Het Baskische Orbea gaat lekker tegen de trend in: het heeft met de nieuwe Orbea Orca M30iLTD een pure lichtgewicht uitgebracht. Niks alles-in-één, deze fiets is speciaal voor de klimgeiten.

Is de klimfiets een bedreigde soort aan het worden? Steeds meer merken richten zich op allround racers, waarmee je goed kunt klimmen maar ook op het vlakke snel vooruit komt. Gelukkig is er altijd nog het Spaanse Orbea, dat met hun vernieuwde Orca een pure klimmachine op de markt heeft gebracht. Ik ben benieuwd hoe deze fiets zich gedraagt in ons land aan de Noordzee, zonder gebergten als de Sierra Nevada of de Picos de Europa. Ik zal dus uit een ander vaatje moeten tappen om te zorgen voor het echte klimgevoel. ¡Vamos, venga, venga! The only way is up!

Klassiek eigentijds

Orbea, uit het wielergekke Baskenland, heeft in de afgelopen twintig jaar al veel fietsen uitgebracht onder de modelnaam Orca. Deze nieuwe, zevende generatie is een waar lichtgewicht. Optimaal klimvermogen is dan ook het belangrijkste uitgangspunt. (Naast deze Orca is er trouwens ook een Orca Aero die, inderdaad, gemaakt is voor pure snelheid.) Natuurlijk waren bij de ontwikkeling van deze klim-Orca ook eigenschappen als stijfheid, wendbaarheid en comfort belangrijk, aldus de fabrikant. Maar in tegenstelling tot veel andere merken wilden de Basken geen compromissen sluiten qua gewicht.

Het uiterlijk van de fiets bevestigt dit. Ronde buizen domineren, met een ranke voorvork en een achtervork die ‘ouderwets’ aansluit op de bovenbuis. Het ziet er klassiek uit, maar tegelijk eigentijds. De engineers van Orbea hebben nog wel een subtiel aerodynamisch tintje toegevoegd door de geïntegreerde kabelgeleiding en een naar binnen afgeplatte, slanke voorvork, die voor minder luchtweerstand moet zorgen. Een mooi detail is verder de verborgen zadelpenbevestiging. Er is ruimte voor banden tot 32 millimeter breed.

OMX versus OMR

Volgens de makers boek je met deze klimfiets, als gemiddelde renner, 3 watt winst ten opzicht van een aeroracer. Daarbij gaan ze uit van een weg die met 5 procent omhoog loopt. Verdubbel je dat stijgingspercentage, dan zou de winst zelfs 6 watt zijn. Noem het marginal gains, maar zoiets kan wel optellen tijdens een granfondo in de Alpen.

Mijn testfiets is om precies te zijn de Orca M30iLTD PWR, uitgevoerd met het OMX-frame (Toray T1100-carbon). Dit is Orbea’s duurdere en lichtere frameset, met een hogere stijfheid-gewichtsverhouding dan de goedkopere OMR-frameset (Toray T800-carbon). Uitgedrukt in cijfers: het gewicht van een gelakt OMX-frame is slechts 750 gram in maat 53, met een voorvork van 360 gram. Bij een gelakt OMR-frame geeft de weegschaal 1.030 gram aan met een voorvork van 410 gram. Dat is een verschil van 330 gram. En dat scheelt zeker in de Sierra Nevada, zij het vooral voor de profs. Het gewicht van mijn testfiets met de Shimano 105 Di2-groep is 7,4 kilo, dat is gewoon keurig.

Easy-peasy

Een sterk punt van Orbea is dat je hun modellen in veel gevallen zelf kunt aanpassen. Ik ben dan ook in mijn nopjes dat ik mijn test-Orca zelf mag customizen in de gebruiksvriendelijke online configurator. (Een disclaimer is trouwens wel op zijn plaats, want je kunt op hun online tool úren doorbrengen om je droomfiets te creëren. Dus: let op! Keuzes maken kost tijd!)

Mijn Orca M30iLTD PWR wordt standaard voorzien van de fijne, elektronische Shimano 105 Di2-groep, 12-speed, met als optie een powermeter. Verder is de fiets standaard voorzien van carbon wielen van het eigen merk Oquo. Ik koos voor een velghoogte van 35 millimeter. Het stuur, de stuurpen en de zadelpen komen ook uit eigen huis. Uiteindelijk gaat de meeste tijd zitten in de keuzes die ik kan maken voor het uiterlijk van de frameset. Nadat ik heb gestoeid met verschillende kleurencombinaties, kies ik uiteindelijk voor een clean uiterlijk van veel metallic wit met zwarte accenten.

Niet heel opvallend, maar wel tijdloos en fijn voor Orbea als ze iemand anders blij kunnen maken met deze testfiets. Na een week of acht wordt de Orbea staand in een XXL-doos bezorgd. Een nieuwe testfiets is altijd leuk, maar helemaal als je deze hebt gecustomized; van de online plaatjes naar de fiets daadwerkelijk in handen. Al zeg ik het zelf: mijn ontwerp valt niet tegen. Pedalen erop, stuur recht, zadelpen op de juiste hoogte en fietsen maar; easy-peasy, je eigen Orca. De afwerking die ik heb gekozen tijdens het personaliseren rechtvaardigen trouwens grotendeels de prijs van mijn testfiets (5.799 euro). Je vindt op de site van Orbea ook goedkopere uitvoeringen, vanaf 2.599 euro.

Hollands omhoog

Ik heb een route uitgetekend richting de Veluwe, waar ik voor Nederlandse begrippen nog aardig wat hoogtemeters kan pakken. De geometrie is zoals je die van een fiets als deze verwacht, gericht op presteren maar niet te diep of te lang. Vanwege het grote aantal maten en personaliseermogelijkheden is het voor iedereen mogelijk om de juiste maatvoering te kiezen. Het rijgedrag is voorspelbaar, niet nerveus. Je rijdt er eenvoudig mee weg.

Onderweg valt direct op dat de fiets erg lichtvoetig is. Een echte klimfiets, zoals Orbea beloofd heeft. Door de wendbaarheid wil je het liefst zoveel mogelijk slingerende wegen pakken. Lekker met veel vaart insturen van links naar rechts. Ook op hoge snelheid, als de weg naar beneden loopt, voel je controle in de bochten. Qua comfort scoort de Orca prima – het is geen enduranceracer, maar het frame en de zadelpen geven voldoende comfort om urenlang in het zadel te zitten. Wel vind ik het ronde stuur wat aan de smalle kant, een platte en bredere bovenzijde heeft mijn voorkeur.

Als ik bij de eerste ‘serieuze klim’ aankom, wordt duidelijk waarom dit een echte klimfiets is. Omhoog komt hij echt in zijn element. Hier merk ik de goede verhouding tussen stijfheid en gewicht, in combinatie met de lichtlopende carbon wielset. Als ik op de pedalen sta, voelt het een beetje als dansen op de pedalen op Hollandse ‘hoogte’. Geen dood gewicht dat je omhoog moet trekken, iets wat je bij andere fietsen soms wel ervaart. Dit heeft ook een keerzijde: verwacht van deze fiets niet het pure snelheidsgevoel dat je wel ervaart met een aeroracer of een goede allroundfiets. Orbea heeft duidelijk keuzes durven maken met deze Orca.

Eigenzinnig als de Basken

Tegen de allroundtrend in, tussen alle lichte aeroracers die de laatste tijd worden uitgebracht, heeft Orbea gekozen voor een pure klimfiets met karakter. Een beetje eigenzinnig, zoals het past bij de Basken. Natuurlijk is deze fiets ook prima inzetbaar voor toer- en trainingsritten, dankzij de kwaliteit van het frame en de carbon wielset. Maar vooral als je regelmatig hoogtemeters maakt, bijvoorbeeld op vakanties of tijdens granfondo’s, heb je aan deze Orca een goede. De kreet die telkens door mijn hoofd schoot tijdens het fietsen, vat het gevoel van de fiets goed samen: ¡Vamos, venga, venga! The only way is up!

Specificaties Orbea Orca M30iLTD PWR

Plus: dit is een echte lichtgewicht, je kunt veel personaliseren
Min: het stuur is wat smal, en het aerogevoel ontbreekt (logisch, maar voor sommigen toch een nadeel)
Prijs: €5.799,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,4 kg
Groep: Shimano 105 R7100 Di2, 12-speed, 4IIII-powermeter, 52/36, 11-34
Wielen: Oquo Road Performance RP35 LTD (carbon)
Banden: Vittoria Corsa N.ext G2 TLR, 28mm
Zadel en -pen: Fizik Vento Antares R3/OC Performance XP 10-S
Stuur en -pen: OC Road Performance RP11
Maten: 47, 49, 51, 53, 55, 57, 60

Bekijk hier alles over de Orbea.