De ‘SL’ bestond al, maar voor 2010 is dit model van Bianchi voorzien van een compleet nieuw frame. Met doorgetrokken staande buis -Integrated Aero Seat Post.  De fiets van Ricardo Ricco, de spijtoptant die bezig is met zijn nieuwe carriere….6,3 kilo weegt deze Bianchi!

Tekst en foto’s Menno Grootjans

HOC

De 928 valt in de HOC categorie ( ‘buiten’ catagorie) bij Bianchi: echte 100 % raceframes. Uiteraard is de 928 van carbon: een nieuw HM carbon ‘Wrinkle Free’ monocoque  frame met Nano ’technologie’ en een speciale lay-up van diverse materialen zoals carbon en kevlar. De voorvork is ook geheel nieuw voor 2010! Volgens opgave weegt het 55 centimeter frame rond de 1005 gram, de voorvork 300 gram. Op onze weegschaal kwam dit ook naar voren!

Doorgetrokken

Niet te zien in de Protour, maar wel in de wat kleinere koersen: het Italianse Team Ceramica Flaminia koerst dit jaar op de 928 SL. Deze mannen rijden met ondermeer Shimano en FSA, hier staat de 928 Carbon SL met Campagnolo Super Record 11-speed, Ultra-Torque Carbon 39/53,  Campagnolo Super Record 11-speed UD Titanium 12/25, Fulcrum Racing Light XLR Carbon wielset, Vittoria Diamante Pro LIGHT 23 mm banden,  Fsa OS-99 en Fsa K-Force Compact stuur en een Fizik Antares zadel. Te koop in 50-53-55-57-59-61 cm.

6300 gram

De torsiestijfheid is met 93 Nm/ helemaal in orde, de bracketstijfheid noteert 39, de voorvork 91. Goed voor de profs, goed voor ons! Al zal een ‘oversized’ rijder misschien net wat onder zich willen ‘voelen’…

53/39

Gaan wil de Bianchi zeker wel. Door het lage gewicht en de prima afmontage heb je maar weinig wensen over. Het is wel een echte koersfiets; heel veel comfort voel je niet. Dit ligt voor een groot deel aan de doorgetrokken staande buis en het vlakke Antares zadel. De zadelpen kun je ‘inkorten’ door er de zaag erin te zetten en de FSA ‘zadelpenverlenger’ – is geen Nederlands woord, maar we bedoelen dat ‘ding’ aan de bovenkant van de staande pen- er weer in te schroeven. Wel raden we je aan om het afzagen aan een vakman over te laten… Die kan precies opmeten hoe hoog je wilt zitten. Wel zo veilig.

Remmen!

Remmen!…dat kan, maar is geen onverdeeld genoegen…met de carbon remranden van de Fulcrum wielen. Maar ach, het past wel helemaal in het plaatje van deze fiets. Zo’n Bianchi koop je eigenlijk of a. voor je lol omdat je hem zo mooi vindt of b. omdat je de Giro wilt winnen. De prijs is rond de 10.000 euro. Heel veel andere Bianchi’s in deze uitvoering zul je dan ook niet tegenkomen ‘su la strada’. Het frame kost los rond de 2500 euro. Kijk, dat valt dan weer mee. Ook belangrijk: ook in 2011 blijft de 928 Carbon SL in het programma, naast de nieuwe Oltre en Sempre. Info via www.bianchi.nl