Shimano heeft het net bevestigd, de nieuwe R7000 105 groep was dan ook al te vinden op hun website. Dit is de opvolger van de 5800 groep, de nieuwe 105 groep heeft nu net als de duurdere groepen ook hydraulische schijfremmen. De 2×11 groep is vanaf juni leverbaar. De mechanische groep zonder bracketlagers is straks verkrijgbaar vanaf € 649,00 en de groep met schijfremmen krijgt een consumentenadviesprijs vanaf € 889,00.
Shimano 105, R7000, wat is er nieuw?
Wie gehoopt had op Di2 (elektrisch schakelen dus), in de 105 groep, zal misschien wat teleurgesteld zijn. De R7000 groep moet het nog steeds doen met mechanische shifters. Wat opvalt is de vorm van de nieuwe shifters. Die lijken nu erg op de ergonomisch gevormde Ultegra hoods.
Als we naar de modelnamen kijken, zien we 3 versies R7000, R7020 en R7025. De eerste is voor ‘gewone’ velgremmen, de laatste 2 zijn voor de nieuwe schijfremmen. De 7025 is een versie voor kleine handen. De shifters staan iets meer naar buiten en wat dichter bij het stuur. Zo kun je met kleinere handen toch goed bij de grepen, zonder dat ze snel tegen de stuurbocht aankomen. De slag is ook wat korter.
De calipers komen net als de meeste andere onderdelen in 2 kleuren, Silky Black en Spark Silver. Ze hebben dubbele zuigers en werken met de al bestaande remblokjes, die we bijvoorbeeld al tegenkwamen in de RS-505 calipers. De calipers worden flat mount gemonteerd. De remschijven zijn er in verschillende maten en uitvoeringen, allemaal met een centerlock bevestiging. Nieuw is in ieder geval de 140mm remschijf. Groot zat voor de gemiddelde racefiets. De schijven voldoen aan de UCI-normen, ze zijn dus al afgerond om snijwonden na een valpartij te voorkomen.
De remhoeven voor velgremmen voor de nieuwe 105 groep komen er in verschillende uitvoeringen. ‘Gewoon’ (BR-R7000), direct mount (BR-R7010-RS) en een versie voor onder het bracket (BR-R7010-R).
Shadow derailleurs
Shimano’s shadow geometrie is nu ook doorgedrongen tot de 105 groep. Uiteraard komen de nieuwe achterderailleurs in een korte en lange kooi versie. De korte schakelt tot maximaal 30 tandjes achter, de lange kan de nieuwe 11-34 cassette (CS-HG700-11) aan. De voorderailleur (FD-R7000) heeft een korte kooi waardoor er extra ruimte is voor dikkere banden.
Over schakelen gesproken….met de R7000 105 groep heb je de keuze uit 5 verschillende cassettes:
- 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T
- 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30T
- 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32T
- 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34T
- 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25T
Die 11-34t past ook op mtb-wielen en oudere 10-speed wielen.Bij een nieuwe groepset horen ook nieuwe cranks. Ook deze zijn er in zwart en zilver. Beschikbaar in 5 lengtes en 3 opties; 50/34t, 52/36t en 53/39t. Geen 46/36t crossverzetje dus.
Nieuwe naven met steekassen
Dan blijven de wielen over. Voor de R7000 groep zijn er nieuwe naven ontwikkeld. R7070 heten ze. Met 12 millimeter steekas en 32 of 36 spaken. Er komt ook een tubeless wielset, de WH-RS370. Geschikt voor bredere banden, duidelijk om in te springen op de gravelbike rage. Deze wielen hebben aluminuim velgen met een interne breedte van 19mm, geschikt voor banden van 28 tot 45 mm breedte.
En dan vergeet ik bijna de nieuwe pedalen. PD-R7000 heten ze. Mooie carbon trappers, met rvs plaatjes en een groot oppervlak. Een setje weegt 265 gram.