Chinarello, direct bestellen in het Verre Oosten I
fietsredactie
14 juni 2011
Het internet heeft de wereld geopend. Niet langer zijn consumenten aangewezen op lokale winkelier om de hoek voor hun spullen. Ze kunnen ze zelf halen, direct bij de bron. Dat geldt niet alleen voor boeken, elektronica of cd’s, maar ook voor fietsartikelen. Frames, wielen, zadels en nog veel meer kun je tegenwoordig direct in China kopen. Voor een aantrekkelijke prijs. Maar schiet je daar wat mee op? Een speurtocht in diverse afleveringen. Deel 1: op zoek naar de leverancier.Een ‘projectje’ maken, of een fiets voor een lage prijs. Dat zijn de voornaamste overwegingen om direct in China een frame of onderdelen te kopen. Je koopt immers voor een luttele 450 dollar een compleet vol carbon frame met vork, dat je naar eigen inzicht kunt (laten) spuiten of bestickeren. Zo heb je een unieke fiets, geen dertien in een dozijn.Maar bij wie? Bij welke leverancier weet je dat je geld niet in een Chinese zak verdwijnt zonder dat er iets voor terugkomt? De eerste logische stap is een blik werpen op het forum op Fiets.nl. Daar is in vijf maanden tijd in het Grote China Topic een enorme bak aan kennis beschikbaar gekomen. Fiets, als onafhankelijke partij, ging daarop op onderzoek uit.Heel veel Chinese leveranciers worden daar genoemd. Het productgamma is echter beperkt. Alle leveranciers kunnen je ongeveer dezelfde frames en wielen leveren. Dat komt omdat het allemaal kleine bedrijfjes zijn, die gezamenlijk direct bij de fabriek kopen. Je begrijpt dat zo’n fabriek met 10.000 frames per maand niet de moeite neemt om een enkel frame te verkopen, dus zitten die kleine bedrijfjes ertussen.Het kopen is vooral nu interessant, omdat de dollar heel gunstig staat ten opzichte van de euro. Je rekent de spullen en verzending af in dollars.De maatvoering van de frames is gebaseerd op hoogte zadelpenbuis CT. Daar heb je niet zo veel aan. Belangrijker is de lengte bovenbuis en lengte balhoofdbuis. Om daar achter te komen moet je de geometrie weten en dus is contact met de leveranciers noodzakelijk. Ook om achter de prijzen te komen trouwens, want slechts een enkeling zet de prijzen online.Daarom stuurden we een aantal leveranciers e-mails met vragen over de geometrie en de prijzen. Dat schift ook meteen op betrouwbaarheid: wie antwoordt en hoe snel? Van alle e-mails worden er maar vier beantwoord: de mails aan Hongfu, Dengfu, Yishunbike en Miracle. O ja, ze worden beantwoord door Tony of Jenny, maar dat zijn echt geen Engelsen, hoor. Chinezen die in de internationale handel werken, nemen er vaak een Engelse voornaam bij.Het contact met de genoemde bedrijven kun je gerust soepel noemen. Mails worden in redelijke termijn beantwoord. Er is natuurlijk wel een tijdverschil en een taalbarriere, maar we komen er uit. Reken maar dat we hebben gezeurd om tekeningen en dergelijke. Op alle vragen kregen we antwoord. Helaas kunnen we bij het bestellen door het Chinese Engels niet duidelijk maken welk, vast ingewikkeld, spuitwerk we willen, dus laten we dat achterwege. Jammer, want dat spuiten kost maar 50 dollar.Op basis van wat er in het topic wordt genoemd, kiezen we twee populaire frames in twee maten: de FM015 ISP in 54 en de FM028 ISP in een grote maat 58. We bestellen deze bij Dengfu. Bij Hongfu bestellen we een nieuw type frame, de FM039, met alle kabels binnendoor. Yishun levert deze frames ook, maar bij hem bestellen we wielen: 50mm tubewielen met witte naven en spaken. Gaan ze ook binnenkomen? Volgende keer meer.
fietsredactie
14 juni 2011
Gerelateerd nieuws