Staal. Daarvan is de Kapu gemaakt. Italiaanse Deda SAT 14 staal, chroommolybdeeen, butted. De licht oversized buizen zijn keurig met lugs verbonden. Mooie lugs. ‘Toen’ heel normaal, nu bijna een bijzonderheid! De doorsnee van de staande en bovenbuis is 29 mm, de onderbuis 32 mee. Het gewicht is 1980 gram -tenminste voor een maat 58. De Kapu is er trouwens in de maten 49 cm, 53 cm, 56 cm, 58 cm en 61cm. De Kapu is uitgerust met oogjes en nokjes voor de montage van spatbordjes en/of een bagagedrager. Je hebt dan ook een rem met een lange hoef nodig! Dat was even zoeken: Shimano heeft ze, Miche ook, maar deze achterrem is een Van Nicholas model. Die doet zijn werk naar behoren. En de voorderailleur heeft een 28,6 mm klem nodig. Die zijn ook niet een, twee, drie te vinden, maar Shimano levert opvulstukjes voor achter een 32 mm klem. En dan past die wel… De Kapu is zeker geen ‘hardcore’ racer, maar eerder een voor diegenen die een moderne klassieker zoekt…
Hoe rijdt dat nou? Eigenlijk verwijzen me maar meteen naar een eerdere webtest uit 2006 van de Koga GentsRacer. We citeren: ‘ondanks het redelijk lage gewicht voelt de GentsRacer in het begin wat sloom aan. Het is net alsof je hard moet weken dan op een lichte fiets. Eenmaal gewend gooi je net zo makkelijk met deze Koga als met een ‘full carbon’ racer. Al zal die zeker in bergachtige omgeving en tijdens acceleraties net wat sneller reageren’. Dat gaat ook op voor deze Kapu. Het opbouwen van zo’n racer is leuk, het fietsen zeker ook. Al moet je de Kapu zeker niet vergelijken met pakweg een Red Bull SL, Trek Madone of Specialized Tarmac. Maar koersjes rijden? Lange tochten? Gewoon lekker fietsen zonder je druk te maken over slecht schakelen, sponsig remmen of te weinig versnellingen? Dan is zo’n Kapu een mooi alternatief. Niet super stijf of stabiel, maar zeker wel aan goede kant van de ‘weeg’schaal. De prijs is met bijna 900 euro ( frame en voorvork) best redelijk -en zeker een stuk goedkoper dan menig carbon model. Maar ook weer ‘duurder’ dan een oude, nog te restaureren stalen AA of Peloton. En zoals al gesteld: al het moderne spul past gewoon! Val je er voor? Kopen dan!
De Kapu kwam overigens al eerder kort ‘aan bod’ in FIETS 4( Volle Bak, hebben). Info via www.konaworld.com
Tots slot: dit is de gerestaureerde Presto van Jacob!