Drie hardtails van circa drie mille per stuk, en drie Fiets-lezers. Ziehier het recept voor deze MTB-test. Wat vinden onze drie mountainbikers van de Apex Ronin 4XT, nadat je eerder al de test over de Merida Big Bine XT hebt kunnen lezen?
Door naar de nieuwste versie van de Apex Ronin, die in december van dit jaar op de markt komt. Wij reden hem in volledige XT-setup. De reach is duidelijk korter (2,5 centimeter om precies te zijn), de vorkhoek een halve graad steiler en de zitbuis bijna 1,5 graad minder steil dan bij de Big Nine XT. Daarbij zijn onze banden met 2,25 inch een stuk smaller, wat helemaal opvalt als je net op de 2,4 inch brede Maxxis WT-exemplaren hebt gereden die onder de Merida zitten (op moment van schrijven kon je in de configurator nog geen bredere banden kiezen, maar als het goed is wordt dit wel mogelijk).
Apex Ronin
Dit is de enige fiets van de drie met een DT Swiss-voorvork, met een heel goed werkende en (vanaf de bovenkant van het stuur te bedienen) lockout met drie standen. Verder heeft de vork een offset van 51 millimeter, terwijl meestal vorken met 44 millimeter offset worden gemonteerd. De zachte ESI Chunky-grips op het stuur bieden extra comfort en vielen bij alle testers in de smaak. Je kunt de Ronin deels personaliseren, denk aan de groepset, lak, vork, wielen, wel of geen dropper, et cetera. Na circa zes weken kun je je fiets dan afhalen. Mooi pluspunt!
De rijeigenschappen, en de verschillen daarin, worden snel duidelijk als je van de Merida op de Apex stapt. Onze testers ervoeren de Ronin 4 als een ‘wendbare rakker’ die heel direct reageert op trappen en sturen. Als je even hard instuurt als op de Big Nine, maak je op deze MTB bij wijze van spreken een bocht van 180 graden. De genoemde offset van de vork speelt hierbij ongetwijfeld een rol. Even omschakelen dus.
Je zou dit de slalomskiër van de groep kunnen noemen. Lichtvoetig, speels, makkelijk versnellend maar ook wat zenuwachtig en wat meer stuiterend. De smalle banden moeten zacht zijn om het comfort op niveau te krijgen, wat door de breedte van slechts 2,25 inch niet optimaal gaat. Een oplossing: deze (goed rollende) bandjes vervangen door bredere, die overigens niet in de online configurator opgenomen zijn als keuzeoptie. Het vrij smalle stuur van 72 centimeter past goed bij het profiel van een boswielrenner.
Maar de Apex biedt en wil meer dan dat. Deze hardtail wil vooral uitgelaten worden over bochtige paadjes waar je constant wil of moet versnellen, en je met volle concentratie en veel feedback door bochtige trails flitst. Op dát terrein zijn de fietser en de mountainbike in hun sas, meer dan op snelle rechttoe rechtaan paden. Kies je een andere vork in de configurator, dan zal dit karakter ongetwijfeld veranderen.
Wat vinden de testers?
“Heerlijke handgrepen, fijne lockoutbediening.”
“De leukste ‘rij-fiets’ van het trio.”
“Snelle en tegelijk speelse rakker.”
“Gas op de lolly!”
“Vliegt over de paden en omhoog.”
“De kleur is niet mijn ding.”
“Wat een mooie matte lak!”
Specificaties Apex Ronin 4XT
Plus: dit is een fiets met een wendbaar speels karakter, je kunt hem naar wens configureren
Min: de banden zijn smal, en dat merk je
Prijs: € 3.000,- (incl. custom lak à 300,-)
Frame en voorvork: 50T-carbon/DT-Swiss F232 One, 100mm, 51mm offset
Gewicht: 10,7 kg
Groep: Shimano XT
Wielen: DT Swiss X1900
Banden: Schwalbe Racing Ray 2,25 (achter)
Zadel en -pen: Quasar QC/Quasar 27,2 mm Alu offset
Stuur en -pen: Quasar Aluminium/Quasar, 70mm
Maten: S, M, L en XL
Meer informatie is te vinden op de website van Apex.