George Hincapie viel afgelopen zondag in Parijs-Roubaix omdat zijn voorvorkbuis ineens afbrak, net boven de balhoofdbuis. Een breuk die wij nog niet eerder zagen. De Amerikaan brak zijn schouder. Maar wat is er nu gebeurd? Volgens ploegleider Bruyneel was Hincapie al eerder in de wedstrijd gevallen. “Maar gezien de wedstrijdsituatie en Hincapie’s opmerkingen dat het allemaal goed leek te zijn, hebben we er niet voor gekozen om zijn reservefiets te  pakken,”Aldus Bruyneel.


Vlak voor de tweede valpartij gaf Hincapie aan dat het leek alsof zijn balhoofd loszat. “Hij dacht dat zijn head-set misschien los was gegaan na de eerste val, daarom gingen we op zoek naar een plaats en moment om zijn reservefiets aan te geven. Maar in de tussentijd kwam Hincapie al op de bewuste kasseiensector aan, brak zijn vorkbuis en viel.”


“Ik geloof dat de eerste valpartij de basis vormde voor de tweede”, zei Bruyneel. “Kasseienstrook na kasseienstrook bleven de trillingen door komen, waarna het beschadigde deel los kwam. We hebben de afgelopen zeven jaar veel op Trek gereden en gewonnen. We hebben goed vertrouwen in hun producten, van ontwerp tot testen tot fabricage,” zo verklaart Bruyneel ook nog.


Trek haalt de vork nu terug naar Amerika, waar het een gedegen onderzoek instelt naar de oorzaak van de breuk. Zodra dat onderzoek is afgerond zullen zij naar buiten komen met de oorzaak.


Hincapie reed zondag op een experimentele fiets. Met achtervering, de zogenaamde Shimano 57 mm remmen (die door hun hoogte de wielen met ruimte geven), stuurlint met een gellaag eronder, carbon wielen en dan de aparte vork uit de Bontrager Satellite serie, bedoeld voor forensenfietsen. Deze vork heeft een langere lengte van de as tot de kroon, ook weer voor meer ruimte voor de band. Deze vork is van carbon en heeft een aluminium vorkbuis, zwart geanodiseerd. En die brak dus af.