Een van de meest underestimated racemodellen van Trek is de 2000. De 1400 en 1500 staan bekend als de betaalbare aluminium racers met Shimano 105 of Ultegra –respektievelijk € 1359,- en € 1539,- terwijl de OCLV carbon serie –vanaf € 2500,- te boek staat als echte topmodellen. De € 1849,- kostende 2000 valt er net weer tussenin. Moeten we hem maar in de winkel laten staan of is de 2000 dan toch de moeite waard?

Tekst en foto’s: Menno Grootjans

Aluminium & Carbon

Hoofdmateriaal van de 2000 is aluminium. Trek noemt dit ZR9000 aluminium, een iets lichtere en sterkere uitvoering van de Alpha SL aluminium van de 1400 en 1500. De buizen zijn ‘heat treated’, voorzien van verschillende wanddiktes en oversized uitgevoerd. De staande en bovenbuis zijn rond en meten 35 mm Ø , de liggende buis is naar het bracket als de balhoofdbuis toe duidelijk geovaliseerd. De Ø bedraagt tussen de 47 en 54 mm. Het frame is deels ‘rally blue’ gespoten, deels voorzien van een blanke laklaag. De staande achtervork is van OCLV carbon en is in een wishbone vorm gegoten: de linker en de rechtervork vertakken zich net boven de achterrem. Het carbon gedeelte is verlijmd; bij de achterpatten valt nog op dat deze voorzien van oogjes voor de montage van spatborden of dragers.
 

1450 & 630 gram

Het gewicht: 1450 gram voor een 58 centimeter frame, 630 gram voor de voorvork. Trek geeft de zeven maten trouwens ook aan met S, M enz. Een 58 is dan een M. Frame en voorvork wegen dus samen bijna 2100 gram. De voorvork is een robuust ogende Bontrager Race, met carbon vorkpoten en aluminium balhoofdbuis. Verder heeft de 2000 een verwisselbare achterderailleurpat, een losse zadelpenklem en een losse klem voor de montage van de voorderailleur. Om maar met de vergelijking met de Alpha SL frames te maken: het gewicht van de 2000 is vrijwel hetzelfde, evenals de torsiestijfheid: 96 Nm/º. Ook de bracketstijfheid is met 35 Nm/º vrijwel gelijk. Wel hebben de 1400 en 1500 een gewone Bontrager carbon voorvork die een stukje minder stijf is in vergelijking met de 2000: 58 tegenover 93 bij de 2000. Nog een opvallend verschil is is de lengte van de balhoofdbuis: bij een Alpha SL maat 58 is deze slechts 15 centimeter, bij de 2000 in dezelfde maat 17 centimeter. Dat scheelt toch weer een spacer van 2 centimeter. En hoe minder spacers hoe beter!

Bontrager & Shimano

Van voor naar achteren: de 2000 is behangen met Bontrager-onderdelen. Oversized stuur en stuurpen, carbon zadelpen, Bontrager Race-zadel Bontrager Race Lite-banden en Bontrager Race-wielset. Wie de specificaties van de eerder genoemde 1500 naloopt ziet dat alle Bontrager onderdelen op de 2000 een stapje hoger, lichter en gewoonweg beter zijn. Met name de Race wielen met Zwitserse ‘Made by DT’ -naven wekken meer vertrouwen dan de Select-uitvoering met no name naven. De groep? Zouden we bijna vergeten. Shimano Ultegra 10-speed, naar keuze in een dubbel of triple uitvoering.

Plus

De 2000 in de maat 58 heeft een bovenbuis lengte van 57 centimeter, een wielbasis van 1001 centimeter, zitbuishoek van 72,7 º in combinatie met een balhoofdhoek van 73,1º, vorksprong van 45 en een naloop van 55 mm. Wij noemen dit een allround geometrie. De complete fiets weegt 8,4 kilo zonder pedalen. Gewoon lekker doorfietsen, desnoods doorrammen is echt geen probleem met de 2000. De 2000 laat zich ook gewillig in en uit een bocht sturen. De bottomline is dat de Trek 2000 een volbloed racefiets uit Amerika is. Het frame is netjes afgewerkt, het is stijf en licht, de geometrie is helemaal OK waardoor je nooit voor vervelende verrassingen komt te staan. Ook bij de onderdelen geen opmerkingen. Shimano Ultegra 10-speed is normaal in deze prijsklasse, de gekozen Bontrager delen zijn helemaal in orde.

Min

Eerst: de 2000 is de moeite waard als je op zoek bent naar een goede ‘USA’ racer en geen extra euro’s uit wil geven voor een full carbon Trek. De kleurstelling vinden wij wel erg braaf; als je de 2000 nou eens in het ‘chi red’ van de Madone 5.5 kon bestellen zou deze al minder saai overkomen. De € 300,- verschil met de 1500 zit hem wat ons betreft eerder in de beter onderdelen dan in de meetbare of voelbare technische ‘features’ van het frame. Enne…probeer bij aankoop een stel pedalen erbij te onderhandelen… Tot slot: de 2000 er ook in een speciale 2200 W(omen)S(pecific)D(esign)-uitvoering. Info: www.trekbikes.com.