Ter gelegenheid van de 25e verjaardag kregen journalisten de gelegenheid eens bij Canyon in Koblenz rond te kijken. Wat gebeurt er achter de schermen bij het Duitse internetmerk?Hier gebeurt het allemaal: een doodgewoon industriegebied aan de Moesel bij Koblenz. Je fiets, die je via internet hebt besteld, komt in dit gebouw tot leven. Het bouwen van het frame zelf wordt in het Verre Oosten gedaan, veelal bij grote fabrikanten van fietsframes uit Taiwan. In Koblenz is de afmontage en, niet onbelangrijk, de kwaliteitscontrole.Een internetfiets kun je niet aanraken voor je ‘m koopt, laat staan proefrijden. Via de post krijg je je fiets binnen en dan moet het maar goed zijn. Dat schept verplichtingen. Bij Canyon zijn ze daarom strenger dan bij de toeleveranciers. De toleranties op de wielen bijvoorbeeld is geringer dan de toleranties af-fabriek. Vandaar dat alle wielen nog eens worden gericht.Alle onderdelen worden in deze productielijn op de fiets geschroefd. Vandaag staat de witte CF10 SLX met Dura-Ace op het menu. Eerst wordt de fiets compleet standaard afgemonteerd, daarna wordt er per individuele order gekeken wat de specifieke wensen zijn. Pas daarna wordt een andere stuurnok dan standaard of een andere set wielen afgemonteerd. Volgens Canyon de meest efficiente werkwijze.Je fiets wordt op bestelling gebouwd. Dat kan natuurlijk via internet, maar je kunt ook even bellen. Een flink uit de kluiten gewassen callcenter behandeld je vragen zo snel mogelijk.Dan gaat de fiets in de doos, op weg naar jou.
Bij Canyon thuis
fietsredactie
25 april 2010
fietsredactie
25 april 2010