Opvallende Belg.
Dit seizoen zijn er tientallen betaalbare carbon fietsen en frames op de markt verschenen. In FIETS nummer 6 van dit jaar kwamen er al zes aan bod en onderwerp van deze webtest is de Prorace Styx. De Styx is het topmodel van het Belgische Prorace, maar toch redelijk betaalbaar. € 1420,- Kost het frame inclusief voorvork, balhoofdstel, carbon zadelpen en carbon bidonhouder.

Tekst en foto’s: Menno Grootjans

De Vin

Het is geen muurbloempje, de Styx. Dat zie je zo. Het meest opvallend is de ‘vin’ in de staande buis. Diezelfde vin is ook te zien bij de Trek Madone en heeft tot bedoeling het frame een iets aerodynamischer karakter te geven. Of het werkelijk werkt?
Tja, het oogt in ieder geval mooi.
De oversized en geovaliseerde buizen dragen namen als ’Musseleye profile C7’ voor de boven- en onderbuis, ’Obllix profile C7 carbon’ voor de achtervork en een ‘monobox technology obllix profile’.
De Styx is een full carbon frame, alleen de ‘monobox bracket is van aluminium. De Styx weegt in een grote –XL- maat 1375 gram.

1725 gram

De voorvork is een Force 1, ook van Prorace. Gebogen vorkpoten, carbon balhoofdbuis en aluminium patten. De voorvork draait in een 1 1/8 inch Cane Creek balhoofdstel, geïntegreerd met de balhoofdbuis. Licht is de vork zeker: 350 gram slechts.
Daardoor weegt de frameset 1725 gram en dat is heel mooi voor een frameset van dit bedrag.
Als je framesets van minder dan 1500 gram wilt opbouwen, ben je al snel het dubbele kwijt.
Het gewicht van de Styx is vergelijkbaar met de in 2005 geïntroduceerde Prorace Viper, die in FIETS 2004/8 in een test aan de orde is gekomen.

Niet voor zware mannen!

De stijfheid dan. De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis – is 72,9 Nm/º, de bracketstijfheid 47,6 Nm/º en de voorvorkstijfheid 74,6 Nm/º. Deze waarden zijn in orde voor een licht carbon frame, maar zeker niet spectaculair.
Merken als Scott en Cube laten zien dat het mogelijk is om zowel een licht –rond de 1100 gram- als stijf – rond de 100 Nm/º te maken. De Styx is technisch gezien misschien niet de eerste keuze voor zwaardere, krachtige rijders. Maar val je niet in die categorie dan is de Styx helemaal in orde.
Prorace heeft ook andere modellen waar iedere rijder mee over weg kan. Rijden doet de Styx prima: de mix van een echte racegeometrie met een naloop van 50 mm, zitbuishoek van 73 º en een balhoofdhoek van 73,7º met het comfort van het carbon zorgen voor een aangenaam gevoel. Stap maar eens van je oversized alu racer op de Styx: een wereld van verschil!

PLus

Het is natuurlijk niet alleen het frame dat de rijeigenschappen en het comfort bepaalt, de onderdelen en wielen dragen uiteraard hun steentje bij.
Prorace biedt een complete Styx met Campagnolo Centaur, Prorace Compact-crankstel en Campagnolo Vento-wielset aan voor € 2399,-
Deze Styx is custom afgemonteerd met een Shimano Ultegra 9 speed-groep, DT Swiss RR 1450-wielset, carbon FSA-crankstel en FSA-stuur, Prorace-zadelpen, Ritchey-stuurpen en Look Keo-pedalen weegt de Styx slechts 7,8 kilogram.
Vooral de lichte DT Swiss RR 1450-wielset drukt het gewicht van de Styx; het voorwiel weegt slechts 680 gram, het achterwiel 790 gram. Dat is dus wel lichter dan een stel Mavic Ksyrium SL wielen

Min

Voor alles geldt: De Styx zit technisch goed in elkaar. Er is een standaard 27.2 mm zadelpen, de zadelpen-klem meet 31.8 mm en op de onderbuis zijn op een keurige plaats de STI-nokken geplaatst. De decals – ‘Passion for cycling’- zitten keurig onder de blanke lak. Wie op zoek is naar een goed full carbon frame heeft aan de Styx een prima keuze. Het is echter geen super-de luxe- frame, daarvoor is het gewicht voor een full carbon aan de hoge kant. De Styx is wel goed betaalbaar en valt net onder de categorie onder ‘super’. De Styx is niet uniek. Er zijn meer frames van hetzelfde gewicht, ‘looks’ en dezelfde prijsklasse.
Tot slot: het schroefdraad van het bracket van de Styx Italiaans (36 X 24 tpi) in plaats van BSA ( 1.370 X 24 tpi). Daar dien je wel rekening mee te houden bij de afmontage.