Door weer en wind

Eind juni 2009 konden we de nieuwe Ultegra 6700 groep van Shimano al proberen. Volop in de zon, in de Franse Alpen. Daarna volgden maanden met nog meer zon, maar ook met regen, modder, pekel en sneeuw. Eens kijken wat we een klein jaar later vonden van de 6700 groep en dan met name de shifters, derailleurs en ketting met cassette. Zeker omdat deze delen dit voorjaar op ontelbare fietsen te vinden is.

Tekst: Menno Grootjans / Foto’s: Edwin Haan, Menno Grootjans

De Dura-Ace 7900-groep diende als voorbeeld van de 6700: shifters met weggewerkte versnellingskabels, crankstel met hol buitenblad, Dual-Pivot-remmen en een nieuwe ketting. De grootste vernieuwing in de Ultegra 6700-groep zijn uiteraard de shifters met mooie composiet remgrepen. De shifters zijn voorzien een nieuwe techniek, waardoor de versnellingskabel via –naar keuze- twee ‘routings’ onder het stuurlint kan worden gemonteerd. De Dual Controls zijn compatible met andere 10-speedonderdelen van Shimano, op de voorderailleur van de DA 7900 na: deze kent geen trimfunctie. De afwerking van de groep komt in de buurt van de 7900 – en de XTR-groep: iets minder glanzend wellicht, maar met een zeer sterk hightech uiterlijk. Er zijn twee type achterderailleurs: SS (korte kooi) en GS (medium kooi). De eerste is te gebruiken met een 50/34 Compact Hollowtech II-crankstel en met een gewone dubbel, de tweede met een triple crankstel. De cassette is er in vijf combi’s, waaronder 11-28. In FIETS 8 van 2009 schreven we ondermeer: ‘Was Ultegra SL al goed, de 6700 is gewoonweg beter. Vooral het schakelen staat op een hoger niveau dan bij de oude groep’.

Shfters
Met de shifters zijn tweeduizend kilometer in vaak erbarmelijke omstandigheden weggetrapt. Technisch gezien: ondanks de ‘open’ bouw van de shifters en het zichtbare vuil op de veren geen slag verkeerd. Zowel het op- als afschakelen gaat als tierelier. In vergelijking met de SL, waar de kabels buitenlangs lopen, moet je iets meer kracht zetten bij het opschakelen. Maar het is qua gevoel wel weer een stuk duidelijker dan bij de SL, waar het soms wat vaag doorkomt. Ook optisch komt de 6700 goed de winter door: schurend zand hebben de ‘Ultegra’ opdruk op de composiet hendel onaangetast gelaten. Je ziet wel de invloed van troep op het kunststof huis; dat oogt nu wat valer. Beetje ‘dashbord’ spray en alles glimt weer!

Derailleurs
Een ‘Ultegra’ derailleur doet al jaren onverstoorbaar zijn werk… Of het nu een oude ‘600’ 8-speed is of een 10-speed SL. Ook de 6700 modelletjes zijn vrijwel onverwoestbaar. De binnenkant van de stalen kooi van de voorderailleur vertoonde wel wat slijtsporen, maar de finish was nog prima intact. Een voorderailleur gaat trouwens verbazingwekkend lang mee; zeker als je vooral in vlak Nederland fiets natuurlijk. De achterderailleur: de twee derailleurwieltjes hebben veel te lijden gehad onder het slechte weer. Maar de ‘tandjes’ waren zeker nog geen haaientanden geworden. Het bovenste kunststof wieltje is gelagerd middels een keramische bus en die liep nog zichtbaar en (on)hoorbaar uitstekend! De afdichting is duidelijk een stuk beter dan bijvoorbeeld de wieltjes van de 105 groep. De veer van de derailleur en de lagers van de derailleurwieltjes schoonmaken, deels smeren en oliën en dan maar weer de weg op.

Cassette en ketting

In een vorige nummer meldden we al dat we problemen hadden met de ketting. Gedurende 1000 kilometer ‘versleten’ we twee 6700 kettingen. Er traden namelijk scheuren op aan de binnenzijde van de ketting. En dan niet één scheurtje, maar op vier, vijf plaatsen ‘spleten’ de schalmen. De eerste reactie van Shimano was dat ‘de scheurtjes optraden als gevolg van slecht onderhoud en schoonmaakmiddelen die alkali (natrium zout) of acid ( zuur) bevatten. Niet alleen in sommige schoonmaakmiddelen is dit terug te vinden, ook het zout dat gebruikt wordt om de weg schoon te krijgen kan invloed hebben’. De oppervlaktebehandeling is in de loop van de zomer van 2009 hierop aangepast en er is geen terugroepactie; er zijn blijkbaar maar weinig kettingen van de eerste serie – met de code ‘HF’- echt in omloop gekomen en we hebben nog geen geluiden uit de markt vernomen van haperende kettingen. We hebben halverwege januari een ketting met ‘HH’ gekregen. Die bleek prima te zijn. De cassette: geen problemen, geen echte slijtage. Maar ja, we hebben dan ook met vier verschillende kettingen gereden

Niets  voor niets
..zijn er zoveel racers uitgerust met Ultegra 6700. Een zeer soepel schakelende onderdelengroep met een zeer hightech uiterlijk. In vergelijking met de ‘oude’ SL oogt de 6700 een stuk moderner –en erft het de genen van de eerdere Ultegra:
een hoge mate van betrouwbaarheid en een verwachte lange levensduur van alle componenten gekoppeld aan een sportieve prijs.

Shimano Ultegra 6700 (acht delen) kost € 895,-, compact € 35,-, triple 50,-  meer.
Info via www.shimano-benelux.nl.