Hoe klassiek wil je het hebben? Je kunt een derdehandsje opkopen via Markplaats, op knappen en er -wellicht achter komen dat je toch niet alle benodigde onderdelen bij elkaar weet te scharrelen.. Of je koopt een nieuw, retro dan wel vintage stalen frame en je gaat meteen aan de slag. Zonder dat je naar de spuiter of verchroomder moet. En waar je gewoon een 10-speed groepje ‘aan’ kunt hangen. Want hoe ‘retro’ ook, gefietst moet er wel worden! Introducing de Kona Kapu. Uit de US of A.

Tekst en foto’s Menno Grootjans

Met lugs -uiteraard

Eerst wat achtergrond info voor jou over de Kapu van de Nederlandse eigenaar/ oprichter van KONA bikes……  ‘ik  ( dit is de importeur Tom Eijssen) heb zojuist de foto naar hem gemaild en kreeg onderstaand bericht terug..

‘I hope Fiets likes the Kapu. The ride is a little  on the old-fashioned side. Perhaps they already know that Kapu means keep out/forbidden in Hawaii. I’ve been riding my orange Haole on the dry days. It’s a rocket! Unfortunately not much warm weather yet. I’ve also put my old Presto back together again.  This frame was built for me at the Presto shop in 1976’.

Jacob heeft in 1988 KONA opgericht samen met Dan. Jacob/ Jake (Jake the Snake) is in stadskanaal geboren en naar Canada gemigreerd met zijn ouders. Hij heeft nog steeds een dubbel paspoort en ze zitten in oranje outfit iedere wedstrijd voor de tv!’

 

 

Met oogjes -natuurlijk

Staal. Daarvan is de Kapu gemaakt. Italiaanse Deda SAT 14 staal, chroommolybdeeen, butted. De licht oversized buizen zijn keurig met lugs verbonden. Mooie lugs. ‘Toen’ heel normaal, nu bijna een bijzonderheid! De doorsnee van de staande en bovenbuis is 29 mm, de onderbuis 32 mee. Het gewicht is 1980 gram -tenminste voor een maat 58. De Kapu is er trouwens in de maten 49 cm, 53 cm, 56 cm, 58 cm en 61cm.  De Kapu is uitgerust met oogjes en nokjes voor de montage van spatbordjes en/of een bagagedrager. Je hebt dan ook een rem met een lange hoef nodig! Dat was even zoeken: Shimano heeft ze, Miche ook, maar deze achterrem is een Van Nicholas model. Die doet zijn werk naar behoren. En de voorderailleur heeft een 28,6 mm klem nodig. Die zijn ook niet een, twee, drie te vinden, maar Shimano levert opvulstukjes voor achter een 32 mm klem. En dan past die wel… De Kapu is zeker geen ‘hardcore’ racer, maar eerder een voor diegenen die een moderne klassieker zoekt…

Lange wielbasis -logisch

De vork is een Kona ‘Retro Lugged’, 1 1/8" inch en met een gewicht van 980 gram. Oei. Dat is net te zwaar voor als je racefiets zoekt… Daarom heeft deze fiets een carbon model van ruim 500 gram. Zo compleet met een mix van Amerikaanse SRAM delen, Ritchey wielen, stuurpen en stuur, Campagnolo titanium zadelpen, Continental banden, KMC ketting en Fizik Arione zadel 8,5 kilo. De balhoofdhoek van een maat 58 meet 72,8 º, de zitbuishoek 71,5 º, de wielbasis is 1019 millimeter, de vorksprong 43 en de naloop 64. De torsiestijfheid is redelijk: 82 Nm/º. 
 

Lange hoef -hoort erbij

Hoe rijdt dat nou? Eigenlijk verwijzen me maar meteen naar een eerdere webtest uit 2006 van de Koga GentsRacer. We citeren: ‘ondanks het redelijk lage gewicht voelt de GentsRacer in het begin wat sloom aan. Het is net alsof je hard moet weken dan op een lichte fiets. Eenmaal gewend gooi je net zo makkelijk met deze Koga als met een ‘full carbon’ racer. Al zal die zeker in bergachtige omgeving en tijdens acceleraties net wat sneller reageren’. Dat gaat ook op voor deze Kapu. Het opbouwen van zo’n racer is leuk, het fietsen zeker ook. Al moet je de Kapu zeker niet vergelijken met pakweg een Red Bull SL, Trek Madone of Specialized Tarmac. Maar koersjes rijden? Lange tochten? Gewoon lekker fietsen zonder je druk te maken over slecht schakelen, sponsig remmen of te weinig versnellingen? Dan is zo’n Kapu een mooi alternatief. Niet super stijf of stabiel, maar zeker wel aan goede kant van de ‘weeg’schaal. De prijs is met bijna 900 euro ( frame en voorvork) best redelijk -en zeker een stuk goedkoper dan menig carbon model. Maar ook weer ‘duurder’ dan een oude, nog te restaureren stalen AA of Peloton. En zoals al gesteld: al het moderne spul past gewoon! Val je er voor? Kopen dan!

Inspiratie -vanuit Amsterdam

De Kapu kwam overigens al eerder kort ‘aan bod’ in FIETS 4( Volle Bak, hebben). Info via www.konaworld.com

Tots slot: dit is de gerestaureerde Presto van Jacob!