De zware val in de Ronde van het Baskenland was een van de donkerste koersdagen van het afgelopen jaar. Jonas Vingegaard behoorde tot de grootste slachtoffers. In drie maanden tijd knokte de kopman van Visma | Lease a Bike zich van de intensive care naar een emotionele ritzege in de Tour de France. Ploegleider en coach Frans Maassen verkeerde zowel bij het Spaanse dieptepunt als het Franse hoogtepunt altijd aan de zijde van de Deen. In het jaaroverzicht, tevens de 100ste editie van Procycling, doet Frans Maassen zijn verhaal. “Jonas is in zijn hoofd zó sterk geworden.”
Door: Thomas Olsthoorn
Het was vroeg in de ochtend in het Spaanse Vitoria-Gasteiz. De nacht had pas net plaatsgemaakt voor de dageraad toen Frans Maassen zich gereedmaakte voor een ritje op de fiets. Later op deze eerste woensdag van april stond de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland op het programma. De ploegleider van Visma | Lease a Bike had een plan gesmeed met een duidelijk doel: de rit proberen te winnen met Jonas Vingegaard en de macht in het algemeen klassement grijpen.
Het was de bedoeling dat de Deense kopman op de voorlaatste klim richting de finish in Legutio zijn duivels zou ontbinden en een aanval zou doen op de leidende positie van Primož Roglič, die sinds een paar maanden uitkwam voor Bora-Hansgrohe en nu een concurrent was geworden. Gezien het belang van de etappe wilde Maassen de finalelus rijden om de details van het parcours met eigen ogen te bekijken. Maar nog voor hij kon opstappen, zag hij dat zijn fiets een lekke achterband had. De mecaniciens waren nog niet wakker en uiteindelijk kwam de extra verkenning er niet meer van.
Val in het Baskenland
In de daaropvolgende dagen en weken zou dezelfde gedachte wel honderd keer door zijn hoofd spoken: wat als hij die ochtend geen lekke band had gehad en wel was gaan fietsen? Zou het rijden van de afdaling van de Olaeta en de opgedane ervaringen delen met zijn renners iets hebben uitgemaakt? Maassen wist dat de weg bumpy was, maar de afzink was niet als specifiek gevaarlijk uit de analyse naar voren gekomen. Het was een snelle afdaling zoals zovele in de Ronde van het Baskenland; een hectische koers over veelal smalle en bochtige wegen. Zuid-Limburg in het kwadraat.
Maassen vond de race die eerste dagen niet gevaarlijker vergeleken met vorige edities die hij had gedaan. De verschillen in het klassement waren nog klein en dat zorgde er op belangrijke doorkomsten voor dat er in het sterk bezette peloton flink werd gewrongen voor de beste posities.Zo ook later die woensdag richting de finale. Maassen bestuurde de eerste volgauto van Visma | Lease a Bike – met enkel een mecanicien op de achterbank bij hem – en was de vierde wagen in de karavaan. Vingegaard was door ploegmakker Loe van Belle zojuist langs een belangrijk keypoint geloodst en zat waar hij moest zitten bij het ingaan van de Olaeta-afdaling.
Beelden van de koers had Maassen op dat moment niet; hij was aangewezen op de radioverbinding met de koersorganisatie en de onderlinge communicatie met zijn renners.“Opeens hoorde ik de jongens in de radio roepen dat Jonas was gevallen. Ik wist meteen: dit is niet goed. Vooral omdat het een snelle afdaling was.
‘Ik liep naar de plek van de val. Wat ik aantrof was dramatisch, een slagveld. Ik zag meteen dat het helemaal mis was’
Toen ik kwam aanrijden zag ik chaos en overal renners staan. Ik parkeerde de auto langs de weg – er rekening mee houdend dat het geen gevaar moest zijn voor geloste coureurs die van achteren kwamen – en liep naar de plek van de val. Wat ik aantrof was dramatisch, een slagveld. Ik zag meteen dat het helemaal mis was.”
Het jaaroverzicht 2024 van Procycling
Het eerste deel van het interview met Frans Maassen is afkomstig uit de jubileumeditie van Procycling. Wat kun je in deze editie verwachten?
Een jubileum mag niet ongemerkt voorbijgaan. Daarom heeft Procycling volop aandacht besteed aan de afgelopen zeventien jaar waarin het magazine is verschenen. Dit omvat een selectie van de mooiste covers en exclusieve interviews met de afscheidnemende Robert Gesink, jarenlang het boegbeeld van het Nederlandse wielrennen, en sprintlegende Mark Cavendish. Deze laatste kroonde zijn carrière afgelopen zomer met zijn 35e ritzege in de Tour, waarmee hij het record van Eddy Merckx verbrak.
Daarnaast lees je een reportage over de superster van het peloton: Tadej Pogačar. De absolute uitblinker, die zowel de Giro d’Italia als de Tour de France op zijn naam schreef. Verder bevat dit nummer interviews met Charlotte Kool en Frank van den Broek van Team DSM-Firmenich PostNL, die beiden een memorabele eerste dag in de Tour de France beleefden en worden traditiegetrouw de prestaties van alle World Tour-teams grondig geanalyseerd in De Afrekening.