Giant heeft naast hardcore racefietsen als de TCR en de Propel ook performance racers gemaakt. De Giant Contend 1 valt in het instapsegment. Een prima eerste fiets voor als je wilt beginnen met wielrennen.
Die performance racers droegen namen als OCR (2002), Alliance (2006), Defy (2010) en sinds 2016 de Contend. ‘Prestaties voor iedereen’ kopt Giant. Er zijn drie modellen in aluminium: de 3, 2 en deze 1. Aluxx aluminium frame met flink aflopende bovenbuis, oversized en geovaliseerd, carbon voorvork met alu balhoofdbuis en een vrolijke vormgeving. Diepzwart met grijs en Hollands oranje. Alle onderdelen passen er prima bij.
11/32 achter
Basic instapper
De afwerking is zeer verzorgd. Samen met het eigen Giant-zadel en de wielen met 25 millimeter banden vang je ongeveer alles op wat je onderweg tegenkomt! Een ideale toerfiets dus. Duiken we nog even in de machine kamer, dan zien we geen Tiagra maar Sora. Dat is een
basic racegroep van Shimano, geënt op de Tiagra-onderdelen. Tot twee jaar terug hadden Sora STI-remhendels de derailleurkabels nog met een boogje buitenlangs lopen, sinds dit jaar heeft ook Sora intern langs het stuur lopende derailleur- en remkabels. De shifters hebben dezelfde
look & feel als die van Tiagra, de derailleurs en het crankstel lijken ook broertjes. Wel heeft Sora een tandje minder: 9-speed achter. Bij deze Contend 1 betekent dat dat de 11/32 in het midden bereik (18/21/24) net een andere verhouding heeft dan bij de 10-speed (18/20/22/25). Merk je dat? Wij denken van niet. Wij zouden waarschijnlijk hier vooral 50 voor en dan achter 18 of 16 schakelen.
Laag aangezette achtervork
Rustig schakelen
Overigens: je merkt wel duidelijk verschil tussen Sora en Tiagra; gaat Tiagra veelal richting Shimano 105 qua op- en afschakelen, Sora heeft wat meer tijd nodig. Er zit gewoon meer vertraging in; schakelen doet het zeker wel en je hoeft ook niet door te drukken. De ketting springt echt wel op het volgende kransje en ook het schakelen tussen de 34 en 50 voor gaat gewoon goed. Prima, alles werkt, de fiets loopt mooi en je kunt er uitstekend je eerste twee, drie seizoenen op volmaken. Voor 849 euro ben je klaar. Daarna kun je altijd nog kijken of je hogerop wilt!
De Sora shifter lijkt als twee druppels water op de Tiagra.
A Hydroformed Aluxx
B GS Sora-achterderailleur
C Tektro-remmen