Het voorkomen van een lekke band begint bij goed velglint. Er is het kunststof lintje en het katoenen ‘Velox’ lintje. Kunststof is iets dunner en beter bestand tegen het doordrukken van de spaakgaten. Katoen heeft als voordeel dat het wat ‘zachter’ is. Ideaal als je een latex binnenband monteert. De iets scherpere randen van een kunststof lintje kunnen een lek veroorzaken.
Er zijn twee soorten binnenbanden: de butyl (zwart) en de latex (groen). Latex is elastischer dan butyl waardoor de kans op (stoot)lekken afneemt. Nadeel: latex is iets poreus waardoor deze langzaam lucht verliest en omdat latex zo elastisch is wordt de binnenband ook volumineus waardoor die, eenmaal gebruikt, minder makkelijk in een band past.
Er zijn banden met vaste hieldraad – bijvoorbeeld de Continental GrandPrix S – en de ‘vouw’band – Continental GP 3000. Een vouwband is doorgaans 20 gram lichter, iets soepeler en € 10,- duurder. Let goed op de dat de maat van de binnenband overeenkomt met die van de buitenband. ‘Prop’ geen 25 mm binnenbandje in een 700X20C band. Doe je dat wel, dan merk je dat er genoeg ruimte is voor de binnenband, waardoor die snel klem komt te zitten tussen velg en hieldraad. Boem is het gevolg…
Opleggen: binnenbandje een tikje oppompen, ventiel in gat drukken, en langzaam de binnenband in de buitenband leggen. Vervolgens met je handen de buitenband over de velgrand drukken. Controleer of de binnenband helemaal in de buitenband ‘verdwijnt’. Het laatste stukje is het lastigst.
Gebruik kunststof bandenlichters. Nooit stalen of aluminium exemplaren: daarmee steek je de binnenband snel lek en maak je bramen op de velgrand. Bij de montage van de banden is er behoorlijk verschil in het gemak van opleggen: er zijn enkele ‘onmogelijke’ combinaties. Bijvoorbeeld een Campagnolo wiel of FIR Antara met een vouwband. Terwijl een wiel met Mavic Open Pro of CXP velg met dezelfde band nooit problemen oplevert. De ene fabrikant maakt zijn velgen iets groter dan de ander. Banden die al een keer zijn opgelegd worden in de regel iets ruimer waardoor het opleggen bij lekrijden makkelijker gaat.
Tot slot: twee hulpstukken. De kunststof SpeedLevel-bandenlichter maakt gebruik van een langere hefboom waardoor je ook hele lastige combi’s aan kunt. En de aloude Zefal HP4-pomp is dan wel zwaar (250 gram), maar geen enkele framepomp krijgt onderweg zoveel en zo makkelijk ‘lucht’ in een bandje als deze Zefal.