Aangezien de perfecte band niet bestaat zal jealtijd moeten zoeken naar de eigenschappen die het beste passen bij zowel het terrein als jeeigen rijstijl. Bovendienmoet je de keuze maken voor ofwel een allround band waarmee je bijna overal redelijk voorzien bent, of een specifieke, snellere band die je regelmatig zult moeten wisselen.
De nieuwe Bontrager lijn begint met de XR0, een snelle wedstrijdband. Rolweerstand en gewicht zijn duidelijk belangrijker dan betrouwbare grip, alleen voor droge omstandigheden en uitstekende stuurmannen (M/V)!Nét even meer grip biedt de XR1, favoriet van de Trek wedstrijdrijders.
Meer geschikt voor ‘everyday use’ is de XR2, hij functioneert ook in natte omstandigheden dus bij slecht weer zullen ook wedstrijdrijders graag op de XR2 starten.
Voor wie ook in natte omstandigheden of op heftige rotsen veel veilige grip wil is er de XR4 met stevige bloknoppen.
De lijn wordt gecompleteerd met de XDX, een ‘Dirt’ band. Gemaakt voor het betere stuntwerk lijkt hij op een BMX band, hij moet een lage rolweerstand koppelen aan veel grip maar is veel sterker dan een normale cross country band.
Alle banden worden in twee uitvoeringen gemaakt, een ‘gewone’ en een tubeless ready versie. Die laatste heeft een vouwbare hieldraad en sluit beter aan op de velgzodar hetgebruik van latex vloeistof wordt vergemakkelijkt, zonder het extra gewicht van een echte tubeless band.De simpele uitvoering kost E19,99 en met E29,99 is ook de dure versie aangenaam geprijsd.Meer info vind je hier.