Nederland wordt langzaam omgetoverd in een ‘kennisland’. Denken, bedenken, designen, piekeren, vergaderen, overleggen -en het echte werk lekker uit besteden. En tegelijkertijd is de aloude ‘ambachtsschool’ weer in opkomst, weliswaar in een nieuw jasje, maar toch… wellicht wordt er weer gewoon ‘ouwerwets’ gewerkt binnen enkele jaren. En dan komen de fietsen weer gewoon uit Nederland in plaats van het verre oosten…

Tekst en foto’s: Menno Grootjans

Sinds 1983

Ondertussen werkt Herman Braun in Spijkenisse ‘lekker’ door. Braun begon zijn bedrijf in 1983. ‘Daarvoor was Herman al zeer goed ingevoerd in de wielerwereld’, zo lezen we op de website. Als aspirant begonnen bij PRC Delta in 1969 , daarna tot 1972 als nieuweling gefietst. In 1972 begonnen bij de befaamde  wielerploeg van Kees Pellenaars als mecanicien, met gelijk als 16-jarige de Ronde van Spanje.  Ook nog als mecanicien bij de militaire wielerploeg voor 3 jaar met als hoogtepunt de W.K. in Italië. Daarna stapte Herman in1977 over naar de Gazelle wielerploeg tot 1985, met de aankomende talenten als Jean Paul van Poppel en Eric Breukink. Na 1985 is hij zijn zaak verder uit gaan bouwen. 

Gaatjes!

Hij maakt dus al meer dan twintig jaar zijn eigen frames, bouwt ze op en verkoopt ze aan de clientèle. En bedenkt tussendoor van alles. Een van zijn nieuwste creaties is de Diamant. Op het eerste gezicht is het niet echt een bijzonder frame. Op het feit na dat het van staal is. Van Italiaans 16.5 Dedacciai. 

Stroom!

Tig gelast, met oversized en geovaliseerde, driehoekige buizen, vierkante liggende achtervork en met een doorgetrokken balhoofdbuis. Het frame op de foto heeft een staande buis van 58,5 centimeter, een bovenbuis van 56,5 centimeter de lengte van de balhoofdbuis is 17,5 centimeter. En die balhoofdbuis is een zogenaamde ‘O.S.Ballhead-tube’. Oversized dus! We hebben zo’n dik balhoofd al wel eens eerder gezien bij ondermeer Pegoretti. Meteen het gewicht vermelden: tussen de 1800 en 1900 gram voor het frame, afhankelijk van de maat (de Diamant is er alle maten trouwens). De torsiestijfheid 100 Nm/°. Lekker hoog! De voorvork: standaard wordt er een 340 gram lichte full carbon Deda Black Wave meegeleverd. Maar wat maakt deze 7, 9 kilo wegende Diamant echt bijzonder? Dat het frame gemaakt is voor de Di2 groep van Shimano.

Weggewerkt

Het grote voordeel van zelf bouwen –en dus niet uit besteden- is dat je zelf met oplossingen kunt komen. Moet komen. Want Herman wilde de batterij zo veel mogelijk uit het zicht hebben. En daartoe is de rechterachtervork voorzien van schroefdraad om zo het huis te kunnen monteren. De stroomdraden komen vanaf de hendels op het stuur samen bij de stuurpen en verdwijnen in de bovenbuis en lopen met een bochtje via de staande buis naar het bracket. Een gaatje voor de stroomdraad van de voorderailleur en een gaatje vlak bij de rechterachterpat voor de achterderailleur. Bijzonder smaakvol gedaan! Bang voor slecht weer hoef je niet te zijn: de elektronica is goed getest en, hoewel de batterij wel erg dicht ‘bij de straat’ hangt, moet dit volgens ons geen probleem zijn. Alleen moet je niet gaan rijden als er net gestrooid is.

Uniek

We zouden het bijna vergeten: de Diamant rijdt super strak. De mix van oversized staal, de Dura-ace wielen met de soepele Veloflex banden maken het tot een echt lekker karretje. En het probleem van het schakelen is dat als je er eenmaal aan gewend bent je maar moeilijk weer terug naar ‘af’  gaat. Een Di2 frame kost € 2495,- compleet zoals die hier staat ruim € 8300,-. Maar dan heb je ook wel een uniek exemplaar, de enige is zijn soort! Info via www.herman-braun.nl
,