De Sinergy is gemaakt van Xtrolite-G7. Wat de precieze legering van de Xtrolite-G7 is niet geheel duidelijk. De buizenset, die als basis de 7000-serie heeft, is zo nieuw dat er nog maar weinig over bekend is. Enig speurwerk leverde informatie op dat merken als mountainbike merken Mongoose en Rock Machine dezelfde buizenset gebruiken voor ‘hardtails’. ‘Super aluminium’ noemt de fabrikant Astro dit. Astro is bij het grote publiek niet bekend, net als bijvoorbeeld Kinesis en A-Pro, maar deze firma’s leveren frames voor grote merken als Specialized, Bianchi en Raleigh. En Astro heeft machines in huis van het gerenommeerde Duitse EFBE –test instituut. De Sinergy heeft oversized en geovaliseerde buizen. De bovenbuis meet maximaal 40 mm Ø en is in verticale richting geovaliseerd, de onderbuis is maximaal 50 mm Ø, waarbij de ‘klavertje 4’-vorm van de buis bij het bracket opvalt. De staande buis is rond en 32 mm Ø. De lasnaden zijn deels weggewerkt. De bovenbuis loopt naar achteren af. De achtervork is laag aangezet bij de zadelpen, de rechterachterpat is verwisselbaar, de voorderailleur zit met een losse klem om de staande buis. De carbon voorvork heeft zowel carbon vorkpoten als balhoofdbuis. Het balhoofdstel is van FSA en geïntegreerd met het frame. De nokjes voor de derailleurkabels zijn aan de onderbuis gelast.
De Sinergy is licht: een ‘48’ er –zie de testfiets- weegt zonder lak iets meer dan 1100 gram (tel maar zo’n 50 gram erbij voor de lak). De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis- is 85 Nm/º, de bracketstijfheid 52 Nm/º. De voorvork hebben we niet kunnen meten. Deze waarden zijn uitstekend, zeker als je het lage gewicht in ogenschouw neemt. Daarmee is het een prima basis om een lichtgewicht fietsje te bouwen zonder dat je daarvoor een extra lening hoeft af te sluiten. Want: slechts € 399, – kost een frameset. Kijk je even wat er op de markt is qua lichte aluminium en carbon frames dan is er volgens ons geen frame dat voor dit bedrag zo weinig grammen ‘levert’. En voor precies € 1000,- méér staat hier de complete 7,8 kilo wegende testfiets met Shimano Ultegra 10-speed groep, Xero XR1 wielset, Pro PLT stuur, stuurpen en zadelpen, Michelin Pro 2 Light banden en San Marco Aspide zadel.
Als je de Limburgse heuvels intrekt lijkt het in eerste instantie alsof je op een nieuwe aluminium Giant TCR rijdt! Hij is licht, vinnig en redelijk kort gebouwd. Deze Sinergy heeft een bovenbuis van 53,5 cm, wielbasis van 97 centimeter, zithoek van 74,5º en balhoofdhoek van 73º en een vorksprong 43 mm. Het is een echte aluminium racefiets: hij reageert zeer goed op elke trapbeweging. De Xero XR1 wielset is een goede keuze voor wie zelf niet al teveel weegt, want super stijf voelen de wielen niet aan. Maar daardoor wordt de sensatie des te groter en neemt de kans op een nieuw PR op de Cauberg toe….
Licht, betaalbaar en voldoende stijf. De Sinergy is een aluminium racefiets zonder poespas, mooi gebouwd en keurig afgemonteerd. Daardoor kan de Sinergy de strijd prima aan met modellen van Duitse prijsvechters als Cube, Stevens en Red Bull. Want dat zijn de beoogde concurrenten van deze fiets. Ook mooi: voor €1799,- is de Sinergy er ook in een ‘pro uitvoering met een Dura-Ace 10-speed groep. En er is ook een MTB uitvoering van de Sinergy.
De Sinergy is alleen te koop bij Salden. De Sinergy is te koop in één kleur: zwart en dan zeer ‘decent’ met alléén de merknaam op de onderbuis. Reden: toen de frames bestelden werden was de naam ‘Sinergy’ nog niet bekend en om de prijs te drukken is er een kleur. De Sinergy is er in vijf maten waarvan een ‘57’ de grootste is. Als je wilt ‘showen’ op de fiets moet je het toch echt hebben van je kwaliteiten als fietser, want de zwarte kleur is erg ‘undercover’. Daarnaast: voor wie wat zwaarder is –zeg meer dan 85 kilo- kan beter voor een stevigere wielset keizen. Info via www.salden.nl