Koga is gestart met tests van een innovatieve mountainbike met zeer grote, zogenoemde 29 inch, wielen in plaats van de gebruikelijke 26 inch maat. De eerste wedstrijdtest had direct succes: een niet te houden Ramses Bekkenk van het Koga Mountainbike Team schreef met het prototype direct de 103 kilometer lange Duitse Saarschleifen marathon op zijn naam. De bijzondere ‘Big Wheels’ mountainbike heeft bovendien een frame van een nieuwe aluminiumlegering, genaamd 6069. Koga doet nog geen mededelingen over eventuele productie van dit model.

Bekkenk blinkt internationaal uit in marathons en strandraces. Eind 2009 liet hij tijdens de strandrace in Scheveningen nog grote namen als Lars Boom en Martijn Maaskant zijn achterwiel zien. Het zijn ook vooral deze disciplines waar deze ‘reuzen’ mountainbike grote voordelen biedt. Mede daarom vroeg en kreeg hij van Koga een prototype tot zijn beschikking. “Met de grote wielen en dito banden rol je makkelijker over boomwortels, gaten en stenen. Hierbij heb je door het grotere contact oppervlak ook meer grip. Omdat de banden meer volume hebben kun je ook zonder gevaar op stootlek met een lagere bandenspanning rijden wat ook voor meer grip en een hoger comfort zorgt zonder dat de rolweerstand toeneemt. De iets langere wielbasis zorgt voor stabiele rijeigenschappen zonder teveel aan wendbaarheid in te boeten”, aldus Bekkenk. 
 
 
Het nieuwe frame van de Koga 29-er is gemaakt uit een heel nieuwe aluminiumlegering: 6069. Voordeel van dit materiaal is de hogere treksterkte dan de, op zich al hoogwaardige,  7005-soort die Koga normaal voor haar frames gebruikt. Met het nieuwe aluminium kan de Heerenveense fabrikant van handgemaakte fietsen haar frames opnieuw lichter maken. De nieuwe legering zal volgend jaar terugkomen in enkele productiemodellen, meldt Koga alvast.

Het bijzondere prototype van de 29er mountainbike zal mogelijk weer in actie komen tijdens het komende EK of WK marathon of tijdens de komende Nederlandse strandraces. www.koga.nl