6 augustus 2011
Met de shifters zijn tweeduizend kilometer in vaak erbarmelijke omstandigheden weggetrapt. Technisch gezien: ondanks de ‘open’ bouw van de shifters en het zichtbare vuil op de veren geen slag verkeerd. Zowel het op- als afschakelen gaat als tierelier. In vergelijking met de SL, waar de kabels buitenlangs lopen, moet je iets meer kracht zetten bij het opschakelen. Maar het is qua gevoel wel weer een stuk duidelijker dan bij de SL, waar het soms wat vaag doorkomt. Ook optisch komt de 6700 goed de winter door: schurend zand hebben de ‘Ultegra’ opdruk op de composiet hendel onaangetast gelaten. Je ziet wel de invloed van troep op het kunststof huis; dat oogt nu wat valer. Beetje ‘dashbord’ spray en alles glimt weer!Derailleurs
Een ‘Ultegra’ derailleur doet al jaren onverstoorbaar zijn werk… Of het nu een oude ‘600’ 8-speed is of een 10-speed SL. Ook de 6700 modelletjes zijn vrijwel onverwoestbaar. De binnenkant van de stalen kooi van de voorderailleur vertoonde wel wat slijtsporen, maar de finish was nog prima intact. Een voorderailleur gaat trouwens verbazingwekkend lang mee; zeker als je vooral in vlak Nederland fiets natuurlijk. De achterderailleur: de twee derailleurwieltjes hebben veel te lijden gehad onder het slechte weer. Maar de ‘tandjes’ waren zeker nog geen haaientanden geworden. Het bovenste kunststof wieltje is gelagerd middels een keramische bus en die liep nog zichtbaar en (on)hoorbaar uitstekend! De afdichting is duidelijk een stuk beter dan bijvoorbeeld de wieltjes van de 105 groep. De veer van de derailleur en de lagers van de derailleurwieltjes schoonmaken, deels smeren en oliën en dan maar weer de weg op.Cassette en kettingIn een vorige nummer meldden we al dat we problemen hadden met de ketting. Gedurende 1000 kilometer ‘versleten’ we twee 6700 kettingen. Er traden namelijk scheuren op aan de binnenzijde van de ketting. En dan niet één scheurtje, maar op vier, vijf plaatsen ‘spleten’ de schalmen. De eerste reactie van Shimano was dat ‘de scheurtjes optraden als gevolg van slecht onderhoud en schoonmaakmiddelen die alkali (natrium zout) of acid ( zuur) bevatten. Niet alleen in sommige schoonmaakmiddelen is dit terug te vinden, ook het zout dat gebruikt wordt om de weg schoon te krijgen kan invloed hebben’. De oppervlaktebehandeling is in de loop van de zomer van 2009 hierop aangepast en er is geen terugroepactie; er zijn blijkbaar maar weinig kettingen van de eerste serie – met de code ‘HF’- echt in omloop gekomen en we hebben nog geen geluiden uit de markt vernomen van haperende kettingen. We hebben halverwege januari een ketting met ‘HH’ gekregen. Die bleek prima te zijn. De cassette: geen problemen, geen echte slijtage. Maar ja, we hebben dan ook met vier verschillende kettingen geredenNiets voor niets
..zijn er zoveel racers uitgerust met Ultegra 6700. Een zeer soepel schakelende onderdelengroep met een zeer hightech uiterlijk. In vergelijking met de ‘oude’ SL oogt de 6700 een stuk moderner –en erft het de genen van de eerdere Ultegra:
een hoge mate van betrouwbaarheid en een verwachte lange levensduur van alle componenten gekoppeld aan een sportieve prijs.Shimano Ultegra 6700 (acht delen) kost € 895,-, compact € 35,-, triple 50,- meer.
Info via www.shimano-benelux.nl.
6 augustus 2011
Gerelateerd nieuws
Nieuw: Shimano gravel groepset nu ook 12-speed, GRX RX825 Di2 2×12
23 mei 2024 - Gravelbike accessoires
Menno Grootjans
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.
Meer artikelen van Menno Grootjans