‘Een vijftal maanden na de versteviging van het management lanceert Eddy Merckx Cycles twee nieuwe racefietsen. Met de EMX-3 en de EMX-5 verstevigt Eddy Merckx Cycles zijn reputatie van een fietsconstructeur van topkwaliteit’ zo luidt het persbericht dat we gisteren ontvingen.


Het vervolgt: ‘Beide innovatieve fietsen met carbonframe worden gekenmerkt door een perfecte stabiliteit, een ideale mix van stijfheid en rijcomfort en een maximaal efficiënte overbrenging van de kracht van de fietser. De lancering van de nieuwe EMX-fietsen komt er minder dan een half jaar nadat Eddy Merckx en de Sobradis-holding hun krachten bundelden om de succesvolle groei en rendabiliteit van het bedrijf te verzekeren. De samenwerking is gebaseerd op de ervaring en competenties van Eddy Merckx, de grootste wielrenner aller tijden, en van het nieuwe management onder leiding van CEO Pieter Vansynghel. Eddy Merckx Cycles positioneert zich duidelijk als een innovatief wereldmerk dat hoogst betrouwbare fietsen van superieure kwaliteit produceert voor het topsegment. Dit wil echter niet zeggen dat het bedrijf in de toekomst uitsluitend racefietsen zal bouwen – nu al zijn er stadsfietsen in het gamma. De fietsen zijn beschikbaar bij een vijftigtal dealers, zodat de klanten meer dan ooit tevoren kunnen rekenen op topservice. Ook in het buitenland werd het dealernetwerk hertekend’.


‘De nieuwe EMX-3- en EMX-5-fietsen zijn een eerste bewijs van de innovatieve koers die Eddy Merckx
Cycles is ingeslagen. De frames van de EMX-fietsen zijn beide opgebouwd rond een monocoque
hoofddriehoek uit kwalitatief superieure carbonvezels van ruimtevaartkwaliteit. De EMX-3 en EMX-5
delen hetzelfde unieke en moderne design, maar verschillen in de samenstelling van de carbonvezels
van frame en vork. De carbonvezels van de Japanse producent Toray worden vervaardigd volgens de
strengste productiemethodes en worden bijzonder intensief getest. De unieke combinatie van de
conisch gevormde vork en de breder wordende kopbuis geeft de voorkant van het frame extra
sterkte en stijfheid . Hierdoor hebben beide EMX-modellen een heel stabiel rijgedrag en wordt de
stuurvaardigheid van de fietser ondersteund. De bovenbuis is oversized vooraan aan de kopbuis en
wordt dunner naar de zadelbuis toe. Dit design combineert een stijve voorkant van de fiets met een
iets comfortabelere en lichtere constructie naar de achterkant van de bovenbuis. De liggende
achtervork heeft een asymmetrische vork met een afgeplat middenstuk. Samen met een licht
gebogen staande achtervork zorgt deze constructie voor een tikkeltje extra comfort, meer stabiliteit
en een betere krachtoverbrenging. Beide frames zijn beschikbaar in 10 verschillende maten, zodat
iedereen het best passende frame kan vinden’.


‘Het EMX-5 frame is een professioneel raceframe met uitzonderlijke stijfheid en rijkwaliteiten. De EMX-5 is opgebouwd uit kwalitatief superieure 46HM3K carbonvezels, met een treksterkte van 46 ton per mm² en 3000 filamenten per vezel. Het gewicht van dit frame bedraagt slechts ongeveer 1050 gram. De EMX-3 is een polyvalentere en meer op comfort gerichte fiets met dezelfde professionele technische kenmerken. De EMX-3 is opgebouwd uit hoogstaand 30HM12K carbon.

“De EMX-fietsen zijn het resultaat van mijn ervaring van 20 jaar in het wielrennen en 30 jaar als
fietsenconstructeur,” zegt Eddy Merckx. “Ik ben vertrokken vanuit de bewezen geometrie van mijn
fietsen en we hebben alle nieuwste technologieën daarop toegepast. Het eindproduct is een uiterst
lichte fiets die zelfs aan de meest veeleisende rijder een perfecte combinatie zal geven van comfort
en efficiëntie.”

“Met de nieuwe EMX-fietsen tonen we aan dat het merk Eddy Merckx synoniem is met kwaliteit en
innovatie,” zegt CEO Pieter Vansynghel. “Dit is de start van de totale vernieuwing van ons gamma,
waarbij we streven naar high performance, hoogtechnologische fietsen met een sexy en superieur
design’. 
N.b. naar verluidt zijn de EMX frames in samenwerking met Pinarello ontstaan. De prijs is nog niet bekend, maar zal eerder de buurt van de euro 3000,-  liggen dan rond de euro 2000,- . Wordt vervolgd en we hopen dat we zo snel mogelijk een testmachine kunnen bemachtigen!
www.eddymerckx.be