Wielen van FIR waren vroeger heel bekend. Tegenwoordig komen we ze, zeker in de Benelux, minder tegen. Bike-Offers gaat daar verandering in proberen te brengen door de handgemaakt Italiaanse weg- en mtb-wielen vanuit Nederland te gaan distribueren. Ze hebben er zelfs een aparte site voor gebouwd: fir-wielen.nl

Ruim 60 jaar

FIR (Fabbrica Italiana Ruote) heeft een mooie historie. Al in 1956 werd het merk opgericht door de Arrigoni broers in de provincie Bergamo. In het verleden pakte bijvoorbeeld Mario Cipollini veel podiumplekken op wielen van FIR. Het merk bouwde ook toen al wielen voor zowel de weg als offroad. Al in 1980 gebruikte FIR carbon in hun wielen, als een van de eerste fabrikanten. In ’87 won Stephen Roche zowel de Giro als de Tour met het merk. De laatste jaren was het wat stiller rondom FIR, maar daar is sinds Gilberto Parolin in 2013 het roer overnam langzaam verandering in gekomen.

Uitgebreide collectie

Nu heeft FIR een complete collectie wielen voor de racefiets en de mountainbike. Van aluminium instapmodellen tot highend carbon racewielen voor zowel velg- als schijfremmen. Hun brede mtb-wielen hebben de ‘hookless’ techniek die voor sterkere velgranden zorgt. Die techniek vind je bijvoorbeeld in de Fusion Lite 29er, een set wielen van 1550 gram, met een interne velgbreedte van 25mm, die tubeless ready zijn. Ze kosten 678 euro.

Voor op de weg is de collectie ook meer dan compleet. Een leuke wielset is bijvoorbeeld de 42mm hoge Superlite 12-16. Een setje hoge alu wielen van 1800 gram die in 3 verschillende kleuren te koop is voor 410 euro.

DeanEasy

Wellicht het meest opvallende product dat je op de site tegenkomt is DeanEASY. Een systeem dat er voor moet zorgen dat je met heel weinig druk in je offroad banden kunt rijden, zonder dat je band er af loopt. Het werkt heel ingenieus, met een soort van dubbel ventiel en een kleine binnenband die de velg beschermt, snakebite voorkomt en zorgt dat de buitenband extreem kan vervormen.

Lastig in woorden uit te leggen, onderstaand filmpje maakt eea een stuk duidelijker. Het systeem is niet goedkoop. Voor 220 euro kun je een wielset aanpassen.