Wielrenster Aniek Rooderkerken heeft zaterdag in de Nevadawoestijn met 121,5 km/u het Nederlands snelheidsrecord fietsen voor vrouwen verbroken en wint hiermee de World Human Powered Speed Challenge, een competitie met innovatieve fietsen en topsporters uit de hele wereld. Dit deed ze in de VeloX 7 van het Human Power Team, een aerodynamische hightech ligfiets ontworpen en gebouwd door studenten van de TU Delft en VU Amsterdam.
“Het is echt heel gaaf om zo snel te fietsen”, vertelt Rooderkerken. “Net alsof je over de weg heen vliegt”. Deze week verbrak ze onofficieel al vier keer eerder het Nederlands record van 114 km/u dat in 2014 werd gefietst door Ellen van Vugt. Deze pogingen werden echter ongeldig verklaard vanwege te harde wind. “We hadden de hele week pech met het weer, maar de laatste dag zat het toch mee. Onder goede weersomstandigheden is de Nevadawoestijn ideaal voor hoge snelheden.”, aldus Rooderkerken. “We racen op een kaarsrechte weg van 10 km lang. De gemiddelde snelheid over de laatste 200 meter telt, dus daar gaf ik alles wat ik had en focuste ik puur op snelheid. Uiteindelijk fietste ik 121,5 km/u”. Met deze snelheid haalde ze op 0,3 km/u na net niet het wereldrecord, dat op 122 km/u staat en in 2010 gereden werd door de Française Barbara Buatois. Dit jaar overtrof Rooderkerken zowel Buatois als van Vugt en won hiermee de categorie vrouwen van de World Human Powered Speed Challenge. Ook haar teamgenoot en voormalig profwielrenster Iris Slappendel fietste razendsnel, en haalde met een snelheid van 115 km/u de 2e plek. Het team won al vier keer eerder bij de mannen.
Hightech fiets
Deze hoge snelheden zijn mogelijk door de ideale combinatie van mens en techniek. Het gestroomlijnde ontwerp van de VeloX 7 speelt een belangrijke rol: “De meeste weerstand die je hebt op hoge snelheid is de luchtweerstand”, vertelt Emiel de Boer, teammanager van het Human Power Team en student werktuigbouwkunde aan de TU Delft. “Daarom zie je bij wielrennen ook dat iedereen zo veel mogelijk naar voren leunt om minder lucht op te vangen”. Het team heeft zich dit jaar dan ook extra ingezet om de luchtweerstand te beperken. Dit deden ze door met computersimulaties en windtunneltests een perfecte pasvorm te vinden op de maat van de atleten. “Hierdoor is onze fiets meer dan tien keer zo aerodynamisch als een gewone racefiets”.
Mens & techniek
“Je fietst niet alleen zo snel dankzij een snelle fiets”, zegt de Boer. “De fietser is minstens zo belangrijk”. Studenten Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam trainden de atleten en verzorgden een sportdieet. “Ik kreeg elke week een trainingsschema waarin ik 15 uur per week bezig was. Het was een intensief traject om dit resultaat te kunnen bereiken”, aldus Rooderkerken. De atleten waren meer dan een week van te voren aanwezig in Nevada om hun lichaam te laten wennen aan het woestijnklimaat. Volgens het team was dit resultaat alleen mogelijk door de optimale samenwerking tussen mens en techniek.