Voor de rubriek ‘Mijn fiets & ik’ kunnen Pedala fans persoonlijke fietsverhalen insturen. Deze week het persoonlijke verhaal van Lonneke. Fietsen heeft haar leven drastisch veranderd. Van een gezond gewicht tot een nieuwe baan én meerdere inspirerende fietschallenges.

Ik ga op 2 juni voor Stichting Join4Energy de Mont Ventoux beklimmen op de MTB, via de onverharde route. Een tocht van meer dan 40km, met ruim 1600 hoogtemeters en naar verluidt stukjes van 25%. Toen ik dat laatste hoorde had ik meteen spijt van mijn grote mond. En ook nog in het achterhoofd meegenomen dat ik een jaar of 6 geleden een hekel had aan ook maar iets van een heuveltje opfietsen.

Wat hieraan vooraf ging;
Ik heb altijd al de aanleg gehad om dik te worden. Vroeger kon ik eten wat ik wilde, ik dacht weleens dat ik een lintworm had want ik kwam niks teveel aan. Tot ik op mijn 21e op mezelf ging. Langzaam kwamen de kilo’s eraan, maar ook verdwenen ze weer. In 2009 beviel ik van onze zoon Dylan en weer was het einde zoek. Op mijn zwaarst woog ik 85 kg, maar ik had het niet in de gaten, vond het wel meevallen hield ik me voor. Zelf wist ik best dat ik verkeerd bezig was. Ik fietste wel en volgde spinninglessen, maar de avonden waren mijn valkuil. Ik wachtte tot mijn man naar bed was en ging dan stiekem zitten snaaien. Ik schoof van alles naar binnen. Om 23.00u zat ik nog aan de crackers met kruidenkaas! En daarna voelde ik me niet eens slecht.

Tijdens een spinningles kwam ik in contact met iemand die aan het trainen was voor de Mont Ventoux Challenge. Ik had geen idee en vroeg haar wat dat dan was. Een 3 daags evenement in Frankrijk waar max. 250 deelnemers de Mont Ventoux beklimmen per fiets, lopend of hardlopend voor Stichting Join4Energy. Een stichting die zich inzet voor kinderen met energiestofwisselingsziekte. Ik had nog nooit van deze ziekte gehoord. Zij ging in juni per fiets omhoog, kwam terug en was dol enthousiast.

Challenge aangaan

Ik vertelde dit thuis tegen mijn man en wij besloten om ons voor de volgende Challenge in te schrijven. In oktober 2012 hebben we dit ook echt gedaan. IK? Iemand die bij de Amstel Gold Race het makkelijkste klimmetje al niet afmaakte omdat ze het einde niet kon zien en vroegtijdig opgaf, bedacht om de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Dit besluit heeft mijn leven voorgoed veranderd in meerdere opzichten..

Ik? Iemand die bij de Amstel Gold Race vroegtijdig opgaf, besloot om de Mont Ventoux te gaan beklimmen?

Juni 2013 was het zover. Eigenlijk hadden we een hele slechte voorbereiding vooraf, maar we gingen ervoor. Door een mistral die waaide mochten we die editie maar tot Chalet Reynard. De finish was dus zo’n 6km eerder dan de eigenlijke top. Het ging super, maar ik ging naar huis met een onbevredigend gevoel. Ik had mijn doel niet bereikt, de top was niet gehaald. Mijn besluit stond vast en ik schreef me datzelfde jaar nog in voor de editie van 2014.

Lonneke tijdens de beklimming in 2013

Daarnaast ging ik in 2013 niet meer vóór een spinning-instructrice zitten, maar werd ik er zelf één! Dat had nog wat voeten in aarde omdat ik nou niet echt het lichaam had van een doorsnee sportvrouw. Maar uiteindelijk gingen ze voor kwaliteit ipv kwantiteit.

Detox

Begin 2014 organiseerde  ik een spinningmarathon voor Join4Energy. Achteraf zag ik foto’s van mijzelf terug en schrok ik van mezelf. Ik schaamde me ook zoals ik erbij liep. En toen ging die bekende knop om en ik kan wel zeggen, goed om! Vlak na de marathon in januari volgende ik een detox programma van 9 dagen. Niet zozeer om af te vallen, meer om mijn lichaam te reinigen, fitter te worden en het belangrijkste; bewustwording van wat je eet. Dit programma zorgde voor een ommekeer. Ik viel in die 9 dagen, 6 kg af. Dit gaf een enorme boost en zelfvertrouwen om door te gaan. Ik nam me voor om in juni 2014 onder de 65kg de Ventoux op te fietsen. Ik had dus ruim 4 maanden de tijd om nog 14kg af te vallen.

Ik volgde een detox programma, niet zozeer om af te vallen, meer om mijn lichaam te reinigen en fitter te worden

Ik heb mezelf niet gepijnigd met diëten, met shakes of weet ik wat. Ik ben alleen maar bewuster gaan eten met minder calorieën en koolhydraten. Daarnaast regelmatig te gaan eten, 6 x per dag te eten en dan kleinere porties en heel belangrijk; goed te ontbijten. Die stap sloeg ik voorheen gewoon over. Ik krijg brood ’s morgens niet weggewerkt. Nu eet ik home made granola met kwark en vers fruit. Daar kan ik echt zo van genieten. En het lukte; ik ging die juni 2014 onder de 65kg de berg op en we reden naar de top voor het goede doel!

Smaak te pakken

In de jaren die volgden bleef ik in juni die berg op fietsen voor het goede doel. Niet eens meer om het sportieve aspect. Inmiddels zat Join4Energy in mijn hart. Je leert zoveel families kennen met zieke kinderen, ik moet en mag door voor hen. Ik kan het, ik heb de energie ervoor. Die kinderen en ouders zitten echt in mijn hart. Join4Energy bracht me zoveel goeds; mijn gezondheid is super, nieuwe vriendschappen gesloten en een stuk levenservaring rijker.

Lonneke tijdens de beklimming in 2016

2018

Komende op mijn fietsavontuur voor 2018… Met mijn grote mond roepen dat de Mont Ventoux na al die keren op de racefiets omhoog niet meer uitdagend genoeg is, nu toch de stoute MTB schoenen aantrekken en het gewoon doen.

Ik vind het eng, bang om te vallen, bang om het niet te halen. Op sportief gebied wil altijd alles uit mezelf halen dus hopelijk wordt het geen teleurstelling. Ik heb er hard zat voor getraind. Aan de voorbereiding kan het niet liggen, aan mijn gewicht kan het ook niet meer liggen. Ik ga 2 juni 2018 de uitdaging aan voor mezelf, maar meer nog voor alle kinderen met energiestofwisselingsziekte! Een avontuur zal het zeker worden, maar over het hoe en wat kan ik nu nog niet zoveel vertellen helaas!

Inspireren en voldoening geven

Ik hoop dat ik met mijn verhaal jullie heb kunnen inspireren dat wanneer je niet tevreden bent met je lichaam, je er echt wat aan kunt doen. Ook het steunen van een goed doel kan je meer voldoening geven in het leven. Maar voor mij is sporten het belangrijkst. Een dag niet gesport, is een dag niet geleefd. Heerlijk even je koppie leeg maken tijdens een fietstocht of een hardloopsessie. Mochten jullie meer info van mij willen naar aanleiding van mijn verhaal dan zijn mijn gegevens op de redactie bekend. Ik doe met liefde en plezier mijn verhaal over bijvoorbeeld de detox (wees gerust, ik verkoop niks).

Voor meer info over het goede doel kun je een kijkje nemen op www.join4energy.nl