Daar sta je dan. In volle vaart is je stuur gebroken. Overkomt je dit en moet je, als de schaafwonden eenmaal zijn geheeld, een nieuw stuur monteren? Dit is niet zo’n moeilijke klus, maar er zijn wel een paar punten waar je op moet letten.

Vóórdat je het stuur demonteert, meet je de positiehoogte van de remhendels. Plaats de fiets op een vlakke ondergrond en houd een meetlint langs de hendels. Schrijf het aantal centimeters van de grond tot aan de hendels op. Zo kun je de hendels op dezelfde plaats monteren op het nieuwe stuur en voorkom je een veranderde houding.

Nadat je het stuurlint hebt losgemaakt, demonteer je de remhendels. Bij Shimano is de bout van de klemband bereikbaar via een gootje aan de buitenzijde van de hendel. Daar past precies een 5 millimeter inbussleutel in. Bij Campagnolo moet je het rubber van de hendel naar buiten duwen: de bout is gelokaliseerd aan de bovenzijde van het huis.

De remhendels schuif je naar beneden. Bij sturen met een ‘plat’ ergo-dynamisch tussenstukje is het handig om de hendels iets schuin te houden waardoor deze makkelijker naar beneden glijden. Gaat het stroef, draai dan de bout iets losser. Draai de bout NOOIT helemaal los. Want daarna moet je de bout weer op de klemband zien te krijgen en dat is lastig. De kabels kun je gewoon laten zitten.

Daarna het stuur demonteren en een nieuw exemplaar monteren. Monteer bij voorkeur stuur en pen van hetzelfde merk. Dan heb je in ieder geval recht op garantie mocht er iets misgaan. Wil je dit niet, let dan altijd op de juiste diameter van stuur en  stuurpen: 26,0, 31,6, 31,7 en 31,8 millimeter doorsnede. De licht ingevette boutjes zet je bij voorkeur vast met een momentsleutel. Elk merk hanteert andere aandraaimomenten (de kracht waarmee je iets vastzet): de M5-boutjes van de Deda Magic bijvoorbeeld mogen met 12Nm worden aangetrokken. Heb je geen momentsleutel, monteer dan het stuur en laat het checken bij de winkel waar je je spulletjes hebt gekocht. Een echte racespecialist heeft zeker een momentsleutel.

Monteer de remhendels. Draai ze niet TE vast; als je ze met je vlakke hand een klap geeft, moeten ze wegdraaien. Zo slaan ze bij een val naar binnen en blijven ze (meestal) heel. De kabel(s) leid je langs het stuur en plak je vast met tape. Bij Campagnolo is dit een grotere klus dan bij Shimano. Met twee kabels creëer je wel zelf een iets platter bovengedeelte, dat overeenkomt met dat van hypermoderne carbon sturen!


Het stuurlintje wikkel je vanaf het  stuureinde naar boven. Langs de remhendel een los stukje (even de rubbers opstropen), kruislings erlangs leiden, boven aan het stuur het uiteinde schuin afknippen en vast maken met een stuk tape. Klaar. Rijden maar.