless maken en je hebt een heel fijne gravelracer. Een heel verfijnde gravelfiets zal de Romagna nooit worden, het is en blijft een stevige offroad-allrounder.

Allround zijn ook de componenten: de Romagna SE is weliswaar afgemonteerd met een mix van GRX 400-, 600- en 800-onderdelen, maar alles is prima compatible. Het is per slot van rekening ook Shimano: gewoon goed en betrouwbaar spul. Zo blijft de Sensa Romagna Gravel SE ‘een lekkere no-nonsense fiets’. Gelukkig maar!

Specificaties Sensa Romagna Gravel SE

Plus: de fiets en GRX-groepset zijn allebei lekker robuust
Min: het harde zal met vervelend kunststofrandje is een pain in the ass.
Prijs: € 1.899
Frame/voorvork: aluminium/carbon
Gewicht: 11,2 kg (zonder pedalen)
Groep: Shimano GRX 2x 12, 46/30, 11-34
Wielen: Supra RA Comp Disc
Banden: Vittoria Terreno Dry, 47 mm
Zadel en -pen: Sell italia Model X/Supra
Stuur en -pen: Supra/Supra
Maten: S, M, L en XL

Bekijk meer op de site van Sensa.