Normaal zie je niet wat er onder je fiets gebeurt als je schakelt. Niet al te veel, als het goed is. Dat wil zeggen: de derailleurkabels schuiven wrijvingsloos heen en weer, waardoor je snel van binnen- naar buitenblad schakelt en van de ‘13’ naar de ‘16’ als je moet klimmen. Maar soms schakelt dat niet. Dat kan aan de kabelgeleider op de bracket liggen.
Bij veel klassieke stalen frames is een normale bracketpot aanwezig: rond, soms met een remmannetje achter het bracket en bij Italiaanse frames vaak voorzien van graveringen en wulps gevormde uiteinden waar de achtervorken, staande en schuine buis samenkomen. Op de foto: het gaatje met 4 mm schroefdraad voor de bracketgeleider en een extra gaatje voor de afvoer van binnengedrongen regenwater.
Nieuw zijn carbon en alu/carbon frames met een monobox-bracket. Daarbij zijn het bracket en een deel van de achtervork samengevoegd. Daardoor neemt de stijfheid en stabiliteit van het frame toe. Maar: de kabel van de voorderailleur moet door deze constructie wel een soort omleiding maken. Een monobox-bracket is altijd voorzien van een doorvoer voor de kabel. Maar dat wil niet zeggen dat dit geen problemen kan opleveren. Wan de meeste bracketgeleiders zijn vervaardigd voor gewone ronde brackets. Op de foto van links naar rechts de SM-SP17-M van Shimano, de geleider die te vinden is op Cannondale-fietsen en een stalen model van Campagnolo.
Kijk: de stalen Campagnolo-geleider past naadloos op een gewoon bracket. Altijd het schroefdraad invetten en een passend (inbus)boutje nemen (M4). Plaats tussen boutje en geleider een ringetje, waardoor de druk beter verdeeld wordt. En: eerst even passen en eventueel iets bijbuigen voordat je de geleider vastschroeft.
Bij oversized aluminium frames met een iets grotere bracketpot kun je het beste een kunststof model monteren. Deze zijn flexibel en beschadigen de lak niet. Natuurlijk ook hier eerst passen, schroefdraad invetten en vastdraaien. Niet loeivast, dan splijt je het kunststof of beschadig je het schroefdraad! Nog iets: als je de trapas monteert moet je het boutje uit het frame draaien. Anders krijg je a. de as er niet uit en b. beschadig je het huis van de as als je deze probeert te demonteren.
Dezelfde kunststof geleider kun je voor een monobox gebruiken: maar dan omgedraaid! Zo wordt de derailleurkabel voor de voorderailleur onder het bracket en met een mooie boog door het gaatje geleid. Je moet er voor waken dat de kabel NOOIT tegen het bracket aanschuurt: anders kan de kabel breken, wordt de lak beschadigd en ontstaan er groeven in het aluminium of carbon van je dure racer! Geen slecht idee is het om af en toe je fiets op de kop te zetten en de derailleurkabels van een spuitje olie of teflon te voorzien. Daardoor lopen de kabels lekkerder!