Een nieuw seizoen, een nieuw stel schoenen. Of schoenplaatjes! Je kunt naar de dealer voor dit klusje, je kunt ook zelf aan de slag. We hebben het hier niet over de precieze, ergonomisch juiste afstelling, wel over de meer praktische zaken als demonteren, markeren en invetten.
Voordat je ook maar iets doet, ga je de plaats van het oude schoenplaatje markeren. Dat doe je door met een markeerstift het schoenplaatje te omlijnen. Je kunt ook een mesje of schroevendraaier een lijn trekken, maar pas op voor te diepe krassen. Het nieuwe plaatje monteer je vanzelfsprekend ‘binnen de lijnen’.
Koop je nieuwe schoenen, meet dan eerst de positie van de oude schoenplaatjes op je oude schoenen op. Gebruik een schuifmaat om de afstand tussen voorkant plaatje en de neus van de schoen te bepalen – hier: 5,5 cm- en meet meteen de afstand van de plaatjes tot de zijkant van de schoen op.
Leuk, zo’n stijve carbon zool, maar wel superglad. Sommige merken, zoals Nike, leveren een op maat gemaakt ruw stukje schuurpapier bij de schoenen. Als dat niet het geval is: knip er zelf een uit schuurpapier. De gladde zijde lijm je aan het schoenplaatje, de ruwe kant op de zool.
Er zijn diverse lengtes en soorten schroeven die bij plaatjes en schoenzolen en adapters passen. Bij de Look-plaatjes worden schroeven met een platte kop en één snede geleverd, bij Shimano SDP-SL 4mm inbusbouten met een platte kop. De achtkantige inbus biedt meer houvast dan een normale schroef. Die inbusbouten passen ook op de Look-plaatjes! De boutjes mogen nooit buiten de plaatjes steken en gebruik niet te lange bouten. Die voel je tegen je voetzool drukken!
Op je nieuwe schoen monteer je het plaatje zoveel mogelijk op dezelfde positie als bij je oude sloffen: de afstand van het plaatje tot aan de neus was 5,5 cm en bij de nieuwe schoen ook. Dit kun je op deze manier doen als je geen problemen met de oude positie had en niet erg extreem kritisch bent over de plaats van de plaatjes. De plaatjes met speling, zoals het rode Look-plaatje, laten ook toe dat je voet snel de juiste positie op het pedaal vindt. Draai de schroeven van het plaatje aan en ga een stukje fietsen. De eerste indruk is de beste. Zo nodig corrigeer je. Kom je er helemaal niet uit, zoek dan een racespecialist met een meetsysteem. Het systeem van Bikefitting.com is een aanrader.