Als Julien Absalon blij wordt van deze bike, dan zal ook ik vast niets te klagen hebben, denk ik bij het zien van deze fiets. De Teamelite 01 is hét hardtail crosscountry-wapen van BMC en geschikt voor hardcore wedstrijdgebruik en rappe toertochten.

De fiets heeft een carbon frame en valt vooral op door zijn hoekige vormen en moderne design. In de achtervork zit een rubber demper verwerkt, die in drie verschillende hardheden verkrijgbaar is. Deze demper, genaamd Micro Travel Technology, moet met 15 millimeter veerweg voor net dat beetje extra comfort zorgen zonder verlies van energie. In de praktijk voel je zeker terug dat het frame achter je een beetje vervormt. Ongeveer vergelijkbaar met wat een lichte carbon zadelpen doet.

Lichtgewicht

Wat veel meer opvalt, is het strakke stuurgedrag en geringe gewicht van de fiets. Het frame heeft een moderne geometrie, wat inhoudt dat de bovenbuis relatief lang is en de balhoofdhoek lui. De lengte van de bovenbuis wordt gecompenseerd met een kortere stuurpen. Dit heeft voor het sturen alleen maar voordelen. Een foutje wordt minder snel afgestraft en het nemen van singletracks gaat razendsnel.

 

➊ Vering is een groot woord bij deze 15 millimeter demper.

De Three-uitvoering die we hebben getest heeft een volledige Shimano XT-groep inclusief remmen en cassette, maar zonder voorderailleur. Geen probleem, want met de 11-46 cassette zijn de schakelmogelijkheden meer dan voldoende. Het frame is wel voorbereid om later eventueel een voorderailleur te kunnen monteren. Er is ook interne kabelgeleiding voor een dropper post.

Wat direct opvalt , is het strakke stuurgedrag en het geringe gewicht van de fiets

 

➋ De nieuwe Grip demper geüpdate lock-out.

Met de gemonteerde Fox 32 SC-vork met nieuwe gripdemper en geüpdate lockout kan weinig misgaan. Wanneer je de vork blokkeert, is deze ook echt volledig uit, en met de nieuwe hendel die op de plaats van de linkershifter zit gemonteerd, kun je deze erg fijn en makkelijk bedienen. Op ongeveer 10 kilometer afstand van het BMC hoofdkwartier in Grenchen is DT Swiss gevestigd. Het is daarom niet zo gek dat er in deze BMC een Spline ONE-wielset gemonteerd is. Deze lichte, onderhoudsvrije wielset bepaalt mede door de erg fijn rijdende Vittoria Barzo-banden het rijgedrag van de fiets. En dat is echt dik in orde!

 

➌ Een chaincatcher moet het dure frame beschermen tegen krassen.

A Volledig XT: degelijk en betrouwbaar.
B Wel Boost voor, achter niet.
C Hoekige buizen. Mooi design én stijfheid gecombineerd.