Hydrofoob?
De oplossing? Een hydrofobe coating! Daarmee maak je jouw fiets water- en vuilafstotend. Het werkt als een waxlaag, maar blijft veel langer zitten. Het zorgt er niet alleen voor dat vuil niet kan hechten, maar ook dat je lak langer goed blijft. Eigenaar Ron Lute komt uit de auto-industrie. Daar werkte hij al jaren met middelen om autolak te onderhouden en beschermen. Als fervent fietser bedacht hij dat die mooie coatings ook best wel eens geschikt zouden konden zijn voor zijn eigen fietsen. Het bleek goed te werken en zo ontstond zijn bedrijf, Proteam Bicycle Care. Ron liet een speciale coating maken die heel dun op de lak van je fiets en alle onderdelen (behalve de ketting) gaat en daar in en op de poriën van de lak kruipt. Het is een vloeistof op basis van siliciumdioxide. Een beproefd recept om materialen waterafstotend te krijgen. De contacthoek die het water met het oppervlak maakt verandert, waardoor water er op blijft liggen als druppels en er snel afglijdt. Mocht je zin hebben om wat te Googlen naar de techniek hierachter, het gaat om beading en sheeting eigenschappen. Een hightech middeltje dat heel lowtech opgebracht kan worden. Want met een paar druppels op een wattenschijfje wrijf je de coating zo op je fiets. Een flesje van slechts 15 ml is genoeg voor een complete fiets….inclusief de wielen!
Eerst ontvetten
Hoe dan?

- Fiets heel goed schoonmaken
- Ontvetten
- Coating opbrengen
- Uitpoetsen
- Lagen drogen (eventueel met infrarood lamp)
- Meer fietsen en minder poetsen
- Een paar druppels voor een buis
- Opbrengen met een wattenschijfje
- Drogen kan met warme lamp, maar ook gewoon met 12 uur geduld.
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Praktijk
Dan de praktijk. De Merida kwam net uit de showroom. Die was dus al lekker schoon. Ron doet wat folie over de ketting zodat je niet per ongeluk tijdens het poetsen vet van de ketting op het frame doet en ontvet vervolgens de complete fiets. Daarna wordt met de airbrush gelijkmatig een heel dun laagje coating opgebracht. Ook op alle onderdelen. Stuur, stuurpen, zadelpen, naven, spaken, velgen, niets wordt overgeslagen. De coating wordt daarna uitgewreven met een doek en moet minimaal 12 uur drogen. En je mag hem na behandeling de eerste 72 uur niet wassen. De matte lak bleef prachtig mat. De glanzende lak op mijn eigen fiets voelde na de behandeling gladder aan. Wat gelijk opvalt is dat water nu als pareltjes op de lak zit, alsof de fiets net in de wax is gezet. Na een hele smerige rit in natte pekelresten zette ik de tuinslang op standje sloom op de fiets en het vuil spoelde er echt vanaf alsof het bang voor me was. Ook in die vervelende hoekjes achter het bracket blijft niets achter. Ik heb gezien hoe weinig coating er gebruikt wordt en ben verbaasd over hoe goed het werkt.
De expert doet t met airbrush